HI-VISITEVA Acoustics

Hi-Visit EVA Acoustics in Meppel: verfrissend anders

Werner Ero | 29 april 2025 | Fotografie Werner Ero

Vroeg in 2025 worden we door Marco de Wilde, eigenaar van Music2 audio import, benaderd om een verhaal over een bijzondere nieuwe audiozaak te schrijven. Een aanbieder die niet voor de bekende weg, maar een heel andere aanpak heeft gekozen. Tot zover gaat alles nog goed. Maar wat te denken van een weliswaar zeer door de audiowol geverfde eigenaar, maar ook iemand die nog nooit een audiowinkel heeft geleid?! Garantie voor een commercieel fiasco, of is hier meer aan de hand?

Gelukkig blijkt de ondernemer achter EVA Acoustics niet op zijn achterhoofd te zijn gevallen en in het dagelijks leven leiding te geven aan een internationaal zeer gerenommeerd bedrijf. Ook deze onderneming is anders dan alle anderen en toonaangevend binnen een compleet andere sector. Later meer daarover, maar laat mij u eerst meenemen naar Nederlands nieuwste muziekparadijs.     

EVA Acoustics

Mijn eindbestemming voor vandaag ligt in de Drentse stad Meppel en naarmate ik mijn eindbestemming dichter nader, wordt ook steeds meer duidelijk dat het onderkomen niet in een winkelstraat maar in een woongebied is gelegen. Wanneer ik eenmaal op de Stationsweg 34 arriveer ben ik aangenaam verrast.

De straat waar het pand zich bevindt blijkt recent van nieuwe bestrating te zijn voorzien en samen met het vele groen en het grote aantal statige oude villa’s is een bijzonder prettig aandoend geheel ontstaan. Het pand van mijn bestemming dateert uit 1910 en is gebouwd in een eclectische stijl (verschillende elementen en stijlen zijn samengevoegd) en getooid met verschillende Art Nouveau versieringen. Samen met de stijlvolle buurt doet het mij meteen best sterk aan het voormalige Rhapsody en tegenwoordig Listening Matters onderkomen aan de Borneolaan in Hilversum denken.

Niet bepaald een slecht begin en het wordt nog beter wanneer ik gratis voor de deur blijk te kunnen parkeren. Terwijl ik aanbel en de pasgelakte, nog ogenschijnlijk authentieke paneelvoordeur bewonder, zwaait deze het volgende ogenblik open en sta ik voor het eerst oog in oog met mijn gastheer Jan van Loon. Voor me staat een man van 47 jaar met een vriendelijk en open voorkomen. Zoals in de intro vermeld heeft Jan nog niet eerder zakelijke ervaring in de audiobranche opgedaan en is deze nieuwe winkel een voor hem logisch vervolg om ook andere liefhebbers met zijn favoriete merken kennis te kunnen laten maken.

Terwijl de gang er ook daadwerkelijk zo uitziet zoals je dat bij een karakteristiek herenhuis (compleet met klassieke stijlelementen) zou verwachten, gaat hij mij voor naar de huiskamer/showroom. Het blijkt om een langwerpige doorzonruimte te gaan die door een prachtig gerestaureerde ombouw met ensuit schuifdeuren in tweeën is gedeeld. Zoals je bij zo’n onderkomen zou verwachten, is er inderdaad een goed bijpassende visgraatvloer aanwezig. Op de hoge wanden is een relatief ruw aandoend beige textielbehang aangebracht.

De echte eyecatcher blijkt buiten de aanwezige audiocomponenten, het door Jan zelf ontworpen en met veel vakmanschap aangebrachte vakwerkplafond te zijn. In tegenstelling tot het pand is het plafond wel hagelnieuw en ondanks het super strakke en moderne ontwerp, vormt het één geheel met de ruimte. Binnen het in een mooie warme houttint uitgevoerde raamwerk zitten trouwens veel vernuftige zaken aangebracht. Zo is de kleurechte en uiteraard volledig dimbare ledverlichting erg fraai geïmplementeerd.

