REVIEWYamaha

Review Yamaha R-N2000A: Authentiek geluid uit een supervolledige versterker

Jamie Biesemans | 20 juni 2023 | Yamaha

SAMENVATTING

De R-N2000A is een zeer bekwame en veelzijdige inzending in het segment. MusicCast is een uitstekend platform en app, en de andere streamingopties, de phono-ingang en HDMI-aansluiting vervolledigen het plaatje. Belangrijker is dat de Yamaha R-N2000A een perfecte middenweg vindt tussen pure power en verfijning, waardoor muziek authentiek en natuurlijk wordt weergegeven.

PLUSPUNTEN

• YPAO-meting is eenvoudig en toch effectief
  • Veelzijdigheid MusicCast
  • DAB+
  • Gedetailleerd en meeslepend, gespeend van kunstmatigheid
  • Verwerkt dynamisch pieken probleemloos en zonder stress
  • Lang luisterplezier

MINPUNTEN

• Niet Roon Ready
  • Paar extra streamingdiensten in MusicCast zijn welkom
  • Geen ultieme power

Vorig jaar gepresenteerd op High End München, volop te bewonderen op het DAE en nu in de luisterruimte: de Yamaha R-N2000A. Hier keken we wel naar uit, want deze klassiek ogende receiver met VU-meters zet vinkjes bij alle vakjes, van streaming tot kamercorrectie. Is dit dan de ideale retro doet-alles?

Blijkbaar zijn er aardig wat muziekliefhebbers die gevoelsmatig nogal verdeeld zijn. Langs een kant willen ze een toestel dat de sfeer uitademt van het gouden tijdperk van hifi. (Wat blijkbaar de jaren zeventig was, tenzij je een van die mensen bent die vindt dat we dat tijdperk eigenlijk nu meemaken, dankzij streaming en de nieuwste klasse D – maar dat is een andere discussie). Maar langs de andere kant willen ze wel alle snufjes en mogelijkheden die horen bij het jaar 2023. Te lezen: streaming, multiroom, integratie met de tv en als het kan ook kamercorrectie. Enne, liefst al deze dingen in één apparaat waar je enkel een paar luidsprekers aan moet hangen. Voor die doelgroep zijn de laatste tijd verschillende apparaten verschenen. Nog niet zo lang geleden ontvingen we zo de NAD C3050LE in de testruimte. Nu is het de beurt aan de Yamaha R-N2000A, de nieuwe geïntegreerde versterker van de Japanners die aan de top staat van de R-N-lijn.

Over die familie is het al een tijdje stil, maar misschien herinner je je nog de R-N803D van een zestal jaar geleden? De Yamaha die we hier bekijken zit in een hoger segment dan die bekroonde geïntegreerde versterker, dat klopt. Zoek je iets goedkoper, dan is het goed om weten dat de R-N2000A recent werd aangevuld met de betaalbare R-N1000A en R-N800A. Bij die toegankelijke modellen ga je wel de verlichte VU-meters missen die zo typisch zijn voor een ‘betere’ Yamaha-versterker . Om volledig te zijn vermelden we nog even de A-S-lijn, waar je volledig analoge geïntegreerde versterkers terugvindt.

De R-N2000A is echter geen toestel voor puristen, wel voor mensen die alles willen. Naast MusicCast-streaming en YPAO-kamercorrectie bezit deze versterker een achttal ingangen, incluis een aansluiting voor een platenspeler, een USB klasse B-aansluiting voor een laptop/streamer en een HDMI-ARC-poort.

Deze Yamaha is in de eerste plaats een muzieksysteem, maar kan dus ook tv-geluid naar een hoger niveau tillen. Er is ook een DAB+-tuner aanwezig, en dat is wel ongewoon bij deze type toestellen. Doet alles, zeiden we toch?

