REVIEW

Brown / Ghetto Priest

Dr. Longbeard & Marja | 27 mei 2003

Barry Brown - Rich Man Poor Man 1978 - 1980

Ghetto Priest - Vulture Culture

barry_brown_richman_cover_27-05-03De legende wil dat Jamaica in 1492 door Christofer Columbus is ontdekt. Maar in de woorden van de Jamaicanen is Chris C. een " dyam liar". Volgens hen waren de Arawaks de eersten. Maar de Spanjaarden die Chris C. volgden maakten daar korte metten mee. Genocide was toen geen vies woord blijkbaar. De Spanjaarden heersten over het zonovergoten eiland tot 1670 toen Oliver Cromwell het innam. De originele bevolking is dan geheel verdwenen en in hun plaats wonen er Afrikaanse slaven, voornamelijk afkomstig uit Ghana. En raad eens wie daar dik aan verdienden? Juist onze Hollandse voorouders. Deze slaven waren door de Spanjaarden wel voorzien van wapens om tegen de invallende Engelsen te vechten, terwijl de Spanjaarden zelf op de vlucht gingen.

De Ghanezen hadden uiteraard helemaal geen behoefte om te vechten en trokken zich dus tactisch terug in de heuvels. Afstammelingen van hen leven er nog steeds en staan bekend als de Maroons. Hun muziek is een aparte stijl met veel percussie die vooral bedoeld is om in trance te komen.

De Engelse kolonisatie brengt plantages naar het eiland met de bijbehorende slavernij. Ook al werd deze in 1838 afgeschaft, het ging gewoon door. Door de slechte omstandigheden sterven er meer slaven dan er worden geboren.Verse "medewerkers" worden gezocht en gevonden in Angola. Zij vormen de Bongo Nation met hun eigen Kumina muziek. De twee genoemde bevolkingsgroepen, de Maroons en de Bongo Nation, vormen maar een klein deel van de bevolking. De rest bestaat voornamelijk uit de nakomelingen van slaven en hebben een heel gemengde maar zeer gebroken etnische achtergrond.De in deze bevolking onstane volksmuziek kent invloeden net zo divers als de bloedlijnen van hun makers. Afrikaanse, Engelse Ierse en Spaanse invloeden zijn allemaal te vinden in de rijke traditie. Voor ieder type werk is er een speciaal lied met bijpassend ritme.

Hoe vreemd het ook eigenlijk klinkt, de plantage houders zijn zeer gelovig. Deze overtuiging brengen ze over op hun "personeel" en door de tijd ontstaan er ruwweg twee stromingen. De op het christendom gebaseerde Revival Zion en het meer Afrikaanse Pocomania. In beiden komt veel muziek voor en zeker de Pocomania afdeling kent sterke ritmes. Een derde, maar kleine geloofsgemeenschap is die van de Rastafaris. Er is geen echte enkele Rasta kerk. Iedereen heeft een eigen interpretatie op basis van het grondbeginsel dat Jah een levende kracht is die de mensheid bijeen brengt. De eenheid van de mensheid uit zich bijvoorbeeld in het woordgebruik van de Rastas door elkaar "I", ik, te noemen. Ik ben ik, jij bent ik, wij zijn ik. Rastas hechten veel belang aan het gesproken woord en ze maken dan ook nieuwe woorden. Het woord "unity" wordt "inity" en speelt een belangrijke rol. De vijand, de onderdrukker van de vrije Rasta en met hen alle zwarten kan enkel door inity worden bestreden. De vijand heet: Babylon.






EDITORS' CHOICE