Muziekdienst Tidal heeft in een softwarematige update een aanpassing doorgevoerd op aanbeveling van Eelco Grimm, de man achter Grimm Audio. In zijn onderzoek voor de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) heeft hij maar liefst 4,2 miljoen albums uit Tidalâs bibliotheek geanalyseerd op âloudnessâ. In de jongste update voor de iOS- en Android-app van Tidal staat de functie âloudness normalizationâ daarom standaard op âONâ.
Eelco Grimm: "Tidal wil gebruikers een optimale luisterervaring bieden door luidheidnormalisatie toe te voegen, maar graag zonder de artistieke intenties van artiesten en producers te verstoren. Daarop heb ik de luidheid van 4,2 miljoen albums uit hun database geanalyseerd, waarbij ik ontdekte dat er zelfs op recente releases vrij grote luidheidsverschillen bestaan tussen de zachte en luide tracks. Maar door alle nummers op hetzelfde niveau te normaliseren, worden deze verschillen verwijderd en heeft de luisteraar niet de beoogde ervaring.â
Loudness normalization
âEen zogenaamde 'album normalisatie'-methode, waarbij alle liedjes worden aangepast met dezelfde offset, lost dit probleem op. De onderzoeksvraag was nu of deze niveauverschillen tussen nummers nog steeds zouden worden gewaardeerd als de nummers worden gemixt met nummers van andere albums in een afspeellijst. De uitkomst van mijn proefneming was dat de meerderheid van de gebruikers altijd de voorkeur gaf aan normalisatie van albums, zelfs als zachte nummers van het ene album worden gespeeld naast luide liedjes van een ander album. De analyse suggereerde daarnaast dat op mobiele apparaten het luidste nummer van de albums moet worden uitgelijnd met -14 LUFS (relatieve loudness-units, red.)."
"Tidal heeft de aanbevelingen opgevolgd en album-normalisatie op -14 LUFS standaard ingeschakeld. Dat is niet alleen handig voor de luisteraar, maar het helpt ook om de Loudness Wars een halt toe te roepen, omdat er geen voordeel meer te behalen is uit het platslaan van een master-opname.â
Tidal volgt met deze trend in het spoor van partijen als Spotify en YouTube. âIk ben erg enthousiast over deze ontwikkeling. De meerderheid van luisteraars wereldwijd kan nu genieten van âloudness-normalizedâ muziek. Ik hoop dat de overige streamingdiensten binnenkort volgen."
Loudness Wars
Het is niet bepaald de eerste keer dat Eelco Grimm zich inzet in de strijd die we kennen als de âLoudness Warsâ. In 2016 is hij met mastering engineers Bob Katz (Digital Domain) en Ian Shepherd (Mastering Media) en sound engineer Matt Mayfield (Matt Mayfield Music) via change.org een petitie gestart om actie te ondernemen. Je leest er meer over in dit artikel.
Via deze link vind je daarnaast meer informatie over het HKU-onderzoek van Eelco Grimm.