REVIEWDenon

Review: Denon PMA-A110 en DCD-A110 - 110 years in the making

Michael Hamers | 20 september 2020 | Fotografie Fabrikant | Denon

SAMENVATTING

Wie jarig is trakteert. En Denon trakteert ons op schitterende jubileum modellen. De PMA-A110 biedt ongelooflijk veel waar voor je zuurverdiende centjes. Dit dynamische duo is zeker niet goedkoop, maar je krijgt voor je investering een zeer verfijnde en breed inzetbare geïntegreerde versterker en uiterst stabiele SACD-speler terug. Luister je niet of nauwelijks naar schijfjes, dan is de versterker in elk geval zeer de moeite waard om eens bij de dealer te gaan beluisteren.

PLUSPUNTEN

  • Rust in de weergave
  • Goede DAC
  • Mooi afgewerkt
  • Zowel met MM als MC elementen te gebruiken
  • USB-B ingang
  • Veel versterker voor je geld (PMA-A110

MINPUNTEN

  • Geen bi-wiring mogelijk
  • Geen backlight op afstandsbediening
  • Prijzig voor alleen SACD-speler (DCD-A110)

In september maakte Sound United het verschijnen van de jubileumproducten van Denon wereldkundig. Denon bestaat namelijk 110 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden met iets speciaals. Vanaf oktober komen daarom een geïntegreerde versterker, een SACD-speler, een AV-receiver en een MC-element op de markt die allen maar beperkt beschikbaar zijn. Je krijgt er wel 5 jaar garantie op en een certificaat krijg je er ook nog bij. Voor deze review voelde ik de Denon PMA-A110 geïntegreerde stereoversterker en DCD-A110 SACD-speler uitgebreid aan de tand.

Denon is jarig

Onder de vleugels van Sound United viert Denon momenteel dat het merk maar liefst 110 jaar bestaat. Dat lijkt ons inderdaad wel een viering waard. 110 jaar geleden was er elektriciteit nauwelijks breed beschikbaar zou je zeggen. Het is in elk geval de moeite waard kort uit de doeken te doen wat zo ongeveer de geschiedenis van het merk behelst met het benoemen van een aantal mijlpalen. Dus, er was eens….

1910 – Nippon Chikuinki Shoukai

Onder bovenstaande naam  of vrij vertaald in het Engels: Japan Recorders Corporation – bracht men de eerste op thuisgebruik gerichte audioapparatuur op de markt: een fonograaf. Je weet wel, zo’n platenspeler met een enorme hoorn eraan voor de audioweergave. Ook werd onder de naam Nippon Chikuinki Shoukai Japans’ eerste platenmaatschappij opgericht. Want wat heb je aan zo’n apparaat als je er geen muziek op af kunt spelen omdat de muziek ontbreekt?

1939 – Nihon Denki-onkyo Company

In het jaar dat de Tweede Wereldoorlog losbarstte bracht Denon, toen nog opererend onder de naam Nihon Denki-onkyo Co., de eerste professionele opnamemachine op de markt om vinyl daadwerkelijk mee op te nemen. Het apparaat werd met het oog op de Olympische Spelen van 1940 in Tokyo geleverd aan de NHK, de Japanse nationale omroep. In datzelfde jaar werd ook de naam Nihon Denki-onkyo Co. ingekort. Voor inspiratie hoefde men niet lang te zoeken, want Denon is feitelijk niets meer dan een samenvoeging van een aantal woorden. Het Japanse DENki betekent elektrisch en ONkyo betekent geluid. Denki-onkyo werd Denon. Overigens, die andere fabrikant (Onkyo) heeft behalve dat stukje van de naam niets met Denon te maken.

Je spreekt de merknaam uit als Den-On en dus geen Deenon of Dennon zoals je vaak hoort. Het voorvoegsel Nihon (Japan) verviel in het geheel. De uiteindelijke merknaam Denon bestaat dus ook alweer ruim 80 jaar.

