Afgelopen januari vond het ABB Smart Home/Smart Building Media Event plaats in Nieuwegein en Amsterdam. ABB is een multinational en opereert in 100 landen met een personeelsbestand van 140.000. Het bedrijf is gespecialiseerd in automatiserings- en poweroplossingen ten behoeve van de industrie, transport en infrastructuur. Doel is om de performance te vergroten bij gelijktijdige afname van de milieubelasting. Het event hoort in principe thuis bij de divisie ‘Electrification Products’. Die bouwen elektrische toepassingen voor huisautomatisering en de automatisering van gebouwen in de utiliteit en industrie.
Een deel van de lezingen vond plaats bij De Woonindustrie in Nieuwegein. Dat is feitelijk een mega-showroom, gericht op architecten en iedereen die betrokken is bij de inrichting van woningen en gebouwen met een zakelijk doel. Op aanvraag zijn particulieren ook welkom. Binnen De Woonindustrie is de ‘Living Space® Experience’. Op een IKEA-achtige manier zijn daar een aantal woon- en werkomgevingen gebouwd met domotica- en automatiseringsoplossingen, afkomstig van ABB en KNX. ABB biedt een interface naar KNX-oplossingen. KNX bouwt onder andere controllers voor de bediening van audiovisuele apparatuur en licht. Busch-Jaeger is een onderneming binnen en merk van ABB. Deze company lanceerde in 2014 Busch-free@home®. Installateurs hebben daarmee de mogelijkheid om huisautomatisering aan consumenten aan te bieden.
Lezingen
Het zal duidelijk zijn dat ABB vanuit een innovatief perspectief een visie heeft over de toekomst. Nils Müller is een bekende trendwatcher uit Hamburg. Zijn bedrijf ‘TrendOne’ onderzoekt de markt en beschrijft een aantal trends. Het is vooral interessant om de belangstelling van de consument in kaart te brengen. Vanuit die focus kunnen organisaties als ABB dan producten ontwikkelen die aansluiten bij de wensen van bedrijven en particuliere consumenten. Met betrekking tot onze relatie met technologie zijn ‘simplicity’ en ‘individualisme’ belangrijke trends. De eenvoud van bediening is terug te vinden in producten zoals de iPad en het Sonos-systeem. Uitingen van individualisering worden gerepresenteerd door social media zoals Facebook. Deze site is een showcase van ego-gericht exhibitionisme. Bij producten is daar de iPhone, die iemand volstrekt uniek maakt. Voor nieuwe technologie betekent het dat producten configureerbaar zijn op basis van individuele wensen.
Müller nam zijn gehoor mee naar het jaar 2025. Als belangrijke trends noemde hij het ‘Internet of Things’, het interactief worden van services, virtualisatie, ecovenience en ‘smart everything’. Het komt erop neer dat de computer, zoals we die vandaag de dag kennen, verdwijnt. Computers zullen min of meer onzichtbaar om ons heen zijn (‘invisables’). Alle objecten in onze omgeving beschikken straks over ingebouwde intelligentie en kunnen met elkaar communiceren. Mensen kunnen vervolgens ook met deze objecten en diensten communiceren. Dat gaat niet meer met een muis en keyboard, maar met spraaksturing. U kunt praten met de magnetron, met de auto, met uw hometheater, met de koffiemachine en de grasmaaier. Virtualisatie neemt de plaats in van veel live-ervaringen. Met een virtual reality bril kunt u gewoon op reis naar New York of het Zuid Amerikaanse oerwoud en daar rondlopen. Müller demonstreerde op overtuigende manier een ritje in een achtbaan, middels virtual reality. De ecovenience trend biedt eenvoudig te bedienen technologie die milieuvriendelijk is en ook resulteert in de komst van robots. De eerste exponent van robottechnologie zal in de zorgsector verschijnen, maar weldra zullen wij omringd zijn door robots met menselijke vormen, die alle mogelijke werkzaamheden voor ons gaan verrichten. Naast de eerdergenoemde objecten in onze omgeving, die allemaal beschikken over vormen van artificial intelligence en via spraak met ons zullen communiceren (‘sorry, ik was even in gesprek met onze leeslamp’), zullen robots ook een nieuwe conversatie-partner zijn.
Eenvoud
Tijdens deze lezing werd een robot gedemonstreerd in de vorm van een knuffeldier die al op scholen wordt toegepast. Deze robot praat met de kinderen en leert ze rekenen of talen. Müller gaf aan dat de technologie die ten grondslag ligt aan dit soort toepassingen afkomstig is van IBM. De IBM Watson intelligence is feitelijk een systeem dat ongestructureerde gegevens op kan halen. Die gegevens worden op ongeveer dezelfde manier verwerkt zoals onze hersenen dat doen. Dat betekent dat er clusters van gerelateerde kennis-items ontstaan, onder andere als gevolg van het vinden van patronen door data-mining technieken. Maar, omdat het Watson-systeem middels spraak kan communiceren met mensen, kan het systeem onze vragen en reacties interpreteren en die in de vorm van nieuwe kennis toevoegen aan de eerder beschreven kennis-items. Eigenlijk in hoge mate vergelijkbaar met hoe mensen kennis en ervaringen opbouwen, maar dan met een enorme snelheid. Die techniek is vandaag al (gedeeltelijk) beschikbaar voor de consument. U kunt namelijk de zogenaamde ‘Amazon Echo’ aanschaffen. Nog niet in de vorm van een echte robot, maar het apparaat ziet eruit als een cilinder. U kunt daar alle mogelijke vragen aan stellen en het apparaat komt met antwoorden. Feitelijk is het mogelijk om te ‘Googlen’ met behulp van spraak. Hoewel de Echo nog niet volmaakt is, is het een voorbode van wat komen gaat. Ook Barbie (Mattel) is momenteel in de markt met een nieuwe pop die middels spraak met de kids kan communiceren. Naast artificial intelligence zal ook emotional intelligence belangrijk worden. Müller demonstreerde hoe een computersysteem de emotionele status van een persoon af kan lezen. Dat is bijvoorbeeld handig aan de onderhandelingstafel. Los van rondlopende robots, rondvliegende drones en allerlei pratende objecten is de hoofdboodschap natuurlijk ‘simplicity’. Eenvoud is de main driver voor alle nieuwe technologie. Dat roept natuurlijk de vraag op wat een bedrijf als ABB doet met de inzichten die Nils Müller, vanuit zijn organisatie (TrendOne), met de wereld deelt.