REVIEWQ Acoustics

Review Q Acoustics Q Active 200: boeiend, excentriek en muzikaal

SAMENVATTING

De Q Active 200-speakers zijn zo eigenzinnig en origineel dat niet iedereen voor ze gaat vallen. Dat kan. Het is in elk geval verfrissend dat unieke ideeën een kans krijgen. Het design heeft ook zijn akoestische voordelen. Qua functionaliteit verdient de Q Active 200 een ereplaats. We kunnen eigenlijk geen streamingoptie of ingang bedenken die er ontbreekt. De compacte hub maakt het ook heel eenvoudig om eventuele bekabelde bronnen, zoals een tv of platenspeler, netjes aan te sluiten. De Q Active 200 zijn tot slot ook qua geluidskwaliteit en sound een geduchte uitdager voor de toppers uit het actieve segment.

PLUSPUNTEN

  • Onklopbaar veelzijdig qua streaming en connecties
  • Klaar voor een platenspeler
  • Stands zijn echte blikvangers
  • Kamervullend en ontspannen luisteren
  • Outspoken design

MINPUNTEN

  • De sound vereist een beetje gewenning
  • Outspoken design

Actieve luidsprekers met ingebouwde streaming zijn 'hot'. En waarom niet? Als ze juist ontworpen zijn, kan een actieve stereoset zeer goede geluidskwaliteit naar je woonkamer brengen met minimale bekabeling en geen extra apparatuur. In deze review bekijken we de Q Active 200-speakers van Q Acoustics – een merk dat graag inzet op 'value for money'. Qua design iets aparts, maar ook heel rijk aan functies en connectiviteit.

Q Acoustic Q Active

Het lijkt een eeuwigheid sinds de presentatie van Q Acoustics’ nieuwe Q Active-lijn. Maar eigenlijk is het nu ook niet zo lang geleden, al heeft corona, Brexit en andere supply chain-problemen zeker oor de nodige vertraging gezorgd. Maar nu zijn deze uitdagers voor toestellen als de KEF LS50 Wireless II of de DALI Oberon C-lijn er eindelijk.

Deze nieuwe familie omvat (voorlopig?) twee leden: de Q Active 200-boekenplankspeakers en de Q Active 400-vloerstaanders. Zoals de naam al aangeeft zijn dit actieve luidsprekers, uitgerust met ingebouwde versterking zodat je in de woonkamer geen bijkomende apparaten moet plaatsen. Versterkers, netwerkspelers, meters kabel… allemaal niet nodig. Dat is uiteraard dé grote reden om voor actieve speakers zoals deze te kiezen: ze zijn interieurvriendelijk, terwijl je wel geniet van een geluidskwaliteit op een hoger niveau dan bij compacte draadloze speakers zoals die van Sonos en consoorten.

De Q Active-speakers zijn trouwens ook draadloos. Ze verbinden via een eigen draadloos protocol met ondersteuning voor hi-res met een meegeleverde kleine hub die je in een tv-meubel kunt verstoppen. We zeggen trouwens niet zomaar ‘tv-meubel’; dit kastje is uitgerust met meerdere ingangen, waaronder een HDMI-ARC-poort. Sluit je televisie hierop aan en je tv-geluid is via de Q Active-speakers te horen. Deze hub bezit ook aardig wat streamingopties, waaronder Spotify Connect, AirPlay 2, Chromecast en Bluetooth. En voor de audiofielen onder ons: het is tevens Roon Ready. Helemaal gecertificeerd, je kunt meteen aan de slag.

In deze review bekijken we de Q Active 200, de compacte van de twee Q Acoustics-speakers. De grotere Q Active 400-vloerstaander is pas recent in de winkels opgedoken, want Q Acoustics had net zoals vele collega’s last van het jaar 2021. Dat we met de Q Acoustics 200 aan de slag gaan vinden we allesbehalve erg, want deze speaker – verkrijgbaar in wit of zwart – is echt wel iets speciaal. En dan hebben we nog niet over die stands gehad…

Afgeleid van de Concept-reeks

Q Acoustics staat bekend om zijn (passieve) luidsprekers die veel bieden voor een redelijk bedrag, wat het zeker in zijn thuisland een marktleider heeft gemaakt. De afgelopen jaren heeft het Britse merk echter ook wat verkenningsvluchten uitgevoerd in het hoger segment. Met een zeker succes, want zowel de Concept 500 als Concept 300 vielen wel in de smaak bij heel wat reviewers.