1945 – Keizer Hirohito spreekt

In augustus 1945 werd op de vinyldiskrecorder DP-17K een toespraak opgenomen van Keizer Hirohito. Deze toespraak markeerde het eind van de Tweede Wereldoorlog en het is voor Denon nog altijd een hele grote eer dat de toenmalige Keizer van het land van de rijzende zon het vertrouwen in Denon had dat zij voor de opname zorg zouden dragen. De originele opname én de Denon DP-17K zijn overigens te bewonderen in het NHK Museum of Broadcasting in Tokyo, Japan.

1971/72 – Direct Drive platenspeler en PCM Digital Recorder

In 1970 kwam het inmiddels legendarische DL-103 MC-element op de consumentenmarkt (foto rechts). Een hoogwaardig element zodat mensen thuis op hun stereo-installatie de best mogelijke kwaliteit kregen voorgeschoteld. Dat element werd overigens samen met NHK ontwikkeld. Het mooiste is dat het DL-103 MC-element tot op de dag van vandaag wordt geproduceerd en verkocht.

In 1971 bracht Denon de DP-5000 Direct Drive platenspeler op de professionele markt. Deze platenspeler was vooral bedoeld voor radiozenders. De technieken in deze platenspeler zijn een jaar later doorgesijpeld naar de consumentenmarkt.

Een jaar later, in 1972 dus, brachten de Japanners ’s werelds eerste praktisch inzetbare PCM Digital Recorder op de professionele markt welke werd gebruikt in opnamestudio’s. De recorder kon tot 8 kanalen geheel digitaal opnemen. Dit markeerde het startpunt van de digitale revolutie in de audiowereld. Ook bracht men in datzelfde jaar de DP-5500 Direct Drive platenspeler voor de consument op de markt. Een afgeleide van de eerdergenoemde DP-5000. Of beter gezegd, het was eigenlijk de DP-5000, maar dan in een luxe plint geplaatst mét stofkap. Het was overigens een ontwerp zonder arm, welke er los bij geplaatst moest worden.

En tenslotte zag in datzelfde jaar de PMA-500 geïntegreerde versterker het levenslicht. Die PMA-500 had al die vrij kenmerkende centraal geplaatste volumeknop, net wat groter dan de andere knoppen. Dit design is tot op de dag van vandaag doorgetrokken in de hifi-versterkers van Denon.

1981/82 ’s werelds eerste cd-speler

In de jaren 80 kwamen diverse fabrikanten met de cd-speler op de proppen. Denon had de eer ’s werelds eerste speler voor de professionele markt te introduceren in 1981. Het was een enorm apparaat welke niet zou misstaan in bijvoorbeeld een operatiekamer van een ziekenhuis of een laboratorium. Een bijzondere verschijning.

In 1982 volgden de eerste cd-spelers voor de consumentenmarkt. Bij Denon zijn ze er nog altijd van overtuigd dat ze echt de allereerste waren, maar andere fabrikanten claimen dat ook weleens. Ik was destijds 2 jaar, dus geen idee. Feit is dat in een korte tijd zowel Denon als Hitachi als Sony met cd-spelers op de markt kwamen. En nog altijd is de cd een zeer geliefd medium, wat dus alweer bijna 40 jaar meedraait in de audiowereld.

Midden jaren 80 tot eind jaren 90

Vanaf midden jaren 80 begon Denon zich ook op het vlak van de combinatie audio en video te bewegen. In 1985 bracht het merk de AVC-500 op de markt, een AV-versterker waarop ook beeld kon worden geschakeld via diverse ingangen. In 1988 volgde de AVC-2000, de eerste surround-versterker met Dolby Pro Logic, de voorloper aller surround formaten, aan boord.

In 1993 werd de inmiddels legendarische S1 Series met Alpha Processing op de markt gebracht. Deze serie bestond onder andere uit de DP-S1 CD-speler en DA-S1 DAC. En wat te denken van de monsterlijke POA-S1 monoblok versterker (foto onder). Stuk voor stuk pareltjes uit de lange geschiedenis van het Japanse merk. En Alpha Processing, een techniek voor interpolatie van het signaal, bestaat nog steeds in de apparaten van Denon.