Seventies look

De ontwerpers bij Yamaha hebben het slim aangepakt. Op eerste zicht is de R-N2000A echt op en top een klassieker van het Japanse merk. De jaren zeventig-styling met een zilverkleurig of zwart voorpaneel, de grote draaiknoppen, de VU-meters die naar je lonken en de traditionele toonregeling… Hier wordt gepronkt met het glorieuze verleden van de Japanners. Met name de zilverkleurige uitvoering straalt dankzij het contrast met de pianozwarte zijpanelen de nodige klasse uit. Piano? Dit is nu eenmaal Yamaha – een merk dat wel heel trots is op de pianobouwers in z’n rangen.

Maar toch is er ook een streepje moderniteit aangebracht. En wel op een heel subtiele wijze. Aan de basis van het voorpaneel loopt over de hele breedte een zwarte band uit glas. Hierachter zit een klein OLED-schermpje verstopt. Je ziet hem pas als er iets gebeurt. Als je het volume verandert bijvoorbeeld of schakelt naar een andere ingang. Ook tijdens het streamen zie je hier wat informatie verschijnen. Ten slotte heeft het schermpje een belangrijke rol te spelen als je in de instellingen van de R-N2000A duikt.

Heel veel vertelt Yamaha niet over wat er aan de binnenkant te vinden. Het bedrijf lijkt wel voor een vertrouwd klasse AB-ontwerp te kiezen, goed voor 2 x 90 Watt (bij 8 Ohm speakers en volledig belast).

De symmetrische interne lay-out ziet er wel heel verzorgd uit, met een grote ringkerntransformator achter het voorpaneel – ver weg van het digitale gedeelte helemaal achteraan. De toroïdale transfo rust bovendien op een basisplaat van messing. Het is best een zwaar toestel, wat vast met de voeding maar ook met de vier blokcondensatoren en de twee grote koelvinnen te maken heeft. Hierop is een paar eindtrapmodules bevestigd.

Yamaha besteedt bij een duurder model zoals dit ook graag veel aandacht aan de mechanische constructie en wat zij mechanische aarding noemen. Echt een ding van het merk. Zo zijn verschillende trillingsgevoelige onderdelen, zoals de voeding op zijn basis, direct aan de dikke onderplaat bevestigd. Iets dat volgens Yamaha een grote impact heeft op de dynamiek.

Yamaha MusicCast

Het zal niet verbazen dat een alleskunner als deze riant voorzien is van streaming. Even onverrassend is dat Yamaha daarbij in de eerste plaats kiest voor MusicCast. Dat is immers zijn eigen platform, aanwezig op de grote meerderheid van zijn producten. Het is een fraai systeem dat je bedient met een gebruiksvriendelijke app en dat ondersteuning biedt voor multiroomfuncties. Je kunt dus bijvoorbeeld die platenspeler die aan de R-N2000A hangt ook laten horen op een MusicCast-speaker in de eetkamer. Een beetje zoals Sonos dus, maar MusicCast heeft wel een paar eigen troeven.

Er is heel goede ondersteuning voor hiresaudio bijvoorbeeld, incluis DSD, en je kunt de app meer persoonlijk maken door elke kamer te voorzien van een eigen foto. Ok, dat laatste is niet bepaald cruciaal, maar geeft wel aan hoe verzorgd de app is. Als je MusicCast ooit eens zag: vorig jaar kreeg de interface een opfrisbeurt om het wat lichter en strakker te maken. Yamaha voegde ook een tab ‘Routines’ toe, waarbij je bijvoorbeeld een alarm kunt instellen die in verschillende kamers speelt of ’s morgens automatisch een radiostation in de keuken afspeelt.

Wat we fijn vinden aan de MusicCast-app is dat je heel veel kunt bedienen. Overschakelen naar een fysieke ingang kan zo ook in de app. Het aanbod van de ondersteunde muziekdiensten wordt eerder functioneel voorgesteld; het kon nog sexyer door bijvoorbeeld albumhoezen in playlists groter voor te stellen.

Maar los van dergelijke detailkritieken reageert de app wel heel soepel en vind je heel snel de muziek die je zoekt. En dat is misschien nog wel het belangrijkste.

Net zoals de meeste hifi-apparaten met streaming kun je de R-N2000A ook op andere manieren van muziek voorzien. Via de Spotify-app bijvoorbeeld, waar de Yamaha in verschijnt als speaker. Vanaf een iPad, iPhone of Mac kun je ook makkelijk muziek streamen via AirPlay 2.