De Q Active-speakers zijn niet meteen de actieve tweelingen van die Concept-modellen, maar er is wel een zekere verwantschap. Dat zie je meteen bij de Q Active 200 als ze op hun optionele FS75-stands van 499 euro/paar staan. Die stands zijn behoorlijk excentriek en origineel, en zijn net als die van de Concept 300 gebaseerd op het tensegrity-idee. Ze bestaan uit relatief dunne metalen staven die opgespannen worden met kabels, wat visueel een heel lichte, moderne indruk geeft.

Een aantal bezoekers aan onze testruimte vond ze prachtig – al waren er ook anderen die het niet smaakten. Een tikje controversieel, dit. Akoestisch zou deze constructie trouwens ook interessant zijn, hoewel ze qua gewicht en aanpak het tegenovergestelde zijn van de klassieke loodzware stand.

Ook de Q Active 200 heeft best een apart smoeltje. De speakers zelf zijn minimalistisch maar ook een beetje futuristisch gevormd, met afgeronde hoeken en een hippe matte afwerking. De bouwkwaliteit lijkt ook echt goed, de speakers zijn zeer solide en trillingvrij.

Het echt bijzondere zit aan de voorkant, die maar voor een klein deel uit twee speakers achter een bescheiden rooster bestaat. De Q Active 200 gebruikt namelijk betrekkelijk kleine drivers die bovendien asymmetrisch zijn in het voorpaneel zijn geplaatst.

De twee Q Active 200-speakers zijn dus niet gelijk, maar elkanders spiegelbeeld. Welk is links, welk is rechts? Dat mag je zelf bepalen. De uitstraling is wel net iets anders naargelang je de drivers aan de buiten- dan wel de binnenkant positioneert. Via een tuimelschakelaar achteraan geef je per speaker aan welke rol hij opneemt.

Als je dan toch naar de achterzijde van de Q Active kijkt: zet dan de tweede schakelaar in de juiste stand, naargelang of de Q Active 200 vrij, dicht bij een muur of in een hoek geparkeerd is. Deze instelling is per speaker, wat wel slim is. Je kunt dus één speaker die dicht bij een hoek staat anders tunen dan de andere speaker die misschien vrijer in de kamer staat, een situatie die in menige woonkamers voorkomt. Bij veel actieve speakers heb je enkel een kamerinstelling die meteen toegepast wordt op beide toestellen.

Tensegrity

Toen we de FS75-stands uitpakten, kregen we even bijna een kleine inzinking. Wat een kluwen! Een beetje backstory: de tensegrity-stands van de Concept 300 waren zo ingewikkeld dat ze in de fabriek werden geassembleerd en in grote dozen verscheept. Tensegrity, voor wie geen bouwkundige ingenieur is, is een techniek die bijvoorbeeld bij bruggen en hoge gebouwen wordt gebruikt om een structuur te bouwen die zelfdragend is en eens opgespannen in balans blijft. Heel cool, maar ook best ingewikkeld.

Q Acoustics wou het met de Q Active 200 eenvoudiger maken en paste de stands aan zodat ze wel in kleinere dozen passen. De keerzijde: je moet ze zelf opspannen. Dat lijkt heel ingewikkeld als je de handleiding niet hebt gelezen en met een hoop metalen buizen en kabels in je handen zit. Pas als je in de handleiding leest dat je een viertal schroeven moet aandraaien, ontdek je dat de stand zich zelf opspant. Slim gezien, en al bij al niet moeilijker om in elkaar te steken dan een willekeurige klassieke stand. Maar wel 'anders'.

Verder moet je niet al te veel doen om muziek uit deze apparaten te krijgen. Ze hebben elk een (slanke) stroomdraad, dus in het stopcontact steken volstaan. Ook de hub heeft zijn eigen voeding nodig. De verbinding tussen de twee speakers en de hub verloopt automatisch, aangezien ze in de fabriek vooraf gepaird werden.

