REVIEWDenon

Review Denon DNP-2000NE HEOS netwerkspeler: vloeiende klank en prettige bediening

Sinan Kökbugur | 10 september 2023 | Fotografie Fabrikant | Denon

SAMENVATTING

Denon heeft met de DNP-2000NE een degelijk gebouwd apparaat gepresenteerd. De bediening is makkelijk en we waarderen de bedieningselementen op het front en de IR-afstandbediening. De HEOS app is overzichtelijk en werkt snel en stabiel. De klank is analytisch en detailrijk, maar tegelijk omhullend met een randje warmte. De DNP-2000NE maakt het lastig om te stoppen met muziek luisteren.

PLUSPUNTEN

• Degelijke bouwkwaliteit
  • Knopjes op het front en een IR-afstandsbediening
  • Speelt ook muziek zonder netwerkverbinding
  • Analytische en snelle weergave, ...
  • ... maar ook een ontspannen weergave
  • HEOS app is overzichtelijk en werkt stabiel en snel

MINPUNTEN

• Geen USB-aansluiting aan de achterzijde (wel op het front)
  • Geen albumplaatjes in HEOS app van muziek op NAS of USB-medium

Het ruim 110 jaar oude audiomerk Denon heeft begin mei 2023 een nieuwe netwerkspeler gelanceerd genaamd DNP-2000NE. Het nieuwe apparaat is gebaseerd op Denon’s eigen HEOS-platform en is voorzien van analoge uitgangen, digitale ingangen en uitgangen en een HDMI-aansluiting. Voor de stille uurtjes is een hoofdtelefoonaansluiting gemonteerd. We hebben een kakelvers exemplaar van de DNP-2000NE in onze luisterruimte staan. Hoe is de bouw? Hoe is de bediening? En hoe is de klank van de DNP-2000NE?

Denon: Japans audiomerk dat ruim 110 jaar oud is

Het van oorsprong Japanse audiomerk Denon zal bij het overgrote deel van de lezers van dit medium geen introductie behoeven. We houden het daarom kort: Denon bouwt tweekanaals en meerkanaals versterkers en bronnen. Sinds de intrede van multiroom audio bouwt Denon ook luidsprekers met streaming-functies en soundbars. Denon was er vroeg bij toen digitalisering van audio zijn intrede deed. Ruim voordat digitaal opgeslagen muziek in de huiskamer doorbrak in de vorm van de CD-speler, was Denon op studioniveau al bezig met het digitaliseren en vastleggen van analoge opnamen. Begin jaren negentig van de vorige eeuw heeft Denon zelfs even zijn eigen platenlabel gehad voor het uitbrengen van CD’s. Apparatuur bleek toch meer core-business te zijn voor Denon. Muziek uitgeven en apparaten bouwen zijn toch twee totaal verschillende dingen. Neemt niet weg dat Denon veel kennis heeft van de studiowereld en het opnemen van muziek.

Denon HEOS-platform

In 2014 heeft Denon het eerste apparaat op de markt gebracht met daarin het zelfontwikkelde streaming-platform genaamd HEOS. HEOS is gebleven en zit tegenwoordig verwerkt in heel veel producten van Denon. Als een versterker van Denon streaming-functies aan boord heeft, is dat simpelweg volgens het HEOS-platform. Zustermerk Marantz heeft ook toestellen voorzien van het HEOS-platform.

Overigens was het uitbrengen van het HEOS-platform zeer tegen het zere been van streaming-gigant Sonos. Sonos was van mening dat Denon met HEOS inbreuk had gemaakt op de intellectuele eigendomsrechten van Sonos. Er is veel tijd van advocaten in rechtszaken gaan zitten. Uiteindelijk is de zaak geschikt, d.w.z. zonder dat de rechter uitspraak heeft gedaan. De inhoud van de schikking (lees: vaststellingsovereenkomst) is geheim. Feit is dat Sonos en HEOS naast elkaar bestaan en Sonos en Denon maken geen ruzie meer.

Er zijn inmiddels talloze fabrikanten met een eigen streaming-platform. Sonos was de eerste maar werd na gebleken succes gevolgd door Denon (met platform HEOS) maar o.a. ook door Bluesound (met platform BluOS) en Yamaha (met platform MusicCast), om er slechts een paar te noemen. HEOS ondersteunt ook het afspelen van muziek in een hogere resolutie dan 16/bit/44,1 kHz. Sonos doet dat niet.

