De in Frankrijk gevestigde streamingdienst Qobuz heeft laten weten dat het bedrijf ongeveer 10 miljoen euro heeft opgehaald bij investeerders en aandeelhouders. Het geld zal volgens een persbericht worden gebruikt om te investeren en om het bedrijf te laten groeien. Zoals Qobuz het zelf zegt: “om de ambities van het merk op het gebied van aanbod, onderzoek en ontwikkeling, talentwerving en strategische partnerschappen te ondersteunen, naast ondersteuning bij zijn wereldwijde expansie”.
Qobuz wil groeien
Het nieuwe kapitaal volgt op een eerdere kapitaalinjectie van twaalf miljoen euro in augustus 2019. Het in Parijs gevestigde Qobuz was één van de eerste streamingdiensten die hi-res streaming aanbood in studiokwaliteit, native 24-bit FLAC-formaat. Het platform is in februari 2019 in de VS gelanceerd. De service is momenteel beschikbaar in 12 landen: de VS, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Oostenrijk, België, Zwitserland, Luxemburg, Nederland, Spanje en Italië.
Qobuz meldt het vorige boekjaar te hebben afgesloten “met meer dan 45 procent groei”, en stelt dat het “nu een belangrijk ontwikkelingsplan nastreeft”. Om dit plan te ondersteunen, richt Qobuz een nieuw managementteam op en lanceert het een wervingsactie waarvan wordt gezegd dat het “ongekend is in de geschiedenis van het bedrijf”.
Qobuz: personele wisselingen
Voor het hoofdkantoor van Qobuz in Parijs is Georges Fornay, de directeur die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en het succes van de PlayStation in Franse en Zwitserse gebieden, benoemd tot plaatsvervangend CEO. Bovendien vervoegt Céline Gallon Qobuz als Chief People Officer. Ondertussen is Raphaël Awó?éyìn, die meer dan een jaar de functie van Head of Quality Assurance binnen Qobuz bekleedde, benoemd tot Chief Customer Officer. Aan de Amerikaanse kant is muziekveteraan Rachel Silton toegetreden als acquisitie- en marketingmanager. Silton's functies in de muziekindustrie waren onder meer Marketing Director bij NYC Winter Jazzfest & Sound Mind Live, Project Manager bij Motema Music en Marketing Consultant voor Grammy-genomineerde artiesten. Qobuz stelt dat er tegen het einde van het jaar nog andere grote aanwervingen gepland staan.
Denis Thébaud, voorzitter en CEO van Qobuz, verklaart als volgt: “we zijn erg trots op onze laatste mijlpaal voor fondsenwerving van 10 miljoen euro, waaruit blijkt dat onze historische aandeelhouders op ons verdienmodel vertrouwen. Het einde van het jaar belooft voor Qobuz vol te worden met spannende projecten. We zijn ook erg blij met de komst van Georges Fornay, Céline Gallon en andere ervaren professionals die zich inzetten om de ambities van ons merk hoog te houden. We zijn klaar om onze internationale aanwezigheid te versterken om een uniek aanbod te bieden aan diegenen die geen concessies doen aan muzikale kwaliteit.”