Als toetsenist/zanger en voornaamste songsmid van Doe Maar schreef hij Nederpopgeschiedenis, met CCC Inc speelt hij onvervalste Americana, hij schreef drie romans, waarvan twee met prachtige soundtrack, en produceerde acts als Blue Murder, Claw Boys Claw, Bram Vermeulen en Boudewijn de Groot, met wie hij ook live optreedt. Op zijn zestigste kan singer/songwriter Ernst Jansz (1948) in alle rust terugkijken op een bewogen carrière. Veel treedt hij niet meer op - ‘pure luxe’- maar van 22 tot en met 31 januari staat hij acht keer met kompaan Boudewijn de Groot in Ahoy tijdens Vrienden van Amstel Live.
HiFi.nl zocht Ernst Jansz op in zijn afgelegen Peelboerderij, waar