In 1995 volgde ’s werelds eerste Dolby Digital AV-voorversterker met het felbegeerde THX-certificaat. Het was dan ook dat de Japanners voor de Denon AVP-A1 samenwerkten met Lucasfilm, de studio achter Star Wars. In 1999 deed men er nog een schepje bovenop door de AVC-A1SE op de markt te brengen die al eerste de THX Surround EX technologie ondersteunde. Ook DTS-ES Discrete 6.1 werd ondersteund.

In 2008 volgde op dat vlak wederom een technisch hoogstandje. Namelijk een high-end voorversterker én 10-kanaals eindversterker. De AVP-A1HD en POA-A1HD. Nooit eerder waren zoveel versterkte kanalen in 1 apparaat ondergebracht. En in 2009 waren ze bij Denon wéér de eerste. Nu met de eerste universele discspeler. De DVD-A1UD speelde naast Blu-rays ook sacd, dvd en cd. Kortom, terugkijkend op de geschiedenis van het merk kun je wel stellen dat het pioniers waren de afgelopen eeuw.

2020: Denon A110 Series

In het jaar waarin Denon 110 is geworden, komen daar dus weer vier bijzondere toestellen bij. Dat zijn: een high-end AV-receiver, de 8K-ready AVR-A110; een op het DL-103 gebaseerd MC-element, de DL-A110; en de in deze review besproken PMA-A110 geïntegreerde stereoversterker en DCD-A110 SACD-speler. Het ziet er allemaal wat moderner uit dan bijvoorbeeld de PMA-500 uit de 70’s, maar de PMA-A110 heeft dan weer wel die kenmerkende centraal geplaatste grote volumeknop.

PMA-A110 geïntegreerde versterker

De Denon PMA-A110 is een geïntegreerde tweekanaals versterker, die is voorzien van de zevende generatie Ultra High Current topologie (UHC). De PMA-A110 levert 80 Watt per kanaal bij 8 Ohm, gemeten over 20 Hz tot 20 kHz. Daarbij is sprake van 0,07 procent THD. Bij 4 Ohm levert de PMA-A110 een slordige 160 Watt aan piekvermogen, gemeten bij 1 kHz, 0,7 procent THD. De Denon PMA-A110 speelt volgens de Japanners zelf volkomen lineair onder alle omstandigheden en heeft hij geen enkele moeite met lastige luidsprekers. Het frequentiebereik loopt door tot 100 kHz.

Quad DAC Configuratie

Aan boord van de PMA-A110 is een niet misselijke DAC terug te vinden. Het betreft een Quad DA-converter. Zowel het linker als rechter kanaal heeft de beschikking over een tweetal differentieel werkende Burr Brown PCM1795 DAC-chips. Daarnaast is de PMA-A110 voorzien van Denon’s eigen Ultra AL32 Processing. Deze techniek interpoleert met slimme algoritmes het signaal om, naar eigen zeggen, dichter bij het originele analoge signaal te komen. Met maximaal 32x oversampling van het ingang signaal is het uitgangsignaal 1,411 MHz (44,1 kHz ingang signaal) of 1,536 MHz (48 kHz ingang signaal).

Om alles zo goed mogelijk met elkaar in sync te laten lopen is de DAC masterklok direct naast de DAC-chips geplaatst. De PMA-A110 is voorzien van twee klokoscillators. Eentje voor de samplingfrequentie van 44,1 kHz en eentje voor 48 kHz. Hiermee wordt jitter tot een minimum beperkt.

PCM-signaal mag via de USB-B ingang tot een resolutie van 384 kHz/32-bit worden aangeleverd, DSD tot 11,2 MHz (DSD256). Via de drie optische ingangen en de enkele coaxiale digitale ingang wordt een maximale input van 192 kHz/24-bit worden aangeleverd.