Naar later blijkt denkt hij over alles grondig en goed onderbouwd na en dat geldt dus ook voor de plafond stilering en functionaliteit. Want niet alleen de kleurechtheid en kleurtemperatuur van het licht zijn belangrijk, maar ook de spreidingshoek en het voorkomen dat je er direct inkijkt. Verder zijn verschillende akoestische door Jan zelf berekende maatregelen, volledig aan het oog onttrokken in de plafonddelen verwerkt. Kijk, zo kan het dus ook! Wel de werking maar niet ontsierend in je huis(kamer).

De twee fraaie van gaas vervaardigde plafondlampen zijn tenslotte echte blikvangers en geven zeker in de schemer en avond, de ruimte een extra stijlvolle en warme aanblik. Voor dit moment bestaat de winkel alleen nog maar uit deze grote, langwerpige ruimte. Toch blijkt er plaats genoeg om drie systemen tegelijk op te kunnen stellen. Tijdens mijn bezoek zetten Marco en zijn vrouw Glenn de Wilde daarbij als extra ondersteuning vandaag de laatste puntjes op de spreekwoordelijke “i”, zodat we ze alle drie af kunnen gaan.

Bijzondere assortimentskeuze  

Op het moment dat Jan mij vol trots zijn winkel – die zowel met warme bruintinten is aangekleed als tot in de puntjes is geperfectioneerd – laat zien, bekruipt mij een vreemd gevoel. Niet dat er wat mis is met deze mooie merken en producten. Maar het neigt allemaal wel nadrukkelijk naar een bepaalde richting. “Kun je vertellen hoe dat precies zit en is dat een toevallige of een bewuste keuze?”

Terwijl Jan nadenkt over zijn antwoord, begeven we ons op deze warme dag in het voorjaar van 2025 naar de tuin van het perceel. Onder de beschutting van een parasol, aanpalende tuinmuren en op mijn bord de smakelijke middaglunch gaat hij van start. “Ik zie je wel denken hoor”, zegt hij grijnzend. “Marco en zijn vrouw die hier in de winkel bezig zijn, en veel producten van Music2. Ik begrijp heel goed dat een buitenstaander dan kan gaan denken dat EVA Acoustics een soort van Music2 brandstore kan zijn. Toch is de werkelijkheid en vooral de oorsprong heel anders."

"Mijn vader was een echte audiofiel in hart en nieren en ik koester de vele intense bezoeken die ik samen met hem bij winkels zoals bijvoorbeeld Rhapsody in Hilversum heb afgelegd. Ik was toen rond de 12 jaar. Uiteraard raakte ik hierdoor steeds meer besmet met het hifi-virus en toen ik bij de leeftijd van 30 was aangekomen, speelde ik na een hele reeks aan andere systemen, uiteindelijk met een voor die tijd best gewichtige set. Wat te denken van Bowers & Wilkins 801 luidsprekers, Krell voor- en mono eindversterkers (KMA-160) en een Marantz CD11 CD speler met MIT-bekabeling. De muzikale belevingstocht staat nooit stil waardoor ik op zekere dag bij Audio21 voor het eerst in aanraking kwam met de combinatie buizen en hoog rendement luidsprekers."

"Nu wil ik altijd alles graag kunnen beredeneren en buizen hebben grote voordelen vanwege hun eenvoudige werkingsprincipe (wat voor een enorm pure en communicatieve weergave kan zorgen). Terwijl luidsprekers die werken met een echt hoog rendement (> 95 dB) bijna altijd hoornontwerpen zijn. Nu had ik al wel vaker hoorn-luidsprekers gehoord, maar die deden niet wat ik met de speakers van Thomas Blumenhofer kon ervaren. Wow!”

