Harman Kardon stapt in hoofdtelefoonmarkt

Redactie HiFi.nl | 25 maart 2013 | Harman Kardon

In het voorjaar worden de catwalks gedomineerd door de ‘Modern Monochrome’ trend, schrijft Harman Kardon - de geblokte en gestreepte prints van Marc Jacobs, en de chique zwart-witte contrasten van Alexander Wang en Ralph Lauren. Daar moesten we maar eens iets mee doen, zo bedacht het audiomerk vervolgens.

In een wereld vol stijlvolle gadgets is de invloed van design op technologie groter dan ooit, zo mag bekend zijn. Kijk maar eens naar de hoofdtelefoon-ontwerpen van Dr Dre, House of Marley of het hippe Skullcandy. Consumenten verwachten dat hun producten een ‘look en feel’ hebben die past bij hun modebewuste lifestyle.

Behalve de recent geïntroduceerde Go + Play Wireless en het BDS 477 home cinema systeem dat we eerder dit jaar ook al testten, bestaat de nieuwe serie uit headsets en in-ears. De eerste hoofdtelefoonmodellen van het merk, zoals we afgelopen zomer in Berlijn al leerden - maar nu voor het eerst in Nederland verkrijgbaar. Geen wonder dat het Amerikaanse merk ook mee wil doen op de nog altijd zeer levendige markt voor headsets. Al komen deze ons wel erg bekend voor; het model en design lijkt sterk op de P3 van Bowers & Wilkins. De ook bij Harman afwijkende vormen ogen echter wat forser en robuuster dan bij de collega's uit Engeland.

Elegant zijn ze in ieder geval wel. De nieuwe headsets heten voluit de Harman Kardon CL ‘Classic’ (adviesprijs €199, in wit en zwart zoals de mode voorschrijft) en de AE ‘Acoustically Enhanced’, in-ears die van een krachtige bas voorzien moeten zijn (adviesprijs €149). Beide modellen zijn vanaf maart 2013 verkrijgbaar, of ze zo klinken als de P3 durven we niet te zeggen.


EDITORS' CHOICE