Soms is het vreemd gesteld met eerste impressies van nieuwe producten. Vooraf lees je vaak hoe mooi de spullen zijn en ontstaat er bijna automatisch een soort van prettig gekleurd positief beeld. Dat de werkelijkheid in eerste instantie ook wezenlijk anders kan uitvallen, maakte ik tijdens de onlangs bij Rhapsody in Hilversum gehouden introductie van de gloednieuwe Magico S7 luidsprekers en het voor de Nederlandse markt nieuwe Amerikaanse top high-end merk Constellation Audio mee. Verbazingwekkend anders was het zonder meer, maar was het ook verbazingwekkend goed?
Het is halverwege 2015 wanneer ik tegen het einde van één van de vele zonovergoten zomerse dagen, een opmerkelijk enthousiaste Jan Coenen van importeur Symphony Audio aan de telefoon krijg. ‘Werner, ik heb na lang nadenken besloten om het prachtige merk Constellation Audio te gaan doen.’ Terwijl zijn woorden nog in mijn hoofd naklinken, merk ik vervolgens op: ‘Constellation Audio? Is dat niet dat relatief nieuwe Amerikaanse top audiomerk waar zich een hele reeks van ‘s werelds beste audio topontwerpers aan heeft verbonden?’ ‘Jazeker, dat merk is het en Rhapsody in Hilversum zal er samen met de nieuwe Magico S7 binnenkort een mooie kennismakingsshow mee geven.’Â
Eerste kennismaking
Doordat ik deze dag ook een interview met Constellation verkoopmanager Irv Gross zal afnemen, ben ik extra vroeg aanwezig. Voor de show staan twee mooie sets opgesteld. In de kleine ruimte waar zoals gewoonlijk gelegenheidsdemonstrateur Rob Wattimena zijn eigen scala aan aanstekelijke muziek ten gehore brengt, staan de ‘instap’ Inspiration voor- en stereo eindversterker (€ 11.500,- en € 12.500,-) al goed opgewarmd klaar. Luidsprekers zijn hier de Magico S1 modellen, aangevuld met een Moon Neo 260D CD transport en 380D DSD DAC voor het digitale deel. Het analoge deel is in deze ruimte in handen van een EAT Forte S platenspeler met Shelter element en een Naim Superline phonostage. In de hoofdruimte gaan zoals wel vaker alle remmen los en geven naast de werkelijk gloednieuwe Magico S7 (vanaf € 85.000,-) de indrukwekkende Reference Altair II voorversterker (€ 86.000,-) samen met de monumentale Hercules II stereo eindversterker (€ 97.750,-) acte de présence. Digitale bron is hier een Aurender W20 Musicserver, aangesloten op een dCS Vivaldi DAC. Analoog staan een EAT Forte platenspeler met E-Go arm en shelter element en een prachtig gereviseerde professionele 2-kanaals Studer spoelenrecorder klaar. Bekabeling is een samenspel van MIT, Audioquest en Shunyata en zoals gewoonlijk ogen beide opstellingen weer bijzonder verzorgd als lustopwekkend. Voordat ik aan het luisterdeel ga beginnen, zal ik eerst de twee ronduit indrukwekkende primeurs aan u voorstellen.
Â
Magico S7
Wie een beetje bekend is met de type aanduidingen zoals Magico die al jaren hanteert, kan zien dat de S7 tot op heden het grootste en duurste model uit de serie is. Met afmetingen van 136,5 cm hoog, 44,5 cm breed, 38,8 cm diep en een gewicht van 136 kg, is het inderdaad een bijzonder gewichtige weergever die je niet gemakkelijk over het hoofd ziet. Toch zijn afmetingen ook weer altijd relatief. Want kijkend naar andere gelijk geprijsde concurrenten, blijkt de S7 toch nog redelijk modaal van afmetingen te zijn en dan wel fors, maar zeker niet monstrueus kolossaal over te komen. Dit relatief vriendelijke uiterlijk wordt naast de vlakke baffle, vooral door de bijna 1,5 cm dikke, gebogen kastvorm verkregen. Het model staat daarbij op een direct van het M-project afgeleid outrigger onderstel, met op alle 4 de hoeken mooi weggewerkte verstelbare spikes. Visueel zijn de luidsprekers naast zes poedercoatkleuren (M-Cast), ook in zes hoogglanskleuren (M-Coat) verkrijgbaar. Dat de S7 een echt full range (20 Hz – 50 kHz) ontwerp is, valt naast de forse afmetingen, zeker ook aan de luidsprekerbezetting af te zien. Zo zorgen drie aan de voorzijde geplaatste 25,4 cm woofers met ultra stijve aluminium conussen en zeer krachtige magneten voor het laag.
