REVIEWAudioExpert

Hi-Visit: GoldenEar luidsprekers bij AudioExpert Den Bosch

In de Hinthamerstraat, één van de oudste straten van Den Bosch, is sinds 2015 op nummer 111 AudioExpert te vinden. De winkel waar Ronnie en Peter de scepter voeren over een team van specialisten op gebied van audio, video en domotica. Waar wensen ingevuld kunnen worden van een Sonos speler tot aan de Bowers & Wilkins 800 Series luidspreker, van een Rega platenspeler tot aan een Auralic streaming audio stack, waar transistor versterkers broederlijk staan opgesteld naast buizenversterkers. Waar de klant zich thuis kan voelen en waar naar de klant wordt geluisterd. Tijd om kennis te maken met de mensen achter AudioExpert, en dan vanuit de directe aanleiding van het bezoek: het luisteren naar GoldenEar luidsprekers.

AudioExpert, Den Bosch

Wie heeft met wie te maken? De medewerkers van AudioExpert horen graag wat de klanten beweegt om een audio of video product aan te schaffen, zodat het juiste advies uit de koker komt rollen. Andersom wilt u misschien weten wat de heren beweegt en waar de expertise zit.

Oprichter en mede-eigenaar van AudioExpert is Ronnie Smits, van oorsprong bedrijfseconoom en inmiddels gepokt en gemazeld met audiokennis. Hij was de initiatiefnemer van AudioExpert en sprong in het diepe met de fysieke winkel, iets waar hij in 2015 nog geen ervaring mee had. Zijn webwinkel liep vóór 2015 al goed, maar het contact hebben met klanten leek hem nog veel leuker dan alleen maar mailen, bellen en versturen. De andere eigenaar is Peter van Tuyl, audioliefhebber in hart en nieren, handig met metaal en hout wat ertoe heeft geleid dat de inrichting van Hinthamerstraat 111 bijna geheel uit de handen en hoofden van beide heren komt.

Teamfoto bij gelegenheid van het eerste lustrum, september 2020

Peter is een soort wandelende audio-encyclopedie met kennis van oudere merken tot aan de nieuwste streaming oplossingen. Met thuis een uitgebreid meerkanaalssysteem voor filmbeleving en good old stereo voor zijn muziek. Met een achtergrond in de detailhandel en in de opnametechniek is Luuk Vugs vaak het eerste aanspreekpunt in de winkel. Hij liep zo vaak langs de winkel, een soort van magneet voor zijn liefhebberij, dat hij toch maar de stoute schoenen aantrok en solliciteerde. Met succes want naast verkoop is Luuk betrokken bij installatie en aftersales trajecten van AudioExpert. Vierde hoofdpersoon is Tom van der Linde, de man achter de ICT van AudioExpert en eerste verantwoordelijke voor de website. Ook de man die de bedrijfsprocessen op de achtergrond bij weet te sturen als Peter en Ronnie vanuit hun enthousiasme voor audio de dagelijkse gang van zaken uit het oog dreigen te verliezen. Een kwartet aan mannen die allemaal uit verschillende disciplines komen, door hun hobby samenwerken en succesvol AudioExpert op de kaart zetten. Soms kunnen ze dat niet allemaal alleen voor elkaar krijgen en worden ze geholpen door parttime krachten. Ook zochten ze samenwerking met partners voor het realiseren van projecten bij de klanten, zoals het werkend opleveren van domotica in woningen en winkels, het in de muur wegwerken van luidsprekers en het creëren van vaak complexe netwerken met stabiele wifi-infrastructuren. De uitdrukking “schoenmaker blijf bij je leest” is Ronnie en Peter op het lijf geschreven. Gebruik de aanwezige kennis en vaardigheden, en liggen die buiten de in huis aanwezige competentie, huur dan een specialist is waarbij AudioExpert de eindverantwoording blijft dragen.