Deze uit Zuid-Duitsland afkomstige fabrikant staat ook vandaag de dag nog altijd bekend om zijn verfrissend anders presterende hoornluidsprekers. Niet de zo vaak typerende up-front presentatie met een flinke dosis nasaliteit en kleuring, mar veel meer een wijd open, levendig en prikkelend dynamisch muzikaal venster. “Al snel kwam ik erachter dat alle modellen van Thomas hiertoe in staat waren en zoals dat wel vaker gaat wanneer je iets heel erg goed vindt, wilde ik steeds meer van die modellen zelf ondergaan en beleven. Kortom begon er in huis een wildgroei te ontstaan van wel heel veel luidsprekers. Het werden er op een gegeven moment zoveel, dat de situatie bijna onhoudbaar werd – om over mijn liefde voor het eveneens prachtige maar op heel andere wijze mooie Tannoy nog maar te zwijgen."

Maximale specialisatie

"Neem 'onhoudbaar' overigens niet al te letterlijk, maar ondanks dat we toch een huis hebben met veel verschillende kamers, stonden er op een gegeven moment echt overal luidsprekers. En ja ik ben getrouwd en heb ook kinderen", zegt hij met een brede grijns. "Wat het ontstaan van deze winkel betreft, iheb naast EVA Acoustics nog een ander (nationaal en internationaal opererend) goedlopend bedrijf genaamd EVA Optic met 16 mensen in dienst, de kinderen gingen naar school en eigenlijk was het wel tijd voor een nieuwe uitdaging."

"Bij Audio21 kwam ik inmiddels alweer vele jaren geleden in aanraking met Blumenhofer luidsprekers en zo kreeg ik later ook contact met Marco de Wilde. Met hem had ik al eens mijn ideeën gedeeld over het beginnen van een audiowinkel. Hij vroeg me een jaar of anderhalf geleden of die plannen nog actueel waren en zo is het balletje gaan rollen, waarbij ik moet zeggen dat ik het tot nu toe een enorm leuk avontuur vind. Mijn insteek is overigens helemaal niet het verkopen op zich, en zeker niet om mensen producten op te dringen. Bj EVA Acoustics is het mijn bedoeling om de passie die ik voel voor dit soort producten te delen met andere liefhebbers.

"Omdat ik een hekel heb aan compromissen en de in mijn ogen enige echt juiste weg in wil gaan, verkoop ik in mijn winkel maar twee luidsprekermerken. Dus maximale specialisatie met de Blumenhofer Acoustics hoornluidsprekers aan de ene kant en de grotere, met Alnico magneten uitgeruste modellen van het uit Engeland afkomstige Tannoy aan de andere kant.”

Tannoy is ook zo’n heerlijk roemrucht merk. Een fenomeen wat al tijdens de Tweede Wereldoorlog actief was en nog altijd zijn gekozen koers volgt met een eveneens volstrekt eigen klank. En waar je bij de Zuid-Duitse hoorns geniet van de ongefilterde dynamiek, directheid, meeslependheid en natuurlijke openheid, is dat bij de grotere Tannoys (Kensington, Canterbury en Westminster in GR-OW versies) meer diep en meeslepend. Voeg daarbij de nauwkeurige plaatsing door het puntbron Dual Concentric-principe en natuurlijk die heerlijke klassieke warmte en ook daar wordt Muziek met een hoofdletter “M” geschreven.

“Beide merken bieden het door mij vereiste hoge rendement. Waardoor ik van iedere versterker op de markt gebruik kan maken, ongeacht wattage en werkingsprincipe. De enige restrictie is dat deze aansturing wel zeer goed in staat moet zijn om de kwaliteiten van deze luidsprekers niet te beperken. “