Daarnaast is er ook Bluetooth (met ondersteuning van de AAC-code) om snel muziek door te sturen vanaf je mobiel toestel. Een leuk extraatje is dat je een Bluetooth-hoofdtelefoon kunt aansluiten, om bijvoorbeeld in de late uren nog een aflevering van een serie op Netflix mee te pikken.

Aangepast aan de ruimte

Kamercorrectie blijft een functie die veel muziekliefhebbers verdeelt. Persoonlijk zitten we in het pro-kamp. Maar je hoeft de YPAO-functie op de R-N2000A niet te gebruiken. Als het zo goed klinkt, dan is dat prima. Wel is de functie bij deze versterker zo eenvoudig in te stellen, dat er weinig reden is om het niet minstens uit te proberen. De grootste moeite is de microfoon uit de doos te halen en de ellelange kabel ontrollen. Niet te veel zuchten, het oprollen is ook een klusje.

De meting zelf duurt maar een minuutje – heel wat korter dan bij een AV-receiver met negen speakers, dat kunnen we je wel vertellen. Daarna kun je altijd via de remote schakelen tussen YPAO in- of uitgeschakeld, zodat je zelf kunt evalueren wat je het best vindt. Zelf hebben we de meting uitgevoerd met de drietal speakerparen die we aan de Yamaha hingen. Het leverde telkens toch iets op, voornamelijk qua helderheid en tonale balans. Het geluidsbeeld won telkens wel wat aan definitie.

Met een meer gesofistikeerd systeem als Dirac, beschikbaar bij sommige rivalen, is wel meer mogelijk. Daar staat tegenover dat YPAO hier echt heel eenvoudig te gebruiken is en veel minder tijd vereist.

Zoals je verder kunt lezen hebben we vooral profijt gehaald uit de YPAO-functie. We noteren ook graag dat het ook wel echt een pluspunt is als je de R-N2000A zou gebruiken voor tv-geluid. Toen we de laatste afleveringen van het derde seizoen van ‘The Mandalorian’ bekeken met een set DALI Rubicon 2’s, leverde YPAO een bredere soundstage op waar de dialogen losser kwamen van de soundtrack en special effects. Tenzij je echt streeft naar een Atmos-ervaring, klonk dit beter dan de grote meerderheid van soundbars.

Van fijnzinnig tot dynamisch sterk

De R-N2000A wordt niet gepositioneerd als een ultieme versterkingsmotor. Maar het heeft wel voldoende vermogen om veel luidsprekers aan te kunnen. Onze DALI Rubicon 2’s bijvoorbeeld, stuurden de Yamaha zonder al te veel moeite aan. Tegen het einde van de testperiode hingen we aan de Yamaha ook de nieuwe MoFi SourcePoint 8-speakers. Dat zijn knappe weergevers ontworpen door Andrew Jones, als compacter vervolg op de potige SourcePoint 10’s die vorig jaar werden gelanceerd. Uiteraard met coaxiale drivers, want dat is nu eenmaal Het Ding van de Britse luidsprekerontwerper. De SourcePoint 8-speakers zijn echter niet zo makkelijk aan te sturen, maar de R-N2000A doet het toch maar.

Het draait bij deze Yamaha vooral om dynamiek en fijn detail, met een lichtwarme toets. Het is iets dat we al opmerkten bij het testen van de A-S1200 vorig jaar: Yamaha lijkt nu (in Europa) een iets andere tuning te bezitten die minder ‘Japans’ is dan in het verdere verleden. En dat maakt de R-N2000A een aangename motor voor allerlei soorten muziek. ‘Mirrors’, de openingstrack op het nieuwe DARKFIGHTER-album van gitaarhelden ‘Rival Sons’ bijvoorbeeld, kwam uit de MoFi-speakers met veel drive en dynamiek. Dat bescheiden stukje kleuring is een echte meerwaarde, waardoor de gitaren met veel distortion niet in de weg lopen van de vocals en de beukende drummer. Die leeft zich helemaal uit op ‘Nobody Wants to Die’, een nummer die heel opwindend werd gebracht. Net als het gebrulde ‘Jætternes Sang’ van Myrkur op de Ragnarok-soundtrack, waar we toch de neiging niet konden onderdrukken om een stevige draai aan de volumeknop te geven. Met rock- en metalmuziek voelt de R-N2000A zich duidelijk heel goed thuis; in dit geval vonden we de meerwaarde van YPAO trouwens heel goed te merken.