Wat staat waar

Drie jaar heeft de zoektocht geduurd naar een gunstig gelegen pand in de Bossche binnenstad. Toen de Hinthamerstraat 111 beschikbaar kwam hebben Ronnie en Peter binnen de kortste keren het huurcontract getekend en zijn ze aan de slag gegaan. De visie was duidelijk: zet een goed lopend bedrijf neer waar de klant zal worden gehoord. Kwaliteit bestaat niet alleen uit een product dat jaar na jaar zijn werk zal doen, kwaliteit is snel reageren op mail of telefoon, een website up-to-date houden, de klant thuis bezoeken als dat nodig is, niet alleen voor het plaatsen van de aankoop, ook voor overleg vooraf als het gaat om het bespreken van mogelijkheden. Gesprekken met klanten gaan veel meer over het inleven in de wens van de klant en het bepalen waar smaakvoorkeuren liggen dan over de hardware die daarvoor nodig is. Eerst willen weten wat voor de klant een passende oplossing kan zijn gaat verder dan het aanwijzen van doosjes. Is er eenmaal een keuze gemaakt dan wordt het zaak de afspraken stipt na te komen en de klanttevredenheid naar het hoogste niveau te tillen. Dat AudioExpert dat waar kan maken komt door trouwe oude en nieuwe klanten, samen de basis leggend voor het bestaansrecht van AudioExpert door vertrouwen te schenken middels aankopen.

Het leidt tot de ontspannen sfeer binnen het bedrijf, de met regelmaat voorbij komende grappen tussen de medewerkers onderling en het gevoel van saamhorigheid. Zelfs de uitstraling van de winkel werkt mee; geen stapels met apparatuur en schreeuwende reclame, eerder een ruime, klantvriendelijke binnenkomst. Waar in alle rust de opgestelde apparatuur kan worden bewonderd en besproken. Daarna is een bezoek aan één van de twee luisterruimtes een volgende stap. Het beschikbare productpalet mag je positioneren in het midden en hogere segment. Waar AudioExpert mee begon als basis zal altijd blijven, langzaam maar zeker gaat AudioExpert steeds verder met merken als McIntosh, Sonus faber, Dynaudio, Focal, KEF en Bowers & Wilkins.

AudioExpert steekt zijn nek uit met relatief onbekende merken als de luidsprekers van Coen Vaassen, bedrading van Live Cable en streaming van Grimm Audio in de vorm van de MU1. Pakt de krenten uit de pap met NAD, Dali, Spendor, Marantz, Audiolab, Totem, Rega, Audiovector en meer. Durft te investeren in een merk als GoldenEar sinds het eigendom is geworden van AudioQuest. Voor beeld is AudioExpert eveneens de partner, maar meer in de vorm van service aan de klant als aanvulling op een systeem dan als actieve prijsstunter. Bij AudioExpert is het geen doos schuiven, maar plaatsen en inregelen. Koppelen met het audiosysteem, tweekanaals of surround.

Meer merken zijn te noemen in de prijsklasse van 100 tot 100.000 euro, toch is er één merk dat er bovenuit springt en dat is AudioExpert zelf. AudioExpert is het product dat zich laat invullen met de merken, om de merken vervolgens te combineren met kennis van zaken en nazorg. Samenwerking met leveranciers is niet het volgen van de waan van de dag, maar er zeker van zijn dat achter het product een betrouwbare leverancier staat waar opvolging is geregeld. Aanwezige merken staan al lang in de Hinthamerstraat en zullen naar verwachting over een aantal jaren nog steeds de hoofdmoot vormen. Zo is AudioExpert ooit aan de titel gekomen van “Beste audio en video zaak van Noord Brabant en zelfs van Nederland”, in de tijd dat de titel nog het resultaat was van een enquête onder HVT lezers en het oordeel van een vakjury.

AudioExpert probeert laagdrempelig te blijven, haalt de klant graag naar binnen voor een gesprek, met als gevolg een verschuiving van internet aankopen naar winkelverkopen. Peter, Ronnie, Luuk en Tom zijn AudioExpert, ze vormen samen het handelsmerk van de onderneming.