Denon DNP-2000NE: HEOS-netwerkspeler, DA-converter en hoofdtelefoonversterker

De nieuwe DNP-2000NE is een fullsize hificomponent met de gebruikelijke breedte van 43 centimeter. Dit is een groot onderscheid vergeleken met de relatief kleine kastjes van o.a. Sonos en Bluesound. De DNP-2000NE heeft knoppen op het front en een informatief centraal display en Denon heeft naar eigen zeggen veel moeite gedaan voor een goede muziekweergave. De DA-converter in de DNP-2000NE is van een veel hoger niveau dan van veel concurrenten. Ok, de prijs is ook wel wat hoger dan van pakweg een Sonos Connect of Bluesound Node.

Overigens heeft Denon ook HEOS-apparaten uitgebracht die wel rechtstreeks concurreren met producten van Sonos en Bluesound. Dat zijn bijvoorbeeld de HEOS Link HS2, HEOS Amp, Home Soundbar 550 en de Denon Home luidsprekers 150, 250 en 350. De DNP-2000NE concurreert niet met toestellen van Sonos of Bluesound en lijkt een eigen plek in te nemen in het landschap van netwerkspelers.

We gaan de DNP-2000NE van dichtbij bekijken. Welke technische keuzes heeft het 110 jaar oude Denon gemaakt? Vanzelfsprekend gaan we doen waar de DNP-2000NE voor is gemaakt, d.w.z. achterover leunen en muziek luisteren.

Denon DNP-2000NE: behuizing

Zoals al opgemerkt en ook zichtbaar op de foto’s, is de DNP-2000NE een hificomponent met de al tientallen jaren gangbare breedte van iets meer dan 43 centimeter. De afmetingen zijn 434 x 421 x 107 millimeter (B x D x H). Het gewicht is 9,7 kilogram. De bouwkwaliteit is zwaar en de DNP-2000NE straalt degelijkheid uit. De nieuwe netwerkaudiospeler is leverbaar in Black, Premium Silver en in Graphite Silver. Deze laatste kleur is met name bedoeld voor wie al een PMA-A110 of DCD-A110 Anniversary in huis heeft en een bijpassende netwerkspeler wil toevoegen.

Zoals verwacht mag worden van een apparaat in deze prijsklasse hebben de analoge en digitale secties ieder een eigen voedingslijn. De analoge en digitale printplaten van de DNP-2000NE zijn van elkaar gescheiden. Dit beschermt de analoge schakelingen tegen ruis en interferentie van het digitale gedeelte. De voedingskabel is afneembaar.

Het ontwerp en de indeling van de bedieningselementen op het front volgen de stijl van de CD-spelers en stereo-versterkers van het merk. Het centrale display is overzichtelijk en geeft veel informatie. Nee, geen albumhoesjes. Het is een monochroom display dat dimbaar en uitschakelbaar is.

Een IR-afstandbediening type RC 1248 wordt meegeleverd.

Denon DNP-2000NE: aansluitingen en draadloze connectiviteit

De DNP-2000NE beschikt over allerlei aansluitmogelijkheden die we even kort langslopen.

Verbinding met een netwerk kan worden gelegd met een UTP-kabel of draadloos via WiFi. Tijdens onze testperiode hebben we de DNP-2000NE met een kabel verbonden met een Gigabit-switch. Verbinding met een computernetwerk maakt het gebruik van streaming-diensten mogelijk, evenals het afspelen van muziek op een NAS (netwerkschijf) op het lokale netwerk. Ook zonder enige netwerkverbinding kan muziek worden afgespeeld, via Bluetooth vanaf een smartphone of tablet. De Bluetooth-verbinding is bi-directioneel. Er kan dus muziek naar de DNP-2000NE worden gezonden, die op zijn beurt de muziek meteen kan doorgeven aan een draadloze hoofdtelefoon. Ook AirPlay 2 wordt ondersteund.

De DNP-2000NE kan ook muziek lezen vanaf een USB-opslagmedium, d.w.z. een USB-stick, USB-HDD of USB-SSD, ook zonder netwerkverbinding. Onze USB-HDD van 1 TB van Western Digital met daarop een grote verzameling WAV-bestanden werd meteen herkend. Als de USB-HDD een tijdje niet wordt gebruikt, wordt hij in de slaapstand gezet en staat dus niet nodeloos rondjes te draaien. Dat is goed voor het energiegebruik en de levensduur. De mappenstructuur van de aangesloten USB-schijf kan met de knopjes op het front of met de meegeleverde IR-afstandbediening worden doorgebladerd, ook als de muziekbestanden niet zijn voorzien van meta-tags. Een netwerkverbinding is daarvoor niet nodig.

M.b.t. de USB-aansluiting hebben we wel een klein punt van kritiek gevonden: er is maar één USB-aansluiting voor opslagmedia en die zit op het front. We hadden graag ook een USB-aansluiting op de achterzijde gezien, zodat een USB-opslagmedium volledig uit het zicht gelegd kan worden.

De DNP-2000NE kan als DA-converter worden gebruikt voor een andere digitale bron. Op de achterzijde zijn daartoe twee optische aansluitingen, een coaxiale aansluiting en een USB-B aansluiting te vinden. Via de USB-B aansluiting wordt het afspelen van DSD ondersteund tot een frequentie van 11,2 MHz. De andere aansluitingen accepteren PCM-signaal tot een resolutie van 24-bit/192 kHz.

Ten slotte kan muzieksignaal via de HDMI ARC-aansluiting worden aangeleverd. Ook handig: de streamer ondersteunt de HDMI-besturingsfunctie CEC. Dit maakt het mogelijk elke aangesloten compatibele versterker van Denon of de variabele uitgang van de DNP-2000NE met de afstandsbediening van de televisie te bedienen.

Muzieksignaal komt op drie bekabelde manieren uit de DNP-2000E. Er zijn twee analoge cinch-uitgangen waarvan de ene met een vast volume en de andere met een variabel volume. De tweede mogelijkheid is digitale uitvoer via een optische en een coaxiale aansluiting zodat eventueel een andere DA-converter gebruikt kan worden. De derde vorm van analoge uitvoer is via de hoofdtelefoonaansluiting op de voorzijde. De volumeknop op de voorzijde regelt het volume van de hoofdtelefoon en van de variabele cinch-uitgang.

Denon DNP-2000NE: DA-converter met Ultra AL32 Processing

Voor de DA-conversie worden vier DAC-chips ingezet van ESS Sabre van het type ES9018K2M die tot een resolutie van 32-bit/384 kHz kunnen werken. Deze van Denon’s paradepaardje en jubileummodel DCD-A110 afgeleide configuratie met dubbele differentiële modus staat volgens Denon garant voor helder en gedetailleerd geluid. Alles wordt gesynchroniseerd door het Denon Master Clock-ontwerp dat afwijkingen van het kloksignaal voorkomt en zo voor een natuurgetrouwe geluidsweergave zorgt.

De DNP-2000NE is voorzien van Ultra AL32 Processing, een doorontwikkelde variant van Denon’s zelfontwikkelde Alpha Processing. Deze eigen techniek van Denon ondersteunt upsampling tot 384 kHz en bit-extensie tot 32 bits voor een zo nauwkeurig mogelijke reconstructie van het oorspronkelijke signaal. Volgens de ontwerpers wordt  daarmee een natuurgetrouwe geluidsweergave en een ongeëvenaarde geluidskwaliteit bereikt.

Het door Denon opgeven frequentiebereik loopt van 2 Hz tot 20 kHz voor 44,1 kHz PCM-signaal (dat is CD-kwaliteit) en voor DSD is dat 2 Hz tot 50 kHz. Volgens de opgegeven cijfers spelen ruis en vervorming geen rol van betekenis. Dat is eigenlijk wel redelijk gebruikelijk voor de hedendaagse DA-converters, ook voor de wat minder dure modellen.

We lopen even langs de streaming-functies en de bediening.

Denon DNP-2000NE: HEOS-streaming

De DNP-2000NE is voorzien van HEOS-integratie om draadloos muziek te streamen van populaire online diensten, zoals bijvoorbeeld Spotify Connect, Tidal, Deezer, Amazon Music en Pandora. Dit betekent toegang tot miljoenen nummers van hifikwaliteit, mits natuurlijk een abonnement wordt afgesloten. Ook kunnen gebruikers met de HEOS-app gemakkelijk muziek uit hun lokale muziekbibliotheek putten en playlists maken. Die lokale muziekbibliotheek kan zich op een aangesloten USB-opslagmedium bevinden of op één of meer netwerkschijven, die automatisch worden gevonden.

Natuurlijk kan de DNP-2000NE ook internetradio spelen via TuneIn. HEOS ondersteunt multiroom, net zoals bijvoorbeeld Sonos en Bluesound. De DNP-2000NE is Roon Tested. Zelfs spraakassistenten worden ondersteund, maar dat moet wel via een ander apparaat. De DNP-2000NE heeft immers geen microfoon aan boord (en kan dus ook geen luistervinkje spelen).

Denon DNP-2000NE: bediening

Bediening van de DNP-2000NE kan op drie manieren.

De eerste manier is met de knopjes op het front. Na het uitpakken, neerzetten en aansluiten, hebben we een USB-schijf aangesloten. Die werd meteen herkend en we konden door de mappenstructuur bladeren, een map (album) selecteren en meteen muziek spelen. Er was nog geen netwerkverbinding. Tenzij muziek vanaf een NAS gespeeld zou moeten worden, eist de DNP-2000NE geen netwerkverbinding. Dat gaat bij veel fabrikanten anders, d.w.z. eerst software installeren, of updaten, account aanmaken, gegevens invoeren, gebruiksvoorwaarden accepteren (waaronder toestemming voor gluren op het lokale netwerk), etc. De DNP-2000NE zeurt niet en speelt gewoon meteen muziek. Hulde daarvoor. Ook muziek via Bluetooth werkt meteen uit de doos.

De tweede manier van bediening is met de meegeleverde IR-afstandsbediening. Alles wat met de knopjes op het front kan, kan ook met de IR-afstandsbediening, en meer. Ook dat werkt zonder netwerkverbinding, d.w.z. bladeren door de mappenstructuur van de USB-schijf kan gewoon vanaf de luisterpositie. Afhankelijk van de ogen van de gebruiker en de hoeveelheid omgevingslicht is het display leesbaar tot pakweg 4 à 5 meter afstand. Als de DNP-2000NE met het netwerk is verbonden, wordt de NAS van Synology meteen gevonden en is doorbladerbaar met de knopjes op het front of met de IR-afstandsbediening. Bladeren met de knopjes op het front of met de IR-afstandsbediening gaat overigens niet supersnel. Wie een lange mappenlijst heeft en ergens halverwege de lijst een map wil selecteren moet enig geduld hebben. Of de DNP-2000 NE met de HEOS app bedienen.

Bediening met de HEOS app op een smartphone of tablet is de derde methode en deze methode biedt de meeste mogelijkheden, ook het gebruik van streaming-diensten, internetradio en de NAS van Synology op het lokale netwerk. We hebben de HEOS app op een Samsung tablet geïnstalleerd. Dat kostte een paar minuten. Het invoeren van persoonlijke gegevens is niet verplicht. Het is overigens wel mogelijk om een HEOS-account aan te maken. Gebruikers kunnen dan inloggegevens van streaming-diensten en persoonlijke afspeellijsten opslaan. Deze gegevens zijn dan ook beschikbaar op een andere HEOS-apparaat. Maar een HEOS-account is dus niet verplicht.

De HEOS app werkt snel en stabiel. We hebben tijdens de testperiode geen haperingen en vastlopers ondervonden. De bediening is intuïtief en werkt prettig. Het aantikken van een muzieknummer geeft een keuzemenu. De gebruiker kan het nummer bijvoorbeeld meteen spelen of toevoegen aan de wachtrij. Het samenstellen en al spelende wijzigen van de liedjesrij werkt uitstekend. De menustructuur lijkt op die van veel andere fabrikanten, overigens in positieve zin. Slecht werkende apps beginnen gelukkig uit te sterven.

De HEOS app zou albumplaatjes moeten laten zien maar doet dat niet voor muziek die zich op de aangesloten USB-schijf of op de NAS van Synology bevindt, althans niet bij het selecteren en afspelen van (bitperfect geripte) WAV-bestanden. Dat is jammer maar het is overkomelijk, mede in aanmerking nemende dat heel veel fabrikanten het tonen van albumplaatjes vanaf een USB-medium of NAS niet of niet goed ondersteunen. Technisch zou het echt wel moeten kunnen, maar het heeft kennelijk geen prioriteit bij de diverse softwaremakers. Nou ja, een mooie grafische weergave is minder belangrijk dan een stabiele werking en snel kunnen bladeren in een geordende mappenstructuur. De HEOS app is stabiel, overzichtelijk en snel.

Ten slotte, niet alle fabrikanten van streamers leveren een IR-afstandsbediening bij hun apparaat. Sommige streamers hebben niet eens knopjes op het front. Zowel de aanwezigheid van knopjes op het front als de IR-afstandsbediening kunnen we waarderen. Het pauzeren of hervatten van de muziek gaat veel sneller met de IR-afstandsbediening dan met de HEOS app op de Samsung tablet.

Denon DNP-2000NE: testomgeving

We hebben de DNP-2000NE verbonden met een set klasse A versterkers van Pass Labs die zijn verbonden met luidsprekers van Quad type ESL63. De klank van deze versterkers en luidsprekers kennen we goed en de enige wijziging in de setup is de DNP-2000NE. Daar kunnen we ons dus op concentreren.

Tijd om muziek te gaan luisteren.

Denon DNP-2000NE: klank, analytisch met een klein toefje warmte

Onwillekeurig doet de klank van de DNP-2000NE denken aan de klank van de CD-spelers van Denon die we hebben gehad en nog steeds hebben. De techniek die Denon Alpha Processing noemt combineert kort samengevat een analytische weergave met een klein randje warmte, of noem het gemoedelijkheid.

We luisteren naar Sleep Will Find You, het zesde nummer op het album Under A Spell van Richard Barbieri (lees ook onze recensie over Under A Spell van Richard Barbieri). Deze muziek lijkt - zoals de titel al suggereert - gemaakt om bij in slaap te vallen, maar wie zich even concentreert hoort een zeer ruimtelijke weergave met een ongelooflijke hoeveelheid kleine details. De subtiele nagalm van de krekelachtige geluiden creëert de illusie van een schier grenzeloze luisterruimte. Het lijkt alsof we buiten zitten in een warme zomernacht. De atmosfeer is bedwelmend. De DNP-2000NE rafelt alle details netjes uit elkaar, maar presenteert ook een coherent totaalplaatje.

We blijven even in een dromerige sfeer met het nummer Sunday Sun van het album Sea Change van Jeff Beck. De DNP-2000NE geeft wederom een zeer ruimtelijke weergave met een groot detailniveau. De akoestische gitaren klinken helder en warm tegelijk. Dat zit natuurlijk ook in de opname, maar de DNP-2000NE lijkt dat een beetje te benadrukken. De percussie klinkt warm en lijkt achter de zanger te staan. Sunday Sun eindigt in een potpourri van vervorming die ons een beetje wakker schudt.

Tijd voor iets stevigers en we kiezen Wild Frontier van het album The Day is My Enemy van The Prodigy. Deze muziek heeft ook een bedwelmende werking, maar dan anders. De klappen van de bassdrum gaan putdiep. The Prodigy heeft weinig warmte in de opname verwerkt. De synthesizers klinken licht scherp en staan niet helemaal vast in de ruimte. Het hele klanklandschap schudt en trilt een beetje. De luisteraar wordt vastgegrepen en in een woeste en duizelingwekkende achtbaan meegenomen. Dat is precies waar dit soort dansmuziek voor is bedoeld, d.w.z. het creëren van een hallicunante sfeer. De DNP-2000NE is geschikt om een feestje te bouwen.

We selecteren Black Market, het eerste nummer van het gelijknamige album van Weather Report. Als de teller op 0:55 staat begint de drummer op verschillende bekkens te tikken. De weergave is realistisch. Het naruisen heeft een lichte zindering. De luisteraar hoort niet alleen een naruis maar ook de tonen van de bekkens. Instrumenten zijn afzonderlijk te volgen.

De weergave van de DNP-2000NE heeft een zekere snelheid. Ja, de weergave is ontspannen en de luisteraar kan achterover leunen. Tegelijkertijd lijkt de DNP-2000NE de luisteraar soms een beetje overeind te trekken en uit te nodigen om meer muziek te kiezen. Een analytische weergave kan na een tijdje luistermoeheid veroorzaken, met de nadruk op “kan”. De huidige DAC-chips zijn veelal zeer analytisch van aard. Fabrikanten sturen het analoge signaal dan bijvoorbeeld door een klasse A trapje naar de uitgang. De analytische weergave kan dan een zeker gemoedelijkheid krijgen. Denon’s Alpha Processing doet iets vergelijkbaars maar dan zonder klasse A werking en Denon weet heel knap snelheid en ontspanning met elkaar te combineren.

In 1992 verscheurde de Ierse zangeres Sinead O’Connor tijdens een televisie-uitzending een foto van de paus, als protest. Het werd haar niet in dank afgenomen want de wereld had zijn kop nog in het zand zitten en keek weg van het misbruik van kinderen door katholieke geestelijken. Sinead O’Connor was haar tijd ver vooruit. Onlangs werd zij dood aangetroffen in een huis in London. Het nieuws triggerde ons om haar muziek opnieuw te ontdekken en we kiezen Just Like U Said It Would Be van haar debuutalbum The Lion And The Cobra. Sinead O’Connor’s intonatie wisselt voortdurend tussen lieflijk en rauw. De rauwe en beetje snijdende uithalen bezorgen ons kippenvel. De hoge tonen van de akoestische gitaar zijn sprankelend, de lage tonen warm, vol en omhullend. De DNP-2000NE geeft de rauwheid onverbloemd weer. De warmte van de instrumenten geeft tegelijkertijd een soort geruststellend effect. Scherpte, warmte en definitie, de Denon DNP-2000NE doet het allemaal.

Denon DNP-2000NE: conclusie

DNP-2000NE, Black en Premium Silver:  1.599 euro
DNP-2000NE, Graphite Silver:                  1.799 euro