Misschien denkt u wel dat ik het leuk vind om als recensent exclusieve apparatuur te recenseren. Meestal is dat inderdaad het geval. Toch gebeurt het ook wel eens dat ik wat huiverig ben om een bepaald apparaat in huis te halen.
Dat geldt zeker voor de voor- en eindversterker van het Duitse kwaliteitsmerk Avantgarde Acoustic die momenteel in mijn luisterruimte staan. Goed, ze staan in huis, dus ik heb de stap genomen. Desalniettemin was er wel degelijk sprake van een aarzeling van mijn kant. Hoe dat komt? Ik heb eerder een set Avantgarde Acoustic Duo luidsprekers te gast gehad in mijn luisterruimte. En sindsdien heb ik heimwee naar het geluid van deze mooie hoorns. O, begrijpt u mij niet verkeerd. Ik ben wel degelijk tevreden met, en kan enorm genieten van, de luidsprekers die ik ook in deze test als referentie inzet. De onvolprezen Deense Audiovector Si3 Avantgarde - What’s in a Name :-) - Arreté weergevers, die al geruime tijd de muziek in mijn grote luisterruimte tot leven brengen.
Maar er is iets in de weergave van deze Duitse hoorns dat een bepaald ‘live’ gevoel creëert en me enorm raakt. En wanneer diezelfde fabrikant dan besluit om een voor- en eindversterker combi op de markt te brengen dan word ik dus wel een beetje zenuwachtig. Natuurlijk had Avantgarde Acoustic al versterkers in het programma. Maar dat was klaarblijkelijk niet voldoende voor ontwerper Matthias Ruff. Vindt u het gek dat ik angstig nieuwsgierig ben? Wat als deze versterkers mij in dezelfde mate zullen raken als de hoorns in het verleden reeds deden?
Music
En dat is dan ook precies wat er gebeurt op het moment dat ik, na de combinatie enkele dagen aan de stroom te hebben gehad, met mijn TW Acustic Raven Two draaitafel met SME 309 en Lyra Delos MC element een oudje van Roy Orbison beluister. De phono kabel is een gebalanceerde Cardas Golden Reference. De gebalanceerde kabel van de phono naar de voorversterker is afkomstig van Analysis Plus. De ASR Basis Exclusive phono voorversterker is altijd op bedrijfstemperatuur dus ik kan onverwijld de naald in de groef laten zakken. Een plaat die ik uitentreuren heb beluisterd en waarvan ik dus alle 'ins and outs' ken. 'Lonely & Blue' is de titel van dit 180 gram zware vinyl exemplaar.
'Only The Lonely' is het openingsnummer van kant A en ik weet precies wat er komen gaat. Hoewel, is dat wel zo? Ik ben gewend dat het achtergrond koortje letterlijk daar blijft waar je het op grond van de naam zou verwachten; op de achtergrond dus. Nog nooit eerder waren deze dames zo op de voorgrond hoorbaar. Zo tastbaar aanwezig. Voor het eerst vormen ze een volwaardig tegenwicht voor de stem, of liever de persoon van Roy. Ik word er een beetje stil van. Nee, ik ben met stomheid geslagen. Ik heb al heel wat gehoord maar dit is nog eens wat je noemt een binnenkomer! Geboeid blijf ik luisteren en ongemerkt volgen de nummers elkaar op. 'Bye-Bye Love', 'Cry', 'Blue Avenue', 'I Can’t Stop Loving You' en 'Come Back To Me (My Love)'. Tot ik alleen nog het tikken van de naald in de uitloopgroef kan waarnemen. Niet eerder was ik zo onder de indruk van een eerste luisterimpressie van een recensieapparaat. Zoals ik al opmerkte; Ik ben er stil van…………
Looks
Nu is dit ook niet zo maar een willekeurige versterkercombinatie. Aan het ontwerp is een tien jaar durende ontwikkelingsfase voorafgegaan. Het doel van het ontwikkelteam was ‘ to build the purest and most flawless amplifier of all times’. Puur is tijdens de eerste luistersessie inderdaad het eerste woord dat in mij opkomt. Kracht het tweede woord. ‘Smooth’ het derde woord. Onberispelijk? Perfect? Dat zijn kwalificaties die niet zo snel uit mijn brein omhoog borrelen. Tenslotte gaat het om een combinatie van techniek, implementatie en vormgeving. Vooral dat laatste aspect is ook sterk aan smaak gebonden. Neem nu het uiterlijk van deze combinatie. Het design is bijzonder uitgesproken en dat kan zowel in het voordeel als in het nadeel van de versterker uitvallen. Zeker bij de doelgroep van deze producten. De versterkers zien er uit zoals zij klinken.
Geen tierelantijnen, ieder onderdeel heeft een functie en ademt puurheid en kracht. Persoonlijk vind ik de exemplaren zoals zij voor mij staan in visuele zin heel sterk. Het uiterlijk van beiden is qua onderlinge afstemming in mijn ogen wel degelijk perfect. Het enige visuele minpuntje vind ik de zichtbaarheid van de schroeven in de upper brackets. Alles is bouwtechnisch even robuust uitgevoerd en even verfijnd afgewerkt, met oog voor detail. De testexemplaren zijn uitgevoerd in een combinatie van zwart en zilver geanodiseerd metaal. Het zou mijn perfecte combinatie zijn. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen en Avantgarde Acoustic zou Avantgarde Acoustic niet zijn wanneer zij geen andere uitvoeringen zouden kunnen leveren. Door de mogelijkheid te bieden om elk apparaat aan de persoonlijke wensen van de klant aan te passen wordt ook dit uitgesproken ontwerp voor een brede groep interessant. Alleen de zwarte poeder coating van de buitenkasten is standaard.