Ik heb het al eerder gemeld, aanleiding voor het bezoek aan AudioExpert is een luistersessie waarin GoldenEar luidsprekers een hoofdrol spelen. GoldenEar is een Amerikaans merk dat daar uitermate succesvol is met alle series, uiteenlopend van grote vloerstaande modellen, via boekenplank luidsprekers tot aan satelliet modellen, subwoofers en inbouwluidsprekers. Best een eigenwijs merk door vast te houden aan één kleurstelling: zwart! Mede door het toepassen van passieve drivers in plaats van basreflex poorten en het opnemen van een actieve woofer in de grotere modellen. Om een idee te geven van de prijzen, de kleinste Aon 2 monitor mag u meenemen voor 999 euro per paar tot aan de Triton Reference van 10.999 euro per paar. Een Force Field 3 subwoofer kost 799 euro, de zwaarste sub met 1600 Watt aan power staat thuis voor 2.499 euro. GoldenEar was een zelfstandige onderneming, bij het bereiken van de pensioenleeftijd heeft de eigenaar het verkocht aan de enige koper waar hij vertrouwen in had, zijn persoonlijke vriend Bill Low van AudioQuest. De vriendschappelijke relatie tussen de twee mannen is de oorzaak dat kabelleverancier AudioQuest een luidsprekermerk heeft binnengehaald. Waarbij GoldenEar uiteraard kan profiteren van de wereldwijde distributieketen van AudioQuest.

GoldenEar Triton Tower Speakers

De Triton luidsprekers zijn slanke modellen, geplaatst op een voet, waarvan de grotere modellen als de Reference en de Three+ zijn voorzien van een actieve aangestuurde subwoofers. Ik heb altijd wat moeite met de term subwoofers, veel vaker zijn het speakers die al vrij hoog in het frequentiegebied inzetten en dus eerder een woofer zijn. Maar ik geef GoldenEar graag het voordeel van de twijfel omdat ik de kantelfrequenties niet ken.

Kenmerkend aan GoldenEar is de vormgeving die niet echt doet denken aan een speaker. Als klant kun je blij zijn met de beperkte keuze in kleuren of er op afhaken. GoldenEar is altijd hoogglans zwart met een zwart frontdoek. In een vormgeving die een positieve invloed heeft op het afstraalgedrag en daarmee het “verdwijnen” van de luidspreker als er muziek speelt. De ingebouwde digitale versterker met DSP stuurt één of meer actieve woofers aan, welke ondersteund worden met passieve membranen in plaats van een meer gebruikelijke basreflexpoort. De controle en de werking van een passieve woofer is veruit superieur aan een baspoort, alleen wel duurder om te maken. Elke GoldenEar maakt gebruik van een tweeter met een gevouwen bandje, vergelijkbaar met een Air Motion Transformer van Oscar Heil. Een AMT (HVFR in GoldenEar termen) zorgt voor snelheid in de weergave, vergezeld van een behoorlijk rendement en lage vervorming.

De Reference maakt gebruik van de HVFR bandtweeter in een d’Appolito opstelling met twee 6 inch middentoon units. Voor de lage tonen zijn drie woofers met een conus van 6 x 10 inch aan de voorzijde onder de andere units geplaatst. Aan weerzijden van de kast zijn twee passieve woofers te vinden, elk 9,5 x 10,5 inch. Dus vier stuks in totaal per luidspreker. Aan de achterzijde zitten de aansluitingen en de volumeregeling voor de 1800 Watt versterker voor de subwoofer. De Reference is zonder spikes 137,2 cm hoog, slechts 23,5cm breed aan de achterzijde, wel 47,6cm diep. De prijs is 10.999 euro per paar

De Three+ is in alles meer bescheiden. De tweeter is wederom een HVFR, nu is er maar één middentoner van 4,5 inch en één woofer van 5 x 9 inch. Twee 6,75 x 8 inch passieve woofers zijn gemonteerd aan de zijkanten. De kleinere versterker voor de subwoofer levert nog altijd 800 Watt en gebruikt net als in de Reference DSP voor een gelijkmatig basverloop. De Three+ is zonder spikes 111,8cm hoog, slechts 18cm breed aan de achterzijde en 33cm diep. De prijs voor de Three+ is 3.199 euro per paar.

Het opgestelde systeem bestaat uit een Hegel H390 versterker met een Grimm Audio MU1 digitaal gekoppeld als muziekserver/streamer, werkend onder Roon software. Niet verwonderlijk is de keuze voor bekabeling gezien de relatie AudioQuest en GoldenEar, ook niet verwonderlijk vanwege de relatie tussen AudioExpert en AudioQuest Nederland. Het eerste dat opvalt is het AudioQuest Niagara 7000 netfilter waar Tornado en Dragon netsnoeren insteken. Luidsprekerkabels zijn Thunderbird Zero, ethernet is Vodka, digitale interlink is een WEL Signature. Verscholen in het rek staan Silent Angel Bonn N8 switches aangesloten op een Forester F1 voeding.