Bijpassende aansturing  

“Hoewel de keuze reuze is bij dit soort gemakkelijk aanstuurbare weergevers, zit daar ook meteen een grote valkuil. Want kies je de combinatie of matchende eigenschappen verkeerd, dan zul je ook nooit de magie van dit soort mooie ontwerpen kunnen ervaren. Het kan best zijn dat er op dit gebied in de toekomst nog andere selectieve merken bij gaan komen. Maar voor nu ga ik van start met als versterkers Bladelius, Mastersound en Trafomatic, en qua streamer/DAC Lumin en Grimm. En staan er op het gebied van draaitafels Reed en Dr. Feickert, en als kabels en audiomeubels de modellen van Viablue en NorStone tegenover.” Ok, dus je hebt heel erg goed nagedacht wat je met deze winkel aan de markt wil toevoegen? “Ja, absoluut. Ik heb een bepaalde visie, mijn eigen voorkeuren, en weet door al het gehobby heel goed wat je als zoekende muziekliefhebber bij een winkel wil vinden en ervaren. Natuurlijk beken ik met EVA Acoustics enorm kleur en zal het daardoor vooral een winkel zijn voor liefhebbers die dit soort producten kunnen waarderen. Maar wat is er mooier om deze groep gelijkdenkenden verder te kunnen helpen met zulke mooie producten?”

Akoestiekaanpassingen

Je hebt in jouw winkel veel krachtige maar ook prachtig onzichtbare akoestiekmaatregelen toegepast. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? "Jazeker. Omdat ik altijd wil weten hoe dingen werken, ben ik ook met de invloed van akoestiek op de beleving van apparatuur al jaren geleden gestart. Laten we daar kort over zijn. Als je akoestiek niet in orde is, zul je nooit goed van een serieus audiosysteem kunnen genieten."

"Vaak heb je het niet eens zelf in de gaten, maar een mindere akoestiek zorgt ervoor dat je korter luistert en meer vermoeid van muziek of geluid raakt dan je zou willen. Door mijn andere bedrijf EVA Optic, waarvoor ik professionele zwembadverlichting voor zowel onderwater als bovenwater en tegenstroom zwemmachines ontwerp en ontwikkel, moet ik veel in oplossingen denken. Hoe pas ik dit product in een bepaalde omgeving toe en hoe kan ik dat naadloos wegwerken. Zo is het ook met akoestiek. Je wil graag je muziekweergave maximaliseren, maar het verder liefst eigenlijk zowel auditief als visueel niet waarnemen. Want niemand zit op grote zichtbare en lelijke basstraps of andere schuimblokken in zijn mooie interieur te wachten."

"Hier in mijn winkel EVA Acoustic ben ik “all the way” gegaan. Dus zorgen voor een verantwoorde akoestiek waarbij je zowel bij een gesprek als muziekluisteren zo prettig mogelijk voelt, maar de genomen maatregelen vervolgens nergens waarneemt.” Eigenlijk is de zo op het oog “ontspannen” inrichting waarbij niets krampachtig staat opgesteld, veel preciezer geplaatst dan je zou denken. 

“Bij de inrichting van deze ruimte heb ik vooraf bepaald waar en hoeveel opstellingen ik zou willen maken. Daarbij ben ik er op drie uitgekomen en voor die specifieke locaties heb ik vervolgens ook de akoestische eigenschappen geoptimaliseerd. Of ik daarin ben geslaagd mag je zo meteen zelf beoordelen. Maar ik ben zelf in ieder geval erg tevreden, het is helemaal geworden zoals ik het voor ogen had.”

The proof of the pudding – systeem 1       

Om mij te laten ervaren waar EVA Acoustics als winkel voor staat, heeft Jan drie mooie systemen voor mij opgesteld. Ik start mijn avontuur in de “voorkamer” en dat is de ruimte die grenst aan de straatkant en een stuk korter is dan de “achterkamer” die aan de tuin grenst. 

Opgesteld staan een paar Blumenhofer Gran Gioia 2x10 luidsprekers tegen de lange wand en het gaat om een weergever die in de standaard fineer uitvoering al 39.999 euro per paar kost. Dat is dus al meteen erg serieus. Het uiterlijk is typerend voor een hoornluidspreker. In dit geval zijn dat houten hoorns gevat in een conventionele hoekige vormgeving. Je houdt ervan of niet maar het geeft dit model samen met de in dit geval gekozen warme houttint, ook zijn eigen charme. In tegenstelling tot veel kleinere modellen is de Gran Gioia 2x10 een echt full range hoorn luidsprekersysteem. Dus zowel het laag, midden als hoog worden door een hoorn weergegeven.

