Een nieuw Nederlands muzieklabel met audiofiele aspiraties. Rhapsody Analog Recordings heeft van analoog een werkwoord gemaakt en voorziet de luisteraar met een voorliefde voor analoge weergave vanaf heden met producties die appeleren aan het gevoel dat volgens de labeleigenaren alleen analoog kan geven. De eerste twee releases van RAR, zoals het label afgekort heet, werden dan ook snel ter recensie aangevraagd.
De eerste twee releases op Rhapsody Analog Recordings-vinyl zijn afkomstig van Carmen Gomes Inc. en Denise Janna samen met Atzko Kohashi. Jazz, blues en soul, opgenomen in een puur analoge setting. De hoezen van beide lp’s geven direct blijk van de liefde voor het analoge, dat de label-oprichters Frans de Rond (Sound Liaison), Harry van Dalen en Michael van Polen (de eigenaren van Rhapsody High End Sound & Vision) niet onder banken of stoelen steken. Collega Rob Nijman ondervond dat al tijdens de lancering van het label in oktober van dit jaar.
Zoals het een echt audiofiel label betaamt, wordt op beide lp's vermeld waar en wanneer de opname plaatsvond, op welk medium er werd opgenomen en welke apparatuur er werd gebruikt. In het geval van de twee eerste releases op het RAR-label liep er een tweesporen analoge tape door een Studer A80 recorder, waren de microfoons van diens afkomstig van Josephson en liep het signaal door AudioQuest bekabeling naar TAD Evolution monitors. Invloeden die de opnames van buitenaf op negatieve wijze konden beïnvloeden werden geweerd met Schnerzinger producten.
Carmen Gomes Inc – Sings Belafonte
Het was Harry van Dalen die op het idee kwam om het album Sings The Blues van Harry Belafonte opnieuw op te nemen. Frans de Rond ging met dat idee naar het kwartet Carmen Gomes Inc., dat met de songs aan de gang ging en het album enkele malen live vertolkte. Een jaar geleden kwam het gezelschap rondom de zoetgevooisde blonde zangeres samen in de legendarische MCO Studio in Hilversum, waar het album werd opgenomen.
Carmen Gomes Inc. laat op de vinylversie horen dat het album van Belafonte uit 1958 ook in een moderne versie levendig en meeslepend kan zijn. Met jazz als hoofdbestandsdeel weten vooral Carmen en de excellent spelende gitarist Folker Tettero een hele fijne blueszweem toe te voegen aan de acht tracks, die met een licht warme betoning in de groeven van het vinyl vereeuwigd zijn. Ingetogen expressionisme gaat hier hand in hand met individualiteit, waarbij de opname excelleert in het uiteenzetten van de verschillende lagen die de muziek rijk is. Zo hoor je de snaren van de bas, de vellen van de drums en het resoneren van de hihats samensmelten tot een wonderlijk maar schoon geheel. De invulling die Carmen Gomes Inc. aan de tracks geeft is er een vol respect, met een aan Japanse jazz van weleer grenzende drang naar perfectie in timing. Ter illustratie: luister maar naar de uitvoering van de track Sinner’s Prayer. Carmens vocalen vullen dat geheel meer dan prima aan en Sings Belafonte biedt zowel de audiofiele luisteraar als de jazzliefhebber een warme deken om tijdens de koude winteravonden van te genieten.
Muziek: 8 ½
Klank: 9
Kwaliteit persing: 9
Label: Rhapsody Analog Recordings
Speelduur: 36:45 minuten
Website:Â www.carmengomes.com
Denise Jannah & Atzko Kohashi – Lost & Found
Atzko Kohashi is een in Amsterdam woonachtige Japanse pianiste, die in juli 2015 haar weg naar de in Hilversum gevestigde winkel Rhapsody vond om samen met zangeres Denis Jannah een concert te geven. Dit optreden werd eveneens door het team van Rhapsody Analog Rcordings op tape vereeuwigd en belichaamt het tweede album dat op het label werd uitgebracht, met als titel Lost & Found.
De zes tracks die op Lost & Found te horen zijn laten horen dat er tussen het duo Kohashi en Jannah magie heerst. Op nogal innemende wijze speelt het duo in op de emotie van de luisteraar, waarbij de opname zowel de prachtige, warme vocalen van de in Suriname geboren Denise als de tonale kunsten van Atzko’s spel naar voren laat komen. Emotie viert hoogtij op dit album, dat bolstaat van oprechte liefde en zoete melancholie. Luistermuziek die onder de huid gaat zitten en daar met de beste wil niet meer vandaan wil komen. Het lijkt alsof het duo al jarenlang samen musiceert en die synergie komt op elke track samen op een manier die de tijd stil doet staan. Genieten zijn de intense opbouw van bijvoorbeeld een track als het bluesy Black Coffee, tot aan de warmte van het Surinaamse Wan Nyun Dei dat warmbloedig weet te beklijven. Ingetogen energie die oprecht en verfijnd op de luisteraar overkomt.
Muziek: 9
Klank: 9
Kwaliteit persing: 8 ½
Label: Rhapsody Analog Recordings
Speelduur: 39:40 minuten
Website
Met deze twee albums heeft Rhapsody Analog Recordings een krachtige eerste stap op de analoge markt gezet. Klankmatig klinken de lp’s warm, verfijnd en dynamisch, terwijl het nergens gekunsteld of analytisch wordt. Dus is het genieten geblazen voor de liefhebber, want zelfs met een lichte ruis die inherent is aan deze manier van opnemen wordt het nooit natuurlijker dan hier. Het technisch hoogstaande spel van Carmen Gomes Inc. of de warme emotie die Denise Jannah en Atzko Kohashi ten beste geven, beide albums hebben een hoge genotsfactor. De in Haarlem geperste lp’s op 100 procent nieuw vinyl zijn van prima kwaliteit en doen de muziek op innemende wijze tot leven komen. Nederland heeft in ieder geval een nieuw analoog muzieklabel om trots op te zijn en ik ben benieuwd wat voor moois er in de toekomst uit Hilversum gaat komen.