Van de GoldenEar modellen ga ik eerst aan de slag met de Triton Three+ en later met de Triton Reference. Plaats van handeling is de luisterruimte van AudioExpert, een prettige ruimte die wel is aangepast qua akoestiek, doch niet volledig is getuned om overeenkomst te houden met een doorsnede woonkamer.

De luisterafstand is ongeveer drie meter en de speakers staan bijna net zover uit elkaar. Aangeboden wordt om de twee luidsprekermodellen aan te sluiten op McIntosh versterkers, die exercitie laat ik graag over aan de lezer. De gebruikte set is al kostbaar genoeg. Hij onderschrijft wel de mening van Peter van Tuyl en ondergetekende: beter een groots systeem op een wat eenvoudigere luidspreker dan andersom. Wie thuis de ruimte niet heeft voor een Triton Reference kan het beste investeren in een optimale bron met versterking, in plaats van een te grote luidspreker in een te beperkte ruimte willen te persen.

GoldenEar Triton Three+, actieve Benjamin

Het is ideaal, de regelbare woofer van de Triton Three+. Mijn voorkeur gaat vaker uit naar wat te weinig energie in de lage tonen dan een tikje te veel. Met Diana Krall’s “Live in Paris” en specifiek “Let’s fall in love” stond de regelaar naar mijn smaak wat te ver open. Van de 12 uur stand naar 10 uur, om vervolgens weer te klimmen naar 11 uur. Uiteraard is het inregelen van de lage tonen energie een werkje voor thuis, met het eigen systeem en de eigen muziek in de akoestiek, nu doe ik dat even snel in een voor mij onbekende luisterruimte. Dat het echter zo snel op minstens 90 procent goed zit is een veer op de hoed van GoldenEar. Normaliter betekent de bas tunen het schuiven met speakers, desnoods andere kabels zoeken, met de actief aangestuurde woofer ben je zo klaar.

In de fijne luisterruimte ben ik aan het wennen aan de set en de akoestiek als ineens dingen opvallen. Zo is aan het eind van de track het publiek aan de beurt met applaus, dat applaus staat werkelijk heel breed in de ruimte en laat de omvang van de zaal horen. Terwijl de muziek van Krall intiem en veel kleiner werd gehouden. Het maakt op het gehoor duidelijk dat er microfoons op de zaal zijn gericht die tijdens het spelen dicht worden gedraaid op de mengtafel. Nog even de bas controleren, waar gaat dat beter mee dan de overdreven bas van Patricia Barber met “What a shame” van de cd “Café Blue”. Wat blijkt, het staat op 11 uur inderdaad naar mijn smaak ingesteld en dat zorgt voor een losgekomen stereobeeld, zich vrij plaatsend in de ruimte voor mij. Met een bijzonder fraaie hoogte afbeelding, breedte die tot net buiten de opstelling van de speakers komt en diepte meebrengt. Ik ben best verbaasd over wat er wordt geboden voor 3.199 euro per paar. De Triton Three+ spelen immers zo gemakkelijk en aangenaam. Daarbij spelen ze compleet en zonder enige overdrijving. Heel natuurlijk en organisch. Ok, er staat ook een heel goede set achter, dan nog is het de luidspreker die het werk doet.

Prachtig hoe de echo en galm op de stem van Eva Cassidy wordt uitgebuit om haar stem nog indrukwekkender te maken. Gitaar lijkt op “Songbird” te verzanden in de toegevoegde strijkers, de resolutie van de weergevers is groot genoeg om de gitaar toch eenvoudig te kunnen blijven volgen door erop te concentreren. Heel dynamische weergave van de cd “Eva by heart”. Hoogstens kun je klagen over de resolutie van de HVFR tweeters, ze zijn ongenadig en laten met hun hoge snelheid elke onvolkomenheid horen. Dat heeft tot voordeel dat de stem van Eva tot volle bloei zal komen, maar tegelijk is het haast onmogelijk muziek als achtergrondgeluid weg te zetten. Eva vraagt continue om de aandacht. Zelfs op een laag volume blijft de weergave volledig, compleet en detailrijk.

Het meesterwerk van Keith Jarrett dat mij al sinds de jaren ’70 nog altijd weet te bekoren is “Part 1” van The Köln Concert”. De GoldenEar maakt er iets aparts van. Zijn veel luidsprekers uit op een mooie en ronde weergave, de GoldenEar is erg eerlijk. Laat duidelijk de vleugel in zijn grote formaat neerzetten, maar brengt ook de metalige klank mee waar Jarrett patent op leek te hebben. Het harde en directe uit de opname komt vrij. Waarbij niet uitgevlakt mag worden dat de DAC in de Hegel best van grote invloed is.

De GoldenEar werkt als doorgeefluik en laat eigenlijk meer het Hegel karakter beluisteren dan dat er een eigen sound aan de luidspreker te koppelen is. Wat natuurlijk een compliment is. De gebruikte AudioQuest bekabeling heeft eveneens een karakter dat de muziek met kracht weet te brengen en werkt daar extra aan mee. Het resultaat is een zeer bevredigende weergave, waarin de invloed van de akoestiek van de zaal duidelijk naar voren komt, waarbij bijgeluiden als het stampen en zingen van Jarrett zeer herkenbaar zijn. De plaatsing van de microfoons duidt op een korte afstand tussen pianosnaar en het membraam. Miste de sound wat warmte, een streepje meer gas met de actieve woofer in de Triton Three+ is voldoende om body toe te voegen. Met een meer conventionele luidspreker is dat een onmogelijke opgave, anders dan de speakers centimeter voor centimeter te verplaatsen, nu is het een draaiknopje waarmee je uit de voeten kunt.

Pink Floyd’s “The wall” met de track “Another brick in the wall” wordt in een MQA remaster heel breed neergezet, raakt volkomen los en vrij van de weergevers. De helikopter uit “The happiest days of our live” is best realistisch. Daarna vallen drums met een behoorlijke impact in. Echte korte, strakke dreunen rollen over de vloer van de ruimte, waarbij het volume ver omhoog kan zonder enig probleem. Was eerdere muziek al ruim de moeite waard, Pink Floyd en GoldenEar lijken voor elkaar gemaakt. Een schoolkoor staat meters breed in de luisterruimte en breekt de muren af. Vele stemmen worden hoorbaar naast een jankende gitaar, fundament komt voort uit het slagwerk. Zo hoort het, en ik word er gelukkig van. Met kippenvel op de armen sluit ik de eerste sessie af.

Triton Reference naar binnen gehaald

De Triton Reference van 10.999 euro per paar laat met wat in- en uitdraaien al heel snel het beste stereobeeld verkrijgen. Net zo breed, hoog en diep als met het kleinere model te behalen viel. Wat anders is geworden? Een fundament is meer aanwezig, niet in volume maar in de diepte van het frequentiebereik, detaillering neem toe, gemak en impact stijgen punten op de ladder. De hoge tonen zijn daardoor wat meer beheerst en minder nadrukkelijk aanwezig. Ook opvallend, het geschreeuw in de track over het eten van pudding op de Pink Floyd opname is veel beter te verstaan. Kindergeluiden duiken nadrukkelijker op als entiteit in het stereobeeld. Het is niet alleen meer in de diepgang, het is aan alle kanten meer wat het grote model weet te brengen. Waarbij de kanttekening past dat deze forse luidsprekers wel de ruimte moeten krijgen. Gelukkig hebben we wederom de actieve woofers ter beschikking waarmee zoveel te regelen valt.

Ook met Sting op “Nothing like the sun” en het bekende “An Englishman in New York” laat de Reference zien dat een grote ruimte eigenlijk een must is. Met een luisterafstand van krap drie meter zit je best dicht op dit systeem. Toch blijft vooral in de stem van Sting intimiteit bestaan en blijft die klein genoeg om overtuigend te zijn. De stem raakt in de mix een beetje in de verdrukking ten opzichte van alle instrumenten die om Sting heen staan. Waarbij de plaatsing in de mix duidelijk ‘gemaakt’ is in de studio en weinig te maken heeft met een natuurlijke opstelling. Zaken die de Reference weigert te verhullen.

Op de server van AudioExpert vind ik “French suites, BWV 812-817” van Bach, gespeeld door Vladimir Ashkenazy. Een vleugel die niet langer wordt mishandeld door Keith Jarrett en daarmee vele malen natuurlijker klinkt. Door het volume wat omhoog of omlaag te halen wordt het instrument groter of kleiner, alsof je er heen of juist vandaan loopt. De klank verandert totaal niet, wat ik persoonlijk erg waardeer. Ik kan hier heel gelukkig van worden en zou zo met het systeem kunnen leven zonder nog te zoeken naar andere luidsprekers, componenten of kabels. Natuurlijk kun je stappen verder gaan, zeker in DAC en versterking, maar of het nodig is blijft de vraag. Grappig trouwens dat de woofer stand net als bij de Triton Three+ weer op 11 uur uitkomt als ideaal in mijn oren, in deze ruimte. Net niet teveel, wel met een duidelijke steun aan midden en hoog, nooit overdreven of dreunend met staande golven. Wat een welkome feature dat actieve laag in de GoldenEar modellen.

Onbekend met muziek van Tara MacLean weet ik niet wat ik kan verwachten van een track als “Evidence”. De muziek blijkt duidelijk niet mijn smaak te zijn. Vanwege de heftige elektronische effecten is het wel leuk om te draaien en de lage tonen te laten rollen door de ruimte. Ik geef het toe, naarmate de track vordert ga ik de dame steeds meer waarderen, maar mooi? Nou nee. Indrukwekkend op dit system? Jazeker!

Weer een oude bekende die tot in den treuren heeft gespeeld. Oscar Peterson trio met “You look good to me” zal nooit vervelen. Prachtig de volle basklank aan de rechterzijde. De vloeiende noten van Peterson in het midden en het zachte slagwerk aan de linkerzijde. De bas blijft mooi beheerst, laat wel duidelijk horen hoeveel kracht in de snaren zit als hij even uithaalt. Slagwerk is dynamisch zonder remmingen. Het is muziek die je geest overneemt, noot voor noot in de hersens wordt “gehinthamerd”. Dat de GoldenEar Reference zo mooi speelt dringt steeds meer tot mij door. Het grote systeem heeft alle karaktertrekjes van de kleine broertjes, maar is daarbij in alles volwassener, steviger, brengt extra fundament, is detailrijker en nog overtuigender.

Toch maar afsluiten met een dame, Kari Bremnes met tracks van “Norwegian Mood”. Natuurlijk het is audiofiele muziek met de slagen op de grote trommels, met de heldere stem en de vele extra geluidjes die opduiken uit het niets. Tegelijk zijn het lastige tracks met een enorme hoeveelheid aan lage tonen energie die in de mix is gestopt. De stem van Kari kan hard en bijna agressief zijn op een verkeerd samengesteld systeem, zodat haar zang kan variëren tussen mooi en niet om aan te horen. De Reference weet het beste naar voren te halen, al moet ik het volume een beetje dempen in de luisterruimte om het aangenaam te houden.

Het scheelt van track tot track wat met volume setting mogelijk is. Iets dat duidelijk terug te voeren is tot de opname en niet aan GoldenEar verweten mag worden. Wat naar voren komt van de Reference is het gemak in het spel, de details waar GoldenEar mee kan schermen, de strakke weergave en het ruimtelijke beeld. Maar pas op wat u achter de luidsprekers meeneemt aan kabels en apparatuur, je kunt ook te ver gaan omdat de resolutie van de weergevers zo hoog is. Ze maken op die manier het leven van de dealer niet gemakkelijk. Wel qua plaatsing gezien de actieve woofers, echter het samenstellen van een balans in een systeem naar voorkeur van de klant kan wat tijd in beslag nemen. Ach, daar weten ze bij AudioExpert wel raad mee. Bovendien zijn in de winkel genoeg merken en types te vinden om een ideale balans te verkrijgen.

Terug in de zon 

Inmiddels aardig doorgeschoten in de tijd raap ik mijn spullen bij elkaar en neem afscheid van de nog aanwezige heren. De rest is gevlogen om af te leveren bij klanten. Nogmaals dwalend door de winkel ben ik blij verrast dat AudioExpert in de diepte in merken investeert. Het geeft de klant keuzevrijheid, de ideale manier om zijn budget zo goed mogelijk te verdelen over verschillende componenten. Wie de Hinthamerstraat 111 in Den Bosch binnenstapt wacht een audio luilekkerland, een team dat luistert naar u en klaar staat om echt samen met u tot de kern van de weergave door te dringen.

AudioExpert | Hinthamerstraat 111, Den Bosch | www.audioexpert.nl
GoldenEar Technology | AudioQuest Europe

MERK

EDITORS' CHOICE