Het systeem is met zijn 133 cm hoogte niet klein, maar heeft wel relatief modale afmetingen en kan ook prettig dicht voor de achterwand worden geplaatst. Ook fijn is dat deze luidspreker in zowel kleine, middelgrote als zelfs grote ruimtes kan worden opgesteld. Het rendement ten slotte is met 95dB/1m bijzonder hoog, waardoor er al met versterkers vanaf 2 x 10 watt kan worden gespeeld. In dit geval heeft Jan voor een fraaie Trafomatic Experience Two Mk II gekozen, een geïntegreerde versterker op basis van de befaamde 300B eindbuis. De bron is bij deze demo een Reed Muse 3A, de phonotrap is een Trafomatic Phono One.

Luisteren

Hoewel ik toch veel had verwacht en weet dat Blumenhofer luidsprekers doorgaans tot mooie dingen in staat zijn, ben ik toch meer dan verrast over wat ik hoor. Vergeet het typische traditionele hoorngeluid en maak kennis met een ultra directe en onverbloemde presentatie. Een weergave die niet alleen veel andere kostbare high-end luidsprekers het schaamrood op de kaken laat krijgen, maar ook een echtheid en puurheid weet te etaleren die je als luisteraar zowel heel intens als ook ontspannen en volstrekt vanzelfsprekend de muziek intrekt.

Bijzonder is dat dit in zowel het hoog, midden als laag plaatsvindt en dat de weergave over een “gewichtloosheid” beschikt. Er is zeker voldoende body en klankkleur, maar het geheel is ook snel, lichtvoetig en nooit vet of dik. Op dit systeem naar muziek luisteren geeft een heel andere hersenbelasting dan op de meeste andere luidsprekers in deze prijsklasse. Zowel boeiend als ontspannen, en met een accuratesse en plasticiteit die verslavend is.

Systeem 2

Voor het tweede systeem schuif ik een meter of zes op en laat mij in plaats van in de groene stoffen retro bank van de eerste sessie nu zakken in de legendarische Vitra Eames Lounge Chair. De lijnen zijn tijdloos, het zitcomfort onovertroffen en aan mijn linkerzijde staat een rij modulair opgebouwde, zwarte Norstone audiomeubelen uit de Como serie. Voor dit tweede systeem wordt als luidsprekers van een paar Blumenhofer Genuin FS1 SE gebruikgemaakt. Weergevers die met hun paarprijs van 38.899 euro nagenoeg net zo duur zijn als de in de eerste set beluisterde Gran Gioia 2x10. Maar verder zijn deze luidsprekers wel heel anders qua opbouw. Want waar de Gran Gioia 2x10 van een compressiedriver met titanium dome gebruikmaakt, is dat bij de FS1 SE een beryllium exemplaar. Ook de woofers bestaan uit een tweetal 23 cm exemplaren die zijn voorzien van een soepele ophanging middels een rolrand. Dit is heel anders bij de enorm stijf opgehangen 38 cm unit bij de FS1 SE. Hoewel dit uiteraard heel persoonlijk is, vind ik deze FS1 Mk III zeker met deze fineerkeuze, visueel de mooiste speaker van de hier vandaag besproken systemen.

Qua weergave herken ik enerzijds weer de realistische en pure Blumenhoferklank, al is het lastig vergelijken nu hier qua versterking van de Trafomatic Evolution One voor- met Evolution Two eindversterker gebruik wordt gemaakt. Toch is de buisbezetting van alle drie voor deze test gebruikte versterkers grotendeels identiek. Dus ook hier kom ik weer 300B exemplaren tegen. Wel moet worden vermeld dat de eindbuizen in de Experience Two Mk II geïntegreerd versterker van een zogenaamde Mesh (gaas) plate waren voorzien wat normaal voor een nog transparanter geluid zorgt en de 300B’s in de Evolution Two eindversterker van “gewone” 300B’s zijn voorzien.