Een ander facet is dat de ophanging en spreekspoel lineaire bewegingen van maar liefst 15 mm toelaat. Daardoor is het desgewenst mogelijk om een onvervormde geluidsdruk van 120 dB bij 50 Hz op 1 meter te halen! Naast deze woofers zijn ook de andere gebruikte units direct van het grensverleggende M-Project afgeleid. Zo is bij de middenunit de conus vervaardigd van een speciale dubbelwandige koolstofvezel samenstelling die 20% lichter en 300% (!) stijver is dan de vorige generatie. Deze unit is daarbij akoestisch volledig van de rest van de kast geïsoleerd door een speciaal gevormde polymeer behuizing en zorgt daardoor voor een perfect geïsoleerde werkomgeving. De nieuwe 2,54 cm Berillium tweeter is nu ook van een diamantcoating voorzien en een met gebruikmaking van Finite Element Analyse geoptimaliseerde geometrie. Ook deze tweeter wordt in staat gesteld extra grote bewegingen te maken. Samen met de krachtige neodynium magneet en een op niveau met de rest van de luidsprekereenheden gebrachte gevoeligheid, heeft dit uiteindelijk tot een zeer hoge belastbaarheid en bijzonder grote spreiding en ultra lage vervorming geleid. Het speciale Magico Elliptische symmetrische wisselfilter wat bij de overnamefrequenties veel sterker afloopt dan gebruikelijk en dat zonder er extra componenten voor te gebruiken, wordt tenslotte gecompleteerd met de hoogste kwaliteit Mundorf componenten.
Constellation Audio
Waarom een nieuw high-end merk opstarten terwijl het high end segment al zo enorm druk bezet is? Voor het antwoord op deze vraag geef ik graag het woord aan Constellation Audio verkoopleider Irv Gross. Een man die vóór Constellation al ruimschoots ervaring heeft opgedaan bij andere bekende high end merken, zoals Magico en Krell en heel goed op de hoogte is wat bepaalde producten zo uniek maakt. ‘Wat ik zelf zo boeiend aan het zes jaar geleden gestarte Constellation Audio avontuur vind, is de totaal andere werkwijze en opzet hoe de producten tot stand komen. In tegenstelling tot veel andere high end audiofabrikanten, waar doorgaans maar één getalenteerde ontwerper de scepter zwaait -  wisten we dat als we daadwerkelijk iets werkelijk beters aan de inderdaad overvolle markt wilden toevoegen, we niet één talent maar een hele reeks aan knappe koppen nodig hadden. Zo zijn we op zoek gegaan naar de meest ervaren en getalenteerde audio ontwerpers en hebben deze mensen weten te verenigen binnen één bijzonder getalenteerd ontwerpteam. Onder deze mensen bevinden zich bij leven al legendarische ontwerpers als James Bongiorno, John Curl, Bascom King, Demian Martin, Alex Rasmussen en niet te vergeten Peter Madnick. Deze laatste fungeert niet alleen  als een soort van projectleider, maar is ook als enige lid die permanent op de fabriek aanwezig is. Daarbij is hij ook degene die de door de ontwerpers gerealiseerde modules tot één goed werkend geheel samensmelt. Dus in dit dreamteam wat achter veel geschiedenis schrijvende producten zit, stelt ieder lid zijn eigen expertise beschikbaar in dienst voor het grote totaalgeheel.
Voor een buitenstaander misschien opmerkelijk, is dat ze allemaal zonder uitzondering in hun eigen omgeving hun werkzaamheden verrichten, hoewel er uiteraard wel dagelijks contacten over en weer zijn. Bij Constellation Audio is verder de doelstelling dat iedere ontwerper vooral doet waar hij het beste in is en dat kosten of complexiteit ondergeschikt zijn aan het uiteindelijke eindresultaat. Wie onze producten probeert te ontleden, zal dan ook bouwmethoden zien die nooit eerder zo zijn toegepast en circuit topologieën die dermate veel geavanceerder zijn dan ooit in audioproducten zijn gerealiseerd. Dit alles heeft geleid tot een drietal in verschillende prijsklassen opererende series, die echter qua technische basis allemaal vergaand hetzelfde zijn! Het is uiteindelijk vooral de verkoopprijs die bepaald tot hoe ver de componentkeuze, het matchen, de mooiere voeding, en nog veel meer soortgelijke zaken kan gaan. Maar in basis zal je bij iedere Constellation versterker het zelfde gehoormatige pakket aan unieke eigenschappen kunnen herkennen.’