NIEUWS

Hebben nieuwe EU-regels in de telefoniemarkt wel het gewenste effect?

Gastauteur | 26 maart 2022 | Fotografie Gastauteur

De Europese Unie is de afgelopen tijd druk bezig met meer regelgeving in de technologiesector. Dit heeft niet alleen betrekking op zaken als privacy en gegevensopslag, maar ook op alledaagse producten zoals oploaadkabels voor je mobiele telefoon. De EU is inmiddels dichtbij nieuwe wetgeving die fabrikanten van gadgets verplicht om al hun apparatuur met een USB-C oplaadpoort uit te rusten. Dit zou meer standaardisering geven wat ook betekent dat je als consument minder verschillende kabels nodig hebt en dit scheelt in de portemonnee maar ook voor het milieu.

Externe bijdrage  dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van HIFI.NL

Fabrikanten als Apple zijn niet enthousiast over de maatregel. In eerst plaats omdat het ze omzet zal kosten, maar wie verder kijkt ziet ook dat de techreus altijd een hele eigen koers heeft gelopen en met innovatie oplossingen komt voor alle producten die het fabriceert. De vraag is dus of dergelijke maatregelen innovatie in de weg zullen staan.

Kees Beckeringh, oprichter van Caalman.com, een webshop gespecialiseerd in telefoonhoesjes en accessoires, houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten. “Veel kenners hadden verwacht dat Apple bij de nieuwste serie alle iPhone 13 toestellen zou uitrusten met USB-C oplaadpoort, maar dit is niet gebeurd” zegt hij. Voor consumenten die al jaren een iPhone hebben zou ook een verwarrende situatie zijn ontstaan. Als je altijd gewend bent geweest aan de lightning kabels die Apple zelf ontwikkelt is het een rare verandering en wordt je juist gedwongen je oude lightning kabels weg te gooien. “Helaas zien we dan ook steeds vaker verwarring ontstaan en kopen onze klanten regelmatig een verkeerd kabeltje, dit gebeurt veel meer dan voorheen”.

Een andere belangrijke ontwikkeling waar de EU aan werkt is het recht op reparatie voor consumenten. In het verleden was je als consument erg afhankelijk van fabrikanten zelf voor je reparatie, zegt Boris Bijham, oprichter van ThePhoneLab. We zagen dat klanten vaak veel moeite moesten doen voor een reparatie van bijvoorbeeld hun iPhone. Apple heeft in Nederland maar op twee plekken een eigen winkel in Den Haag en Amsterdam en je bent als klant dan veel tijd kwijt om je telefoon in te leveren en weer op te halen.

De markt voor reparaties is een lastige balans tussen fabrikanten die reparaties graag zelf uitvoeren want dit geeft ze meer controle en ook extra omzet, maar ook de ondernemers zoals Boris die met 8 vestigingen juist dichter bij de klant staat en beter begrijpt wat deze nodig heeft. “Wij zien dat originele onderdelen duur zijn en soms moeilijk te verkrijgen - wij gebruiken naast originele onderdelen ook gelijkwaardige onderdelen die veel scherper geprijsd zijn. “Wij kunnen de klanten sneller en goedkoper helpen dan de fabrikant zelf”. De nieuwe regelgeving moet het makkelijker maken voor consumenten om straks zelf originele reserveonderdelen in te kopen en alles zelf te regelen. Boris Bijham verwacht dat veel consumenten dit toch liever door een expert laten doen. “We zien een duidelijke trend waarbij consumenten ook duurzaamheid een belangrijker thema gaan vinden, dit betekent dat ze vaker kiezen voor repareren dan vervangen”. “Echter is het veel gevraagd van een consument om zelf de batterij van je Samsung te vervangen, hiervoor komen klanten toch echt liever naar iemand met de juiste apparatuur en expertise”, zegt hij.

De komende periode zullen de ontwikkelingen in deze markt elkaar snel opvolgen. De Europese Unie heeft moeite om de snelle veranderingen in de technologie bij te benen en met logische en nodige regelgeving. Het is duidelijk dat reguleren soms nodig is, maar wat de beste aanpak is blijft een lastig vraagstuk.


EDITORS' CHOICE