NIEUWS

Cijfers markt consumentenelektronica in 2013

Redactie HiFi.nl | 14 augustus 2013

De Nederlandse consument heeft in de voorbij drie maanden in de non-food detailhandel ruim drie procent minder uitgegeven ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012. Dat heeft GfK becijferd in haar periodieke overzicht. In de markt voor consumenten-elektronica is de daling veel sterker, terwijl er vandaag op het nieuws te horen viel dat de Nederlandse economie zich nog altijd in een recessie bevindt.

Vandaag hadden we contact met GfK Retail and Technology voor de jongste cijfers, die van het tweede kwartaal van 2013. Eerder zagen we op basis van de statistieken van het CBS en rapporten van GfK dat het eerste kwartaal en later de volledige eerste helft van het lopende kalenderjaar geteisterd wordt door recordaantallen faillissementen, waaronder ook in de retail.

De omzetcijfers duiden momenteel niet op herstel, zo geeft GfK aan. Het aantal winkels neemt af, en de grootste partijen in dat landschap worden groter. De sector voor entertainment- en consumentenelektronica (en de markt voor grote huishoudelijke apparaten) ziet daarbij de hoogste omzetdruk. In kwartaal 2 werd zo'n 343 miljoen euro uitgegeven aan consumenten-elektronica; een daling van ruim 22 procent ten opzicht van vorig jaar. Opvallend daarbij is de bovengemiddelde daling in de verkoop van televisies, met 29 procent fors te noemen. De piek in mei/juni 2012 speelt echter ook een rol – het EK Voetbal en de Olympische Spelen in Londen zorgden voor een tijdelijke boost in de verkoop van nieuwe toestellen. 

Een belangrijke constatering bij deze cijfers is ook het feit dat 'fysiek' steeds minder populair wordt, in het verlengde van de toegenomen populariteit van streaming: tastbare schijfjes voor muziek en films vinden steeds minder publiek, terwijl er snel overgestapt wordt naar digitale vormen van 'entertainmentconsumptie'. Naar een 'all-in-one' oplossing zal door filmliefhebbers dan ook reikhalzend uitgekeken worden, aldus GfK. Niet voor niets zien we in de cijfers uit AV-land ook dat 'traditionele' (waar blijft de tijd?) hardware als Blu-ray- en mp3-spelers achteruit lopen, omdat de unieke functionaliteit van die apparatuur steeds vaker als 'extra' aangeboden wordt in andere AV-hardware (bijvoorbeeld game consoles en smartphones).

Ook zijn abonnementen op streaming muziekdiensten populair. Die trend in combinatie met verschuivingen op het gebied van entertainmentconsumptie bieden uiteraard wel een deur voor hardware oplossingen in de categorie docking stations, luidsprekers (soundbars), en hoofdtelefoons, zoals we eerder constateerden, en ook een push richting AV-apparatuur dat de juiste vertaalslag weet te maken voor al dat digitale aanbod. GfK ziet dan ook dat de traditionele CE markt 'leunt op het toenemende succes van verkopen van Loudspeaker Soundbars, versterkers en Docking/Minispeakers'. 

Het rapport van GfK sluit af met de opmerkingen dat het spannend zal worden hoe het consumentenvertrouwen zich verder zal ontwikkelen, en welke rol de derde dinsdag van september daar volgende maand in zal spelen. Wellicht biedt Prinsjesdag een minder somber vooruitzicht dan deze cijfermatige terugblik, nu vandaag in het nieuws verscheen dat de economieën van zowel Frankrijk als Duitsland een lichte groei meemaken die net boven verwachting ligt. Al vinden we 'plannen van het kabinet' en 'vertrouwen' maar moeilijk te rijmen. Wellicht zijn er partijen die op de IFA in Berlijn over drie weken de nieuwe revolutie in petto hebben?


EDITORS' CHOICE