Ook voor liefhebbers van analoog

De PMA-A110 heeft ook een phono ingang welke geschikt is voor zowel MM-elementen als MC-elementen en voor wie de PMA-A110 dan meteen liever als geheel analoge machine inzet, kan ervoor kiezen de digitale signaalpaden en zelfs het display uit te schakelen voor een zo puur mogelijke analoge weergave. Op dat moment wordt het gehele digitale gedeelte van de versterker uitgeschakeld.

Overigens heeft de PMA-A110 sowieso alles inwendig gescheiden van elkaar, om zodoende zoveel mogelijk ruis en andere storingen op componenten onderling weg te nemen. Zo bestaat de gehele opbouw van de versterker uit zes verschillende compartimenten om trillingen en invloeden op elkaar te voorkomen en zijn de twee transformators in gespiegelde opstelling naast elkaar geplaatst zodat eventuele invloeden op elkaar, zoals magnetische flux, wegvallen.

Inzetbaar als analoge eindversterker

Voor degenen die een homecinema oplossing in de woonkamer hebben en slechts 1 paar luidsprekers wil gebruiken voor het luisteren naar filmaudio en muziek is er voorzien in een speciale ingang zodat de PMA-A110 effectief dienst doet als (analoge) eindversterker. Dit is een analoge RCA-ingang met een vast ingesteld uitgangsvermogen. De volumeknop werkt in dat geval ook niet meer. Op deze manier kun je een homecinema receiver gebruiken als voorversterker.

Natuurlijk kun je ook andere voorversterkers gebruiken op deze input. Voordeel hierbij is dat je het gehele digitale circuit uit kunt schakelen zodat je echt kunt spreken van een volledig analoge eindversterker.

Voor wie op zoek is naar een versterker die twee paar speakerterminals heeft, bijvoorbeeld voor bi-wiring, of voor twee zones, komt bij de PMA-A110 helaas bedrogen uit. Hij is ‘slechts’ voorzien van een enkel paar terminals. Deze zijn overigens bijzonder zwaar en degelijk uitgevoerd. Net als alle andere terminals overigens. Desalniettemin is op hun meest recente niet-jubileum-topmodel, de PMA-2500NE, wél een dubbel paar speakerterminals aanwezig. Dat had ik persoonlijk ook graag op dit jubileummodel gezien.

Uitmuntende afwerking

De algehele afwerking is overigens uitmuntend. Het apparaat is met 25 kilo ook zeker geen lichtgewicht te noemen en de schakelaars voorop, de volumeknop, de terminals, de voetjes, alles ademt kwaliteit uit. En speciaal voor de A110 serie is ook een nieuwe kleur geïntroduceerd die je niet op andere apparaten van Denon zult terugvinden. Deze Silver Graphite kleur is erg smaakvol en past wat mij betreft in elk interieur en is in het echt zo veel mooier dan dat het op de foto’s overkomt. En natuurlijk, het uiterlijk is geheel aan smaak gebonden, maar wat een prachtmachine om te zien. Conventioneel, dat wel. En op de kleur na is het qua looks hetzelfde als de Denon PMA-2500NE.

Marantz, ook opererend onder de vleugels van Sound United, pakt het wat dat betreft veel grondiger en ook compleet anders aan met hun nieuwe 30 Serie. Zij stappen nu juist af van het kenmerkende design wat al jaren werd gebruikt. Denon kiest vooralsnog voor het voor Denon kenmerkende uiterlijk. Of dat erg is laat ik in het midden. Ik vind de PMA-A110 gewoonweg zeer geslaagd.

DCD-A110 SACD-speler

Kijkend naar de DCD-A110 SACD-speler zie je ook hier weer gelijkenissen met wat oudere modellen van Denon. De DCD-A110 lijkt daarbij, ook weer op de kleur na, als twee druppels water op de DCD-2500NE. Net als bij de versterker is ook hier de mooie Silver Graphite kleur met speciaal 110 logo in de voorzijde gefreesd.

