Zij bieden het summum aan creatieve en actiefotografie. Staan ook bij Full HD video hun mannetjes. Beschikken over Full Frame sensoren voor 35 mm filmkwaliteit en bieden een waar scala aan verwisselbare objectieven, instellingen en accessoires. Dat zijn de videofilmende topspiegelreflexcamera’s zoals de 16 Megapixel Nikon D4 en de 18 Mps Canon IDX.
Full Frame videofilmende spiegelreflexen zijn hot. Er zijn gewoon fantastische video-opnamen met de magische uitstraling van 35 mm bioscoopfilm mee te maken. Daarnaast is er een flink aanbod van verwisselbare objectieven, filters, flitsers en tal van andere accessoires. Creatieve mogelijkheden te over voor de ambitieuze videograaf. En bovendien bieden deze DSLR-camera’s ook eigenlijk alles wat het hartje van de fotograaf begeert.
In dit artikel zetten wij twee klasbakken in dit gebruiksgenre beknopt naast elkaar: de Nikon D4 en de Canon 1DX. Een echte strijd der Titanen, want het gaat hierbij om de hoogst mogelijke foto- en videokwaliteit gebouwd in een spiegelreflexcamera (DSLR). Dit uiteraard tegen een stevig prijskaartje…
De Nikon D4
De belangrijkste specificaties van de Nikon D4 betreffen zowel het grote sensorformaat als de speciale videofuncties. Wij geven een korte bloemlezing. Als eerste het Full Frame FX-formaat in combinatie met de CMOS-sensor van 16,2 megapixels. FX geeft de hoogst mogelijke sensorresolutie voor zowel foto als video binnen de spiegelreflexwereld. 16,2 Pixels lijkt minder te presteren dan 22 of 36 Mps maar dat is bij Full Frame verkeerde schijn. Reken maar dat de D4 uitstekende scherpe, gedetailleerde en kleurechte beelden aflevert! En met de snelle kanaaluitlezing zijn zelfs continu-opnamen van maximaal 11 bps in het FX-formaat mogelijk.
Een ander voordeel van een grote beeldchip is de hoge lichtsterkte. Bij de Nikon D4 is deze ISO 100-12.800 en uitbreidbaar tot maximaal 204.800 (equivalent) en minimaal 50 (equivalent). De uitstekende signaal-ruisverhouding en het groot dynamisch bereik staan garant voor perfecte stills en bewegende beelden.
Het EXPEED 3-beeldverwerkingssysteem met 14-bits A/D-conversie en 16-bits beeldverwerking staat garant voor prachtige toongradaties. Opmerkelijk is het automatische scherpstelsysteem: het Multi-CAM 3500FX 51-punts AF-systeem. Deze AF is afzonderlijk selecteerbaar of instelbaar met een dekking van 9, 21 of 51 punten. De gevoeligheid reikt tot -2 LW (ISO 100, 20 °C).
De sluiter is het meest belaste onderdeel van een spiegelreflexcamera. De D4 is toegerust met de nieuw ontwikkelde, zeer duurzame sluiter van Kevlar en koolstofvezel: Nikon geeft een standaard gebruiksduur van 400.000 ontspancycli op. De range van sluitertijden omvat 1/8000 tot 30 seconden en een flitssynchronisatie tot maximaal 1/250 sec.
Goed zicht op de te foto-/videograferen beelden en het daarna bekijken ervan biedt de Lcd-monitor van 8 cm (3,2 inch) met 922.000 beeldpunten zeker. Er is een automatische helderheidsregeling en anti-reflectie met brede kleurreproductie aan boord. Ook is er een zeer goede 3D-kleurenmatrixmeting III. De AE/AF-sensor werkt met 91K pixels en voorziet tevens in een fulltime gezichtsherkenning. De zoekerdekking is 100% met drie uitsnedeformaten: 5:4, 1,2x en DX-formaat met zoekermaskering.
Voor de opslagmedia zijn er twee kaartsleuven. Een voor snelle CF-kaarten (UDMA 7) en een voor snelle XQD-kaarten met een hoge capaciteit. De Nikon D4 biedt ook de recente ontwikkeling via de optionele draadloze zender WT-4 of de nieuw ontworpen compacte draadloze zender WT-5.
En de professionele gebruiker zal het robuuste spatwater- en stofdichte camerahuis gemaakt van een duurzame magnesiumlegering niet versmaden. De body ligt prima in de handen, de knoppen en grip zitten op de plaats die je als gebruiker verwacht. Het praktisch ontwerp is gericht op de fotograaf die actie, sport en lichtzwakke omstandigheden ambieert.
De D4 bij video
Bij video is het uiteraard Full HD (1080P). Zelfs in meerdere formaten. Naar keuze kan de videograaf met de Full Frame sensor van de Nikon D4 in FX- en DX-formaat op, maar ook een eigen Full HD-uitsnede (1920x1080). Biedt ongecomprimeerde HDMI-uitvoer van volledige resolutie naar externe apparaten. Er is keuze uit diverse opnameformaten: 30p, 25p en 24p en een maximale opnameduur van circa 20 tot 29 minuten. Het video-opslagformaat is MOV H.264.
Een samplingrate voor RGB op 4:2:2 mag ronduit professioneel genoemd worden. Er wordt ongecomprimeerd HDMI afgegeven naar weergaveschermen. Tijdens het videofilmen blijven de instellingen voor ISO, scherpte, contrast en verzadiging beschikbaar. Hetzelfde geldt voor de handmatige opnamefuncties. Bij genoeg licht werkt de continue AF prima.
Opmerkelijk is de goede (ook handmatige) hifi-audioregeling. Er is voorzien in een stereomicrofooningang en een audio-uitgang voor een externe hoofdtelefoon, waarmee de gebruiker het volume afzonderlijk kan fijnregelen. Dit zowel voor als tijdens de opname. Er is ook een lijninganginstelling beschikbaar voor lineaire PCM-recorders.