De hub ergens uit het zicht verstoppen is geen probleem. Het ding is behoorlijk compact en wordt gevoed via een USB-C-poort. Je vindt hier een reeks fysieke connecties, waaronder een HDMI-ARC, optische ingang en een analoge ingang die kan schakelen tussen line-level of phono-modus. Qua connectiviteit ontbreekt er dus niets, zodat je niet enkel je televisie kunt verbinden maar ook pakweg een cd-speler.

Veel streamingopties

Er is een app voor de Q Active 200, zowel voor Android- als iOS-toestellen. Het is wel handig om te installeren, al was het maar omdat je dan eenmalig een aantal zaken kunt instellen. Bijvoorbeeld dat er automatisch naar de HDMI-ingang wordt overgeschakeld als de tv geluid doorstuurt of om ongebruikte ingangen uit te schakelen.

Je kunt ook zaken als het volumeniveau instellen, maar de meegeleverde remote is voor die zaken handiger. Streamingopties vind je niet in de app, maar dat is helemaal niet erg. De filosofie is dat je gewoon de apps van je favoriete muziekdienst gebruikt en dan de muziek doorstuurt via AirPlay 2, Chromecast of Bluetooth – wat je verkiest en wat het best bij je situatie past. Dat maakt het verbinden van de hub met je WiFi-netwerk ook eenvoudig. Je kunt dat doen via de instructies in de Q Acoustics-app, maar het kan ook heel eenvoudig via Google Home of de WiFi-instellingen op je iPad of iPhone. Op de hub is er ook een ethernetpoort, dat werkt natuurlijk heel snel.

Over de streamingervaring kunnen we niet kritisch zijn. Zowel streamen vanaf Tidal en Qobuz over Chromecast (vanaf een Samsung Galaxy S21) als via AirPlay 2 (vanaf een iPad Air) werkte altijd perfect. Tikken en de muziek speelt. Als de speakers helemaal in slaapstand staan, moet je enkele seconden geduld hebben. Zijn ze geactiveerd, dan wissel je zo goed als onmiddellijk van track. Roon stond ook op het menu tijdens het testen. Ook hier reageerde de Q Active 200 bijna onmiddellijk op de dingen die we in de software aanklikten.

Een eigenaardigheid wel: er bestaan eigenlijk twee versies van de Q Active 200. Het verschil zit uitsluitend bij de ondersteunde stemassistent: Amazon Alexa of de Google Assistant. Voor Nederlanders en Belgen is die laatste versie de logische keuze, want enkel Google ondersteunt Nederlandse spraak. Die Google-ondersteuning is wellicht ook wel vereist voor de Chromecast-functie.

Goede controle voor een wall of sound

De importeur had ons al getipt dat we de Q Active 200 bij het beluisteren wat tijd moesten geven. Er is gekozen voor een kamervullende, wall-of-sound-uitstraling die aanvankelijk wat ongedefinieerd overkomt. Het is iets heel anders dan pakweg de KEF LS50 Wireless II, die heel goed is om individuele artiesten op een diepe soundstage te plaatsen.

Bij de geremasterde ‘Hounds of Love’ van Kate Bush ervaren we bij de Q Active aanvankelijk een neutralere, iets afstandelijkere presentatie. Het duurt even, maar gaandeweg wennen we aan de presentatie en openbaren steeds meer aspecten van de tracks op deze jaren tachtig-klassieker.

Zonder twijfel een pluspunt: je luistert hier lang naar zonder vermoeid te worden. Je brein wordt niet continu geprikkeld door felle klanken. Het is ook vlak of dynamisch oninteressant. De weergave is niet gecomprimeerd zoals bij een kleine draadloze speaker, en dat is een significant verschil (naast het stereogegeven) met mainstream draadloze speakers. Bij ‘Mother Stands for Comfort’ bijvoorbeeld, is het audiocanvas groot genoeg om de verschillende geluidseffectjes die Bush gebruikt als deel van de percussie breed uit te smeren.