Yamaha heeft gelukkig de nodige aandacht besteed aan de phono-voorversterker op de R-N2000A. Bij het afspelen het prachtige ‘in|FLUX’ album van Anna B Savage op een Pro-Ject X1, werden we getrakteerd op een zeer soepele en organische geluidskwaliteit die perfect aansloot bij de intieme sfeer van deze plaat. Met name het openingsnummer ‘The Ghost’ maakte indruk, met de dichtbij opgenomen, ingetogen stem van de Britse zangers die werd gepresenteerd met veel textuur en tederheid. ‘Hungry’, op de B-kant, presenteert niet alleen de opmerkelijke en licht nasale vocalen van Savage, maar ook ingetogen akoestisch gitaarspel dat authentiek werd gepresenteerd door Yamaha.

YPAO verbeterde daarbij de diepteperceptie tijdens het luisteren, maar analoge puristen geven waarschijnlijk de voorkeur aan de Pure Direct-modus, die de phono-ingang niet digitaliseert.

En subtieler, meer gelaagd werk via streaming? Bij het fraaie zangwerk van Dominique Fils-Aimé op haar naamloos debuut  - zoeken op ‘Nameless’ in de MusicCast-app dus – was de stem van de Canadese heel mooi gedefinieerd. Heel oorvriendelijk ook, wat te maken heeft met de warmere toets van de SourcePoint 8’s, maar ook wel iets minder expansief. Met de Yamaha NS-800A-speakers van Yamaha was dit nummer dan weer een pak ruimtelijker – maar misten we dan weer een klein stukje body. Of hoe de versterker één ding is maar de bijhorende luidsprekers evenzeer een cruciale rol spelen. Weer met de MoFi-speakers én YPAO ingeschakeld vinden we dat de R-N2000A heel sterk die kleine nuances in de contrabas laat horen bij ‘Birds’. Het handgeklap in dit nummer weergalmt net alsof we in een grotere ruimte zitten, wat dit nummer beklijvend maakt. De neus die Yamaha over het algemeen heeft voor fijn detail in een muzikale geheel helpt deze performance enorm.

Ook bij ‘Hans Sitt: Works for Viola and Piano’, waarbij Ann Marie Brink die een altviool hanteert en met Marta Aznavoorian achter de piano, krijgen we op de DALI’s vioolpartijen te horen die heel natuurlijk en ‘echt’ worden voorgesteld. De romantiek in deze werken, die soms doen denken aan tango, brengt de R-N2000A geweldig over. De combinatie van altviool en piano kan onder de verkeerde omstandigheden wel eens koel overkomen, al zijn de composities van Sitt zeker niet gespaard van emotie. Het sterke aan de Yamaha R-N2000A is dat de versterker deze werken presenteert op een intrigerende wijze: vol met natuurlijk gepresenteerd detail en veel intimiteit. Een versterker met andere woorden die het luisteren allesbehalve uitdagend maakt.

Conclusie

De R-N2000A is een zeer bekwame en veelzijdige inzending in het segment supergeïntegreerde versterkers. MusicCast is een uitstekend platform en app, en de andere streamingopties, de phono-ingang en HDMI-aansluiting vervolledigen het plaatje. Je kunt dus op veel manieren muziek afspelen, wat handig is. Belangrijker is dat de Yamaha R-N2000A een perfecte middenweg vindt tussen pure power en verfijning, waardoor muziek authentiek en natuurlijk wordt weergegeven. De YPAO-kamercorrectie zorgt daarbij voor de kers op de taart, maar je kunt de receiver ook zonder gebruiken.

Yamaha R-N2000A
Beoordeling 4,75 op 5