NIEUWS

Grijze import

Gastauteur | 10 december 2020 | Fotografie Gastauteur

Voor ons zuinige Nederlanders is er niks mooiers dan een mooie deal. Misschien net die grote tv waar je al een tijdje naar op zoek was, maar dan met 30 procent korting. Of die gave speakers, waarbij je de tweede gratis krijgt. Misschien wilde je net een nieuwe Sonos Five aanschaffen en kom je die online voor 100 euro minder tegen. Het internet staat er vol mee. Maar wil je dat gokje wagen? Lijkt dat gokje dan op een dutch online casino? Of zit er meer achter grijze import van elektronica?

Externe bijdrage – dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van HIFI.NL

Waar komt het vandaan?

Een bekend fenomeen is grijze import. Bij grijze import worden producten, van bijvoorbeeld audioproducten, via niet officiële kanalen geïmporteerd. De Nederlandse importeur wordt dan buiten spel gezet. Of de distribiteur. Deze producten komen bijvoorbeeld uit Oostblok landen of soms nog verder weg. Dit kan voor de consument een besparing in geld opleveren. Maar of dat verstandig is, daar zijn twijfels over. Een winkelier is bijvoorbeeld niet gebonden aan afspraken tussen die van de fabrikant en de officiële importeurs. Nederlandse importeurs zijn er ook geen voorstander van. Natuurlijk omdat zij er geen geld aan verdienen, maar ook het schaden van de naam en de schade die de officiële winkeliers oplopen.

Is het illegaal?

Grijze import is niet illegaal. Zwarte import daarentegen wel. Dat is een harde lijn. Het grootste voordeel is vaak geld. De producten kunnen via grijze import vaak goedkoper worden ingekocht. In veel gevallen gaat het dan ook om dezelfde producten. Al is dit niet altijd het geval. Het kan voorkomen dat de software regio gebonden is. Een product zal dan geen Nederlands talige software hebben. De artikelnummer kunnen ook afwijken van de producten die in Nederland te koop zijn. Maar het grootste struikelpunt zit vaak in de garantie en de ondersteuning. Wordt een elektronica product via de grijze import aangeschaft, dan zal de Nederlandse importeur of hifi-winkel geen ondersteuning of garantie bieden. Niet via de officiële supportkanalen. Een consument wordt dan doorverwezen naar het land waar het product verkocht is.

Wel of niet doen?

Moet een consument zich wagen aan elektronica afkomstig van grijze import? Die vraag is lastig te beantwoorden. Vind jij als consument zijnde ondersteuning, garantie en een bestaan voor de Nederlandse winkelier belangrijk? Doe het dan niet. Koop je producten dan gewoon via de officiële kanalen. Waag eens een gokje in het dutch online casino. Wie weet kom je met dubbel je geld terug en koop je die gave speakers en de tv. Waarschijnlijk krijg je in de winkel dan alsnog een geweldige deal.


EDITORS' CHOICE