Over percussie gesproken: de basdrum bij ‘Barley’ dreunt diep door en de warme zuiderse stem van Lizz Wright staat mooi centraal geplaatst in dit Amerikaans folknummer. Dat doet de Q Active goed, die vocals. Ook Daniel Hope’s viool op zijn interpretatie van ‘Amazing Grace’ op het Deutsche Grammaphon-album ‘For Seasons’ mag er zijn. Er wordt veel nuance en emotie overgebracht, wat we eerlijk gezegd niet hadden verwacht als we die twee kleine drivers per speaker voor het eerst zagen.

De Q Acoustics-drang om eerder ontspannen een geluidsmuur op te bouwen, past goed bij bepaalde genres. Heel wat symfonische opnames vonden we emotioneel klinken op de Q Active 200, maar ook triphop en nummers die een filmscape proberen neer te zetten komen sfeervol uit de Britse speakers gerold. En zeker als je het aandurft om wat luider te luisteren. Dan komt ‘Angel’ van Massive Attack helemaal los van de speakers en zit je ook heel diep in deze dreigende track. De laagextensie van speakers van deze grootte kan niet absoluut zijn, maar dankzij de ingebouwde versterkers geven de bassen veel voldoening en is er de snelheid om dit nummer strak op spoor te houden.

Als upgrade voor je tv-geluid is deze active Q Acoustics eveneens interessant. Wat het echt goed doet is dialogen helder recht uit het scherm te laten komen (vooropgesteld dat je de speakers juist gepositioneerd hebt ten opzichte van het scherm). Als je dan terugkeert naar de tv-speakers, besef je pas hoeveel je mist qua geluidskwaliteit bij dialogen. Lijkt onbelangrijk, tot je het gehoord hebt. We moesten nog altijd het vierde seizoen van ‘The Bridge’ inhalen, maar aangezien we recent over dat ding reden besloten we die achterstand goed te maken. Het is een ideale reeks om te bekijken op de Q Active 200. Elektronische muziek met engelachtige stemmen wordt continu als sfeermaker ingezet, afgewisseld met heel veel dialogen. Het is geen actiereeks.

Bij spectaculairder voer, zoals ‘Spiderman: Homecoming’, is er nog altijd veel sfeer en raken de speakers nooit overweldigd door de geluidseffecten. Wel heb je minder een uitgesproken soundstage waarop geluiden accuraat bewegen, maar we spreken nog altijd over een betere ervaring dan met negentig procent van alle soundbars.

Het is bovendien echt fijn dat Q Acoustics een echte phono-ingang voorzien heeft. Waarom doet niet iedereen dit? Mensen die voor actieve speakers kiezen doen dat om zo weinig mogelijk andere apparaten erbij te betrekken, dat klopt. Maar als één ding wel complementair is met dit soort speakers dan is het wel een platenspeler. Op de hub kun je een draaitafel aansluiten met een MM-element, zonder te hoeven knoeien met een aparte phono-voorversterker. Wat ons betreft is hier een schouderklopje op z’n plaats. De phono-ingang is bovendien zuiver genoeg om een al iets betere draaitafel te laten renderen.

Conclusie 

Eerst over het design. De Q Active 200-speakers zijn zo eigenzinnig en origineel dat niet iedereen voor ze gaat vallen. Dat kan. Het is in elk geval verfrissend dat unieke ideeën een kans krijgen. Het design heeft ook zijn akoestische voordelen.

Qua functionaliteit verdient de Q Active 200 een ereplaats. We kunnen eigenlijk geen streamingoptie of ingang bedenken die er ontbreekt. De compacte hub maakt het ook heel eenvoudig om eventuele bekabelde bronnen, zoals een tv of platenspeler, netjes aan te sluiten.

De Q Active 200 zijn ook qua geluidskwaliteit en sound een geduchte uitdager voor de toppers uit het actieve segment. Het intrigerende is dat deze Q Acoustics klankmatig iets anders doen dan de meeste rivalen, met een neutralere, iets vlakkere maar wel ontspannen om naar te luisteren muzikale geluidsmuur. Net als het design kan dat iets zijn dat je niet aanspreekt – of nét helemaal wel.

Q Acoustics Q Active 200
1.999 euro/paar | www.q-acoustics.com
Beoordeling 4,5 op 5

MERK

EDITORS' CHOICE