Dezelfde Quad DAC

Qua inhoud komt de speler op veel vlakken overeen met de versterker. Zo is ook hier gebruikgemaakt van diezelfde DAC-configuratie en zijn de analoge en digitale circuits van elkaar gescheiden binnenin de prachtige behuizing. Het enige verschil hierbij is dat je via deze speler niet de allerhoogste resoluties kunt afspelen, want bij de versterkers is dat alleen mogelijk via de USB-B aansluiting en die ontbreekt op de speler. Is het daarmee overkill om in zowel de versterker als de speler zo’n hoogwaardige DAC te stoppen zou je kunnen denken? Ik hoor persoonlijk ook geen verschil. Of ik de speler analoog of digitaal aan de versterker hang. Maar goed, je hoeft de apparaten natuurlijk ook niet als set te kopen. Het is in elk geval mogelijk de speler met analoge RCA verbindingen te koppelen aan een versterker. Maar ook een optische en coaxiale digitale output zijn aanwezig.

Alles om vibraties te voorkomen

Net als de andere meer high-end modellen van Denon beschikt de A110 uitvoering over het SVH-mechanisme met betrekking tot schijfstationontwerp. SVH staat voor Suppress Vibration Hybrid. Wat het inhoudt is dat de signaalwegen allen zo kort mogelijk zijn gehouden.

Daarnaast zijn alle onderdelen van het mechanisme van een veelvoud aan materialen gemaakt. Zo is er aan de bovenzijde een koperen plaat gemonteerd en is de disclade zelf van aluminium gemaakt en de draagconstructie bestaat uit een plaat van 2mm dik staal. Dit samen met andere vibratie reducerende toepassingen, zoals gietijzeren pootjes en een laag zwaartepunt, zorgt voor een zeer stabiele werking van het schijfstation. Dit resulteert in het zo nauwkeurig mogelijk lezen van jouw geliefde zilverkleurige schijfjes.

Al dat staal, want ook de gehele behuizing is van staal gemaakt, zorgt voor het relatief hoge gewicht van 16,2 kilo. Dat is niet mis voor een cd-speler. Er zijn genoeg versterkers die niet eens zo veel wegen. Feit is wel dat dit bijdraagt aan de hoge stabiliteit en daarbij horende hoge nauwkeurigheid van de DCD-A110.

Mooie afstandsbediening

De aluminium afstandsbediening die meegeleverd wordt bij beide apparaten, is erg mooi en relatief zwaar en ligt prettig in de hand. Het is een vrij smal model met een fijne lay-out en de knopjes geven een goede feedback. Het zijn harde chromen knopjes en de afstandsbediening oogt chique. Het enige minpuntje is dat er geen backlight of iets dergelijks aanwezig is. Dus in een verduisterde luisterruimte is het soms zoeken naar de juiste knop. Bij de PMA-A110 en DCD-A110 wordt een identieke afstandsbediening geleverd. Je kunt dus beide apparaten bedienen met dezelfde afstandsbediening. Wel zo prettig. Kun je er meteen eentje als reserve opbergen.

Testen en vergelijken

De versterker- en cd-speler combinatie van Denon heb ik op drie verschillende speakers kunnen beluisteren. Op een paartje DALI Oberon 7 vloerstaanders, de Bowers & Wilkins 702 Signature en de Bowers & Wilkins 705 Signature (review volgt). Ook heb ik de Denon PMA-A110 rechtstreeks kunnen vergelijken met de Rotel RA-1592 geïntegreerde versterker. Die is iets lager geprijsd, maar heeft dan wel weer meer vermogen. Ik heb de Denon apparaten gecombineerd geluisterd, heb geluisterd naar cd’s vanaf mijn OPPO UDP-203 die ik zowel analoog als digitaal via coax heb verbomden. Ook heb ik de PMA-A110 veelvuldig ingezet als eindversterker voor mijn frontkanalen in mijn Dolby Atmos opstelling waarbij mijn Anthem MRX 720 als voorversterker/processor werd ingezet. Tot slot heb ik een Chromecast Audio aangesloten via een optische digitale ingang en heeft mijn oude Sony PS-3300 platenspeler nog eventjes gedraaid. Kortom, veel geprobeerd en vooral veel geluisterd.

