Te koop: het bedrijf Bang & Olufsen

Het Deense Bang & Olufsen zou luisteren als het door een koper zou worden benaderd, zo heeft voorzitter Ole Andersen aan persbureau Reuters laten weten. Na drie winstwaarschuwingen dit jaar moet Bang & Olufsen iets doen om het tij te keren. Anders rest weinig anders dan overname door een concurrent of investeerder.

Bang & Olufsen: zwaar financieel vaarwater

“Als we een aanzoek zouden krijgen, zouden we luisteren, maar het zou natuurlijk moeten worden besproken met de aandeelhouders,” heeft voorzitter Ole Andersen aan de buitenwereld laten weten. “Na drie keer onze omzet te hebben moeten herzien, beginnen de waarschuwingsbellen te luiden,” zei Andersen, toen hem werd gevraagd of een verkoop van het bedrijf de afgelopen maanden relevanter was geworden. Een woordvoerder van Bang & Olufsen bevestigde de uitspraken aan Reuters, maar benadrukte dat het bedrijf zichzelf niet te koop heeft aangeboden.

De grootste aandeelhouder van B&O is de Chinese investeerder Qi Jianhong, die via zijn Sparkle Roll-bedrijven iets minder dan 15 procent in het bedrijf bezit, zo bleek uit gegevens van Refinitiv, een wereldwijde in 2018 opgerichte aanbieder van gegevens en infrastructuur voor financiële markten. In april 2016 heeft Bang & Olufsen nog een overnamebod van Sparkle Roll afgewezen.

Bang & Olufsen had aanvankelijk een omzetgroei van 10% voorspeld voor het boekjaar dat eindigde in mei, maar drong zijn vooruitzichten drie keer in zes maanden omlaag met een omzet die uiteindelijk 14% daalde.

Financiële problemen bij het Deense bedrijf, komen doordat gematigde consumentenbestedingen detailhandelaren in heel Europa hebben getroffen en weerspiegelen ook de trage vooruitgang bij het turn-round plan van B&O. Laten we ook vooral niet vergeten dat er een hevige concurrentie gaande is tussen fabrikanten van televisies en audioapparatuur. De prijzen voor oledtelevisies dalen waardoor B&O het moeilijker krijgt zijn high-end modellen, zoals de BeoVision Eclipse TV-oled, aan de man te brengen. Ook lukt het Deense bedrijf het niet om met nieuwe producten te profiteren van de populariteit van headsets en slimme speakers.

Het bedrijf staat dus nog niet op de rand van de afgrond, maar als er niets gebeurt zou de afgrond wel eens dichterbij kunnen komen.

MERK

EDITORS' CHOICE