Vervelend nieuws uit de markt deze week: het CBS heeft becijferd dat februari 2013 de maand met het hoogste aantal faillissementen ooit is. 755 bedrijven en instellingen hebben de handdoek in de ring moeten gooien, nadat de teller in januari ook al op recordhoogte eindigde: 734. Afgelopen kalenderjaar mocht eerder al tekenen voor de dubieuze eer van een dergelijk record: 7400 faillissementen over heel 2012.
Volgens de cijfers vallen de zwaarste klappen in de bouw en in de detailhandel. We gingen aan de slag met cijfers van GfK Retail and Technology en het CBS om meer inzicht te krijgen in de situatie in de markt, met name in de hoek van de consumentenelektronica. De voornaamste oorzaak van het verontrustend aantal onlangs gesloten ondernemingen lijkt te liggen in het zeer tegenvallende vierde kwartaal van 2012, nadat de perioden daarvoor ook weinig optimistisme in de hand werkten, waardoor er voor het zesde kwartaal op rij een slechtere periode gedraaid werd dan hetzelfde kwartaal een kalenderjaar eerder.
Waar de gemiddelde daling van verkopen in 2012 ruim vijftien procent lager lag dan in 2011, is het verschil in Q4 tussen beide jaren zelfs ruim achttien procent – Sinterklaas en Kerst hebben niet voor een positieve wending aan het einde van het jaar kunnen zorgen. Oorzaken vindt GfK behalve in de economische crisis ook in een laag consumentenvertrouwen, en specifieker onder meer in een verzadigde tv-markt en het lagere prijsniveau. Het CBS voegt daaraan toe dat het consumentenvertrouwen, in december gemeten op -39, in februari opnieuw op een forse verslechtering stuitte, met -44 als historisch dieptepunt. Dat vertrouwen is gebaseerd op het oordeel van consumenten over de economische situatie in het algemeen, en de eigen financiële capaciteiten in het bijzonder, en zorgt in de huidige conjunctuur voor een sterk verminderde bereidheid tot het aanschaffen van consumentengoederen.
Lichtpuntjes
Toch zijn er enkele lichtpuntjes, in het verlengde van de GfK-cijfers die we ook in ons Hifidelity Jaarboek aanwendden om de verwachtingen voor 2013 te kunnen kaderen: in productcategorieën als dockings en hoofdtelefoons is (opnieuw) een groei te ontdekken, de verkoop van soundbars is meer dan verdubbeld en als gevolg van de sterke groei op het gebied van smartphones en tablets worden er veel nieuwe audioproducten gelanceerd. Afgaand op de signalen in het afgelopen kalenderjaar en de huidige innovaties zal audio in 2013 een belangrijke categorie worden waar retailers van zouden kunnen profiteren, zo besluit GfK.