Toch is het ook hier weer gevoed door een Lumin X1 vlaggenschip streamer/DAC, weer een waar feest voor het oor. De weergave is hier wat ronder en rustiger dan de eerste setting, maar heeft wel een prachtige grandeur, sterkere laag impact en hoge mate aan muzikale betrokkenheid. Het is anders, maar luistert heerlijk ontspannen weg en is een allereter qua muziekkeuze.

Systeem 3

Het laatste systeem kom ik pal voor de pui die op de tuin uitkijkt tegen. Luidsprekers zijn hier Blumenhofer’s Gran Gioia MK IV’s en die mag u mee naar huis nemen voor 49.999 euro per paar. Qua versterking heeft Jan voor de Trafomatic Lara voorversterker in samenwerking met een paar Trafomatic Glenn 300B mono eindversterkers gekozen. Een prachtige set die ik al op menig show de sterren van de hemel heb horen spelen. Als eindbuizen wordt net als bij de eerste set weer van de Emission Labs Mesh 300B’s gebruikgemaakt. Net als bij systeem 2 wordt ook bij deze setting van de fraaie Lumin X1 streamer gebruikgemaakt, hoewel op analoog gebied ook een zeer fraaie Reed Muse 3C platenspeler met Trafomatic Luna phonoversterker klaarstaat. Ik vind het slim dat Jan de draaibare Vitra Eames fauteuil zo heeft opgesteld dat je door een draai van 180 graden naar de één en vervolgens de andere opstelling kan luisteren.

De Gran Gioia MK IV luidsprekers zijn fors, maar vloeien visueel door het slim gekozen lichte fineer toch mooi samen met de rest van het interieur. Doordat we deels dezelfde nummers draaien kan ik alles goed vergelijken. Daardoor is het snel glashelder dat deze setting het beste en meest natuurgetrouw van alle drie de opstellingen speelt. Niet zo gek natuurlijk als je de substantieel hogere prijs in ogenschouw neemt, maar je hoort het er wel aan af. Het mooie vind ik dat de andere twee opstellingen nergens gedegradeerd worden, maar dat deze topsetting het vooral in de vloeiendheid en gevoelsmatige verdieping zoekt.

Resumerend zat ik bij set 1 op het puntje van mijn stoel. Dit ontstond door een weergave die ontspannenheid naadloos combineert een hoge neutraliteit en informatiedichtheid. Was set 2 juist meer relaxt en bezinnend en een echte alleseter. Laatste set 3 is het meest organisch en dimensionaal van de drie. Hier let je minder op de details – die er uiteraard wel zijn – en meer op de muzikale inhoud.

Verder worden de panorama’s wijd uitgesponnen en kun je emotioneel worden geraakt door de tekst van een nummer of de subtiel gekozen frasering van een bepaalde muzikant. Dynamisch uithalen kan ook dit systeem als geen ander. Maar zie het als een V8 ten opzichte van een 4 cilinder automotor. Laatstgenoemde daagt je de hele tijd uit, terwijl de V8 stoïcijns op de achtergrond zijdezacht en op volstrekt ontspannen wijze zijn werk doet. Je komt met beide van A naar B, maar de wijze waarop verschilt heel sterk.   

Conclusie    

Terwijl ik op de heenweg richting Meppel nog wat bedenkingen had bij het concept van Jan van Loon, zijn die na mijn bezoek aan zijn nieuwe winkel EVA Acoustics helemaal verdwenen. Ik denk dat Nederland rijp is voor deze meer conceptmatige benadering van audio en dat het voor u als consument goed is wanneer er meer focus en minder afleiding in een winkel aanwezig zijn. Meer focus betekent ook dat de winkelier volledig achter zijn gemaakte keuzes kan staan en dat er tevens maximale kennis van de verkochte materie aanwezig zal zijn.

Vanaf donderdag 1 mei heet EVA Acoustics u van harte welkom in Meppel om dit zelf te ondervinden. Bezoek is uitsluitend mogelijk op afspraak, om zo ruim de tijd te nemen voor een luistersessie op maat en een uitgebreid gesprek over wensen en mogelijkheden. Kijk voor meer informatie op www.eva-acoustics.nl.






EDITORS' CHOICE