PMA-A110 - geluidskwaliteit als analoge eindversterker

De manier waarop ik het meeste heb geluisterd naar de prestaties van de PMA-A110 is in de situatie dat ik hem als eindversterker had ingezet in mijn huiskamer. Daarbij valt op dat er vooral meer rust is in de weergave in direct vergelijk met de versterker in de Anthem AV receiver en ook in vergelijking met de Rotel. Omdat verder alle digitale circuits in de Denon waren uitgeschakeld en ik wél van Anthem Room Correction gebruik kon maken op deze manier, was de weergave keurig afgestemd op de luisterruimte.

Het stereobeeld was breder dan met de Anthem en de Denon had met name de speakers van Bowers & Wilkins meer in de tang. In vergelijk met de Rotel RA-1592 is het een wat vloeiendere, rondere weergave met nog steeds veel detaillering in het middengebied en in de hoge tonen, maar met meer rust en souplesse. De match met de Signatures van Bowers & Wilkins was een hele gelukkige. De Rotel is wat frisser, wat feller getuned in vergelijk met de Denon.

Bij de DALI Oberon 7 was er wat minder verschil te bespeuren tussen de drie afzonderlijke versterkers. Die speakers zijn ook wat minder rebels qua gedrag en dippen niet enorm bij hogere volumes. Iets wat de B&W’s wel doen. De Oberon’s staan al een flinke poos bij mij thuis, met dank aan DALI Benelux, en in mijn ervaring gaan die goed samen met veel verschillende versterkers. Ze zijn wat dat betreft zeer gemakkelijk in de omgang. De middentonen en de hoogweergave zijn ook wat vergevingsgezinder dat bij de B&W’s het geval is. Minder analytisch zogezegd.

Phonostage van hoge kwaliteit

Ik heb alleen de beschikking over een platenspeler met MM-element. De PMA-A110 kan ook overweg met een MC-element en de door Denon uitgebrachte DL-A110 lijkt me een prima match. Wellicht dat iemand anders bij HIFI.NL dat element nog eens aan de tand zal voelen. Feit is wel dat de weergave van mijn vinyl naar een hoger niveau wordt getild met de PMA-A110. De weergave is meer open met een breder stereobeeld dan met mijn instap voorversterkertje. Dat was overigens ook wel te verwachten. Ik luister eigenlijk niet zo heel vaak naar vinyl, maar af en toe vind ik dat wel leuk. Het maakt het luisteren naar muziek meer een totaalbeleving, tastbaar. Je bent bewuster aan het luisteren en ook letterlijk met het fysieke medium in de weer. En met een dergelijke toename in weergavekwaliteit ben ik weer geneigd meer platen aan te schaffen. Toch maar eens op zoek naar een andere platenspeler en goede voorversterker. Mooie hobby hebben we toch!

DCD-A110 - sublieme weergave van CD’s

Dat ook cd’s zeer goed kunnen klinken is een bij audioliefhebbers bekend gegeven. De verkoop heeft enorm te lijden onder streaming en dat is wat mij betreft jammer. Wel weer mooi dat er meer vinyl dan cd’s wordt verkocht.

Het getuigt in elk geval wel van cojones van Denon om een SACD-speler in deze serie uit te brengen en geen streamer of combinatie van die twee, zoals Marantz bijvoorbeeld deed met de SACD30n. Al was het wel prettig geweest als ze het HEOS platform wél in de DCD-A110 hadden geïmplementeerd. Maar goed, de keuze voor (SA)CD kan ik alleen maar waarderen. De prijs is dan wel weer aan de hoge kant voor ‘alleen’ een cd-speler.

Bij de DCD-A110 is de geluidskwaliteit in elk geval fantastisch. De hoogwaardige DAC is subliem en haalt het uiterste uit je collectie. Het maakt ook maar weinig uit of ik de speler digitaal koppel met de PMA-A110 of analoog. Er zit immers dezelfde DAC in. Laat ik het zo zeggen, ik hoor geen verschil.

