REVIEWQ Acoustics

Review: Q Acoustics 5020 Bookshelf Speaker

SAMENVATTING

We hebben de mooi gevormde en hoogwaardig afgewerkte Q Acoustic 5020 Bookshelf Speakers ervaren als een fijne, ontspannen en bovenal eerlijk klinkende hifi-luidspreker. Op muzikaal gebied leveren deze monitors klasse-overstijgende prestaties en verwachten we dat echte muziekliefhebbers er vele jaren luisterplezier mee zullen beleven. Aanrader!

PLUSPUNTEN

• Realisme en neutraliteit instrumenten
  • Blinkt uit in zang en stemgeluid
  • Kwalitatief mooi afgewerkt
  • Fraaie vormgeving
  • Gemakkelijk aan te sturen

MINPUNTEN

• Voor diepe bassen is subwoofer nodig

De Britse luidsprekerfabrikant Q Acoustics heeft onlangs haar nieuwe 5000 luidsprekerserie geïntroduceerd en deze is gepositioneerd tussen de 3000i topmodellen en de gunstig geprijsde Concept Series. De 5000 serie is gericht op hifi- en home cinema-toepassing en met deze nieuwe serie verzet de fabrikant, naar eigen zeggen, de piketpaaltjes in dit marktsegment. In deze review staat de compacte 5020 Bookshelf Speaker centraal? Presteren deze monitors zoals de fabrikant ons doet geloven?

Q Acoustics

Als er een merk is waar uw auteur de afgelopen jaren veel goeds over heeft gehoord, is dit wel over het Britse Q Acoustics. Helaas is het nog niet gelukt om een van de modellen van deze fabrikant uitgebreid te reviewen (al vind je van collega Jamie op deze website meerdere reviews, waaronder de Concept 300 en de Q Active 200, red.), maar daar komt nu eindelijk verandering in. Wanneer we de monitors uit de verpakking pellen valt het ons direct op hoe fraai deze speakers zijn vormgegeven en zijn afgewerkt.

De speakers zijn relatief compact. Niet dermate compact dat we ze zouden gebruiken als bureauluidsprekers op kantoor maar uitstekend voor gebruik in kleine en middengrote woonkamers. Voor de beste klankeigenschappen hebben we de luidsprekers op stands in de ruimte geplaatst waarbij de tweeter zich perfect op oorhoogte bevindt.

Nog voordat de luidsprekers goed en wel zijn ingespeeld valt het ons op dat de grootsheid waarmee deze luidsprekers muziek weergeven zoveel groter is dan we aanvankelijk zouden verwachten. Er gaan dan ook flink wat technologische innovaties in deze nieuwe 5020 schuil om deze geluidskwaliteit mogelijk te maken.

De conus van de 5-inch midbas luidspreker heeft bijvoorbeeld een zogenaamd C3 Continuous Curved Cone, wat in simpel Nederlands betekent dat de conus een licht parabolische vorm heeft en er in het centrum geen conventionele stofkap is gemonteerd. Hiermee levert de driver minder vervorming en een strakker en meer voorspelbaar afstraalgedrag. De motor van de driver is verder verbeterd waarmee deze over meer dynamische reserves beschikt. Om kastresonanties zo laag mogelijk te houden is de kast voorzien van P2PTM (Point to Point) Bracing waarmee de behuizingen een extreme stijfheid heeft verkregen waarmee, onder meer, de imaging eigenschappen worden verbeterd.

De 1-inch tweeter is afgeleid van de exemplaren in de nieuwste Concept modellen en heeft een geventileerd design waarmee deze minder vervorming achter de dome opwekt. Hiermee kon het crossoverpunt in het scheidingsfilter worden verlaagd naar 2.5kHz waarmee de tweeter beter aansluit bij de karakteristiek van de laagdriver. Door het ‘zwevend design’ van de tweeter constructie is deze optimaal geïsoleerd van kastresonanties zodat de vervormingscijfers nog verder worden teruggebracht. Meettechnisch laat de 5020 een nominale impedantie zien van een nette 6 Ohm. De minimale impedantie bedraagt 3,3 Ohm, maar zal bij de meeste versterkers geen problemen in de aansturing geven. De gevoeligheid van deze monitors bedraagt 87,9 dB/w/m. Geen supergevoelige luidsprekers, maar we verwachten dat deze zelfs met bescheiden versterkervermogens prima prestaties zullen leveren.

Compact en gebalanceerd

Nadat de luidsprekers een paar dagen hebben kunnen wennen en we gaandeweg een beetje met de stands hebben geschoven ervaren we een prima muziekbeleving met deze 5020’s. Het is belangrijk om te beginnen met het feit dat dit -monitor- luidsprekers zijn. Een vergelijk met manshoge vloerstaande luidsprekersystemen is dus niet fair. In kleinere ruimtes en dichter op de wand geplaatst leveren deze luidsprekers, mede dankzij de achterwaarts gerichte reflexpoort, een uitstekende laagweergave vanaf 53Hz (-6dB). Bij gebruik in niet al te grote ruimtes levert dit voldoende druk, maar verwacht in een grotere woonkamer geen diepe laagweergave waarbij de ruiten uit de sponningen zullen trillen zoals sommige actieve monitors met DSP dit wel kunnen.

