Vorig jaar Pasen werd in Rotterdam de vijfde vestiging van Hi-Fi Klubben geopend. Hoe verging het de winkel - die oorgasmes garandeert - daarna? We namen een kijkje en spraken met shopmanager Fred Marchée. “Ons unieke concept werpt z’n vruchten af.”
Het is bijna gewijde grond. Na het bombardement lag hier alles plat, op een karkas van de beroemde Laurenskerk en een deel van het postkantoor na. Anno 2015 bruist Rotterdam rond de Blaak, met de grootse markt op de Binnenrotte en vooral: de nieuwe, sensationele Markthal, een architectonische mijlpaal in de havenstad.
Pal tegenover de Markthal ligt de nieuwe winkel van Hi-Fi Klubben. Gevestigd in een blok aan de Hoogstraat dat na de oorlog als een van de eerste weer werd opgebouwd en daarom nu beschermd stadsgezicht is. Een absolute a-locatie, bevestigt shopmanager Fred Marchée. “We zitten in het centrum midden in de looproute van het winkelend publiek.”
Vorig jaar april werd de zaak geopend, de vijfde Hi-Fi Klubben in Nederland. Het gaat goed met de Scandinavische keten in ons land: er wordt alweer serieus nagedacht over nieuwe vestigingen. Het geheim is het ‘unieke concept’, weet Fred. Essentieel onderdeel van dat concept: muziek, zo vertelt hij, terwijl op de achtergrond de stem van Johnny Cash klinkt uit B&W-speakers. “Je moet naar de muziek luisteren, niet naar kabels of versterkers. Muziek staat bij ons voorop, dan ga je de vanzelf de hifi verkopen.”
Bad Sound
Dus is het motto ‘Bad sound kills good music’ en ‘Oorgasme gegarandeerd!’, en staat er voor de ingang van de zaak aan de Hoogstraat 137 een abri met aankondiging voor een instore-optreden van rockband De Staat, hangt er binnen aan de muur een elektrische gitaar, en klinkt er heel bewust uitgekozen muziek.
Ja, Hi-Fi Klubben is best wel rock ’n roll voor een hifi-winkel, en daardoor - zeker ook voor jongeren - zeer laagdrempelig, vindt ook Fred, die hiervoor zo’n dertig jaar bij Snijders Hifi werkte, die in dit pand gevestigd was. “We zijn allesbehalve een traditionele hifi-zaak. We zijn fris, open en helder, met een zeer zorgvuldig uitgekozen assortiment. Je kunt beter van een paar merken [zoals Argon, Bowers & Wilkins, Marantz, NAD, Sonos, Dali, Denon -red] heel veel hebben, dan van heel veel merken heel weinig. Wij hebben al een keuze gemaakt voor de klant, en die apparatuur is redelijk down-to-earth.”
Dit betekent ook minder high-end, al kun je bij de compacte Hi-Fi Klubben Rotterdam - waar je bewust in een oogopslag kunt zien wat er allemaal te koop is - ook nog terecht voor een versterker van Classé à 20 duizend euro. Fred: “Met alle respect, esoterische klankschalen en andere dubieuze geluidsverbeteraars zijn aan ons niet besteed. Onze focus ligt op no-nonsense geluidsbeleving.”