De bediening werkt vlot, skippen van tracks gaat vlot, de cd-lade voelt erg degelijk en van trillingen in het chassis is geen sprake. In elk geval niet voelbaar of hoorbaar. Ook tekst weergave van bijvoorbeeld mijn sacd van The Dark Side of the Moon werkt feilloos en tijdens de weergave kun je makkelijk switchen tussen de verschillende lagen op het schijfje. Zo is met een druk op de knop te wisselen van de standaard stereolaag naar de multichannel-laag, die overigens wordt gedownmixt naar stereo en met weer een druk op de knop speel je de reguliere 44,1 kHz/16-bits CD laag af. Zo kan ik eenvoudig vergelijken tussen de lagen en daarbij valt op dat de weergave van de hoge resolutie sacd-laag een grotere dynamiek kent en meer transiënte informatie lijkt te bevatten. Het klinkt wat vloeiender, wat natuurlijker of echter en een tikkie frisser haast. Geen hele grote verschillen, maar toch zeker hoorbaar.

Quad DAC performance

Ik heb de DAC in de PMA-A110 ook nog op andere manieren aangesproken. Mijn Windows laptop rechtstreeks verbonden via de USB-B poort, de OPPO coaxiaal aangesloten, Chromecast Audio via de optische ingang en dus de DCD-A110 coaxiaal en optisch geprobeerd. Keer op keer was er weer die vloeiende en verfijnde weergave. Het Ultra AL32 Processing zorgt voor een flinke toename in resolutie. Het interpoleren van de geluidsgolven zorgt ervoor dat haast alles hires klinkt, om maar een term te noemen.

Natuurlijk kan de DAC geen informatie terug tevoorschijn toveren die er niet meer is door compressie, maar het interpoleren en dus feitelijk ronder maken van de golfvormen zorgt in elk geval voor een toename in die rust in het geluid. Zelfs bij het afspelen van sacd’s merk je dat. Ik kon dat goed vergelijken door de OPPO analoog aan te sluiten en de versterker in analoge modus te zetten en juist de DCD-A110 digitaal aan te sluiten. Het geluid bijt wat minder als het ware. De Signatures van Bowers & Wilkins geven dat inkijkje in elk geval wel in wat die processing nou kan brengen. Het zorgt voor minder luistermoeheid en maakt dat je langer kunt luisteren zonder de behoefte te hebben de volumeknop naar links te draaien.

Conclusie

Denon is jarig en wie jarig is trakteert. Denon doet dat met schitterende jubileummodellen. De PMA-A110 biedt ongelooflijk veel waar voor je zuurverdiende centjes. Het dynamische duo is zeker niet goedkoop, maar je krijgt voor je investering een zeer verfijnde en breed inzetbare geïntegreerde versterker en uiterst stabiele sacd-speler terug. En luister je nog nauwelijks naar je schijfjes, dan is de versterker in elk geval zeer de moeite waard om eens te gaan beluisteren als ie bij de dealers staat.

De bouwkwaliteit is uitmuntend, de speciaal voor deze A110 serie geïntroduceerde kleur is erg mooi, de digitaal-naar-analoog conversie is, in beide apparaten, van torenhoog niveau, de bediening is heerlijk eenvoudig en de versterker is zowel in een homecinema- als stereo-opstelling op zijn plaats. Tel daarbij op dat je zowel MM als MC elementen kunt gebruiken en dat je een USB-B poort tot je beschikking hebt en de PMA-A110 is een zeer goed klinkende versterker die ook nog eens veel mogelijkheden biedt die je voor dit geld niet snel in één enkel toestel vindt. De DCD-A110 is een zeer goede speler, maar wel aan de prijzige kant om alleen je optische media af te kunnen spelen. Het was in elk geval oprecht een feestje deze combi te mogen reviewen. Van harte aanbevolen.

Denon PMA-A110
€ 3.499 | denon.com/nl-nl
Beoordeling 5/5

Denon DCD-A110
€ 2.999 | denon.com/nl-nl 
Beoordeling 4,5/5

MERK

EDITORS' CHOICE