De klank van de Q Acoustic 5020 is als bijzonder aangenaam ervaren. De midrange is open en direct, de topend heeft een mooie extensie (meetbaar tot 30kHz bij -6dB) waarmee alles sprankelt en leeft, zonder dat het onnatuurlijk wordt. We beluisteren onze muziekalbums met een neutrale, ongekleurde klankbalans. Stemmen worden uitzonderlijk goed en vooral duidelijk neergezet. Ook snaredrum, snaarinstrumenten en houtstrijkers hebben een ongekleurde realistische klank. Mede dankzij de hoge snelheid waarmee de drivers muziek weer kunnen geven horen we tot het kleinste raspje en rammeltje in de instrumenten terug.

Groots muzikaal plaatje

Het geluidsbeeld is, zoals al eerder aangegeven, open en wijds. Zang wordt heel mooi denkbeeldig het midden van het podium neergezet en heeft hierbij een respectabele kracht en een passend gewicht. De overige podiumruimte wordt tot ver richting de zijwanden van de ruimte in beslag genomen door de overige instrumentaria. Het gemak waarmee we in de diepte van de muziek kunnen ‘kijken’ is buitengewoon goed. Elk element in de muziek is duidelijk aanwijsbaar, soms haast tastbaar. Zo precies.

Wanneer we gaan verzitten en op verschillende plekken in de ruimte plaatsnemen valt het ons op dat de geluidskwaliteit levendig blijft en dat we nog steeds ruimtelijkheid blijven ervaren. Dit betekent dat de gebruikte tweeters een uitstekende response leveren wanneer we er niet recht voor zitten. Deze fraai vormgegeven monitorluidspreker presteert gewoon op een uitstekend kwaliteitsniveau.

Vervolgens nemen we de luidsprekers van de stands en plaatsen deze aan weerszijden van de televisie op het semi-kartonnen IKEA meubel. Veel geïnteresseerden van een boekenplank zullen dit type luidsprekers bij het gebrek aan een boekenplank immers op een televisiemeubel zetten. Hiermee staan de speakers feitelijk te laag, maar aangezien we al hadden vastgesteld dat de off-axis response van de tweeter dik in orde is, zijn de verwachtingen positief. Behalve een lichte toename in de midbas blijft de muziek heerlijk sprankelen, zijn stemmen uitstekend verstaanbaar en blijft, bovenal, het geluidsbeeld prima in takt.

Op het moment dat we deze luidsprekers in een near-field opstelling beluisteren, maken ze opnieuw een prima indruk, al hebben we ook wel eens speciaal voor dit doel ontworpen monitors beluisterd die een tandje hoger presteerden. Prijspunt van deze specifiek hiervoor bedoelde near-field monitors lag overigens ook een tandje of wat hoger. Maar, als we de 5020’s op klank en imaging eigenschappen beoordelen voor het mixen en mastering doeleinden, dan zullen deze in een kosteneffectieve thuisstudio waarschijnlijk uitstekende resultaten leveren. Hierna experimenteren we nog met plaatsing en het indraaien van de luidsprekers naar de luisterpositie. Deze luidsprekers blijken niet over-kritisch wanneer het op plaatsing aankomt. Hoe we ze ook neerzetten, het stereobeeld blijft prima op orde en ervaren we een ruime sweetspot.

Luistersessies Q Acoustics 5020

We starten de luistersessie met God Bless The Child van Oleta Adams. Een fraaie unplugged registratie afkomstig van het album 2 Meter Sessies Volume 4 uit 1994 waarbij Adams, initieel met een gemiddelde kracht in haar stem, wordt begeleid door een flinke concertvleugel. Piano klinkt groots, vol en authentiek. Elke aanslag van het hamertje tegen de snaar wordt weergegeven met een snelle attack en klinkt dankzij de lange uitsterftijd lang in de opnameruimte na. Dankzij de hoge snelheid waarmee de drivers muziek weergeven horen we de snaren na het aanslaan in het stalen frame vibreren. Zang van Adams is loepzuiver, waarbij we bij uithalen en bij een hoger stemvolume af en toe een rauw randje aan haar zang opmerken waarbij we niet zelden kippenvel op onze onderarmen krijgen. Een knappe prestatie van deze bescheiden boekenplankluidsprekers.

Een van de grootste openbaringen hadden we toen we het live album In Person at the International Hotel Las Vegas, Nevada van Elvis Presley uit 1992 opzetten. Ondanks dat de luidsprekers net iets meer dan twee meter uit elkaar zijn geplaatst, ervaren we al bij openingstrack Blue Suede Shoes een grootse beleving. Bij de intro wordt direct een wijds podium neergezet, waarna een overweldigend applaus uit de zaal onze ruimte geheel vult.

Hierna spelen we de track All Shook Up. Piano, gitaar drums, bas en achtergrondzangeressen zetten elk op het eigen stukje podiumruimte een onderscheidende muzikale prestatie neer, terwijl leadzang spot-on vanuit het centrum van het geluidsbeeld en het publiek via de wanden van het theater naar ons wordt gebracht. Hierbij ervaren we een indrukwekkende geluidsdiepte in de muziek waarmee we een goede indruk krijgen van grootte en diepte van het podium en zaal. Wat leveren deze Q Acoustics 5020’s een overtuigende livebeleving.

Ten slotte grijpen we naar String Vest van D.O.P. uit begin jaren ’90 en afkomstig van het ambient verzamelalbum State Of The Art Volume 1. Deze track begint met een strak gecontroleerde synthdrum in het midbasgebied waarbij na ongeveer een halve minuut de eerste synthesizer wordt ingemixt. Dit wordt gevolgd door een variëteit aan elektronisch detail in de volle breedte en diepte van het geluidsbeeld.

Een lastige track, waar bij een slecht uitgebalanceerde luidspreker al snel een alles overheersende elektronische basdrum laat horen en hiermee alle detaillering en ruimtelijke informatie platdrukt. Deze knappe 5020’s presenteren dit muziekstuk als met een fileermes. We kunnen dankzij de goede definitie en controle elk laagje gehoormatig uitlichten en dankzij de hoge snelheid van de drivers in tot in detail met een hoge mate van realisme beluisteren. Voor liefhebbers van het elektronica genre is dit een fantastisch presterende hifi-luidspreker die zelfs zonder toevoeging van een subwoofer een heerlijk 90s atmosfeer in de ruimte legt.

Maakt de Q Acoustics 5020 haar verwachtingen waar?

We hebben de Q Acoustic 5020 monitors met verschillende versterkercombinaties beluisterd. Uiteraard leveren deze luidsprekers met een gescheiden voor en eind combinatie uit het highend segment een betere geluidskwaliteit dan met een geïntegreerde versterker uit het betaalbare segment. Dankzij het gemakkelijke karakter van deze luidsprekers laten ze zich ook prima aansturen met -zeg- vintage hifi-componenten.

De luistersessies hebben we, zoals gebruikelijk, uitgevoerd met een voor- eindcombinatie van het Canadese Bryston en met een eerste generatie Leema Pulse geïntegreerde versterker. Hierna hebben we een vintage Denon set uit de opslag getrokken om dezelfde albums nog eens te beluisteren. Dit leverde een resultaat waar we nog steeds een beetje verbaasd over zijn. We hebben namelijk met open mond naar deze boekenplankluidsprekers geluisterd in combinatie met een uit 1991 stammende Denon PMA860 inclusief een matchende DCD1460 compact disc-speler. We kunnen ons niet heugen dat deze oude Denon componenten eerder zo goed hebben gepresteerd. Met deze dertig jaar oude combinatie, die vandaag de dag toch echt maar een paar tientjes hoeft te kosten, zetten de Q Acoustics monitors een goede, licht warmere en goed gedefinieerde muziekbeleving neer met een hele aardige controle.

Het geluidsbeeld is breed, maar een fractie minder diep en heeft een iets minder scherpe focus ten opzichte van een highend versterker, maar hier kunnen we prima mee leven.

We zijn in onze nopjes met de geluidskwaliteit van de muziek die deze compacte Q Acoustic 5020 boekenplankluidsprekers in onze ruimte laten vloeien. We prijzen de warm-neutrale en vooral realistische weergave van zang, stem en instrumenten. Realistisch in klank, plaats en gewicht. Dé eigenschappen waarmee een luidspreker zijn klasse overstijgt. Nee, deze luidsprekers leveren dan niet het diepe laag dat sommige vloerstaande luidsprekermodellen produceren, maar de kwaliteit van het laag dat de 5020 laat horen is daarentegen van goede kwaliteit. Dankzij het snelle en open karakter in de midbas en het midrange gebied blijven de belangrijke transiënts in de muziek behouden en laten deze luidsprekers ongelofelijk veel informatie horen. Het fasegedrag en off axis response van de tweeter zijn zodanig goed dat de luidsprekers zichzelf uit het geluidsbeeld gummen. Met een gebrek aan laag kunnen we leren leven, niet met een gebrek aan de eerdergenoemde eigenschappen. Bent u een bass-junkie, dan zult u de aanvulling met een subwoofer wenselijk vinden, maar op elk ander gebied presteren de compacte Britten op hoog niveau.

Conclusie

We hebben de mooi gevormde en hoogwaardig afgewerkte Q Acoustic 5020 Bookshelf Speakers ervaren als een fijne, ontspannen en bovenal eerlijk klinkende hifi-luidspreker.

Op muzikaal gebied leveren deze monitors klasse-overstijgende prestaties en verwachten we dat echte muziekliefhebbers er vele jaren luisterplezier mee zullen beleven. Behalve voor het gebruik in een 2.0 of 2.1 stereo configuratie zijn deze monitorluidsprekers perfect geschikt voor home cinema-toepassing. Dankzij de fraaie vormgeving voegen deze luidsprekers bovendien een mooi element van design aan de ruimte toe. Aanrader!

Q Acoustics 5020 Bookshelf
799 euro per paar | idc-klaassen.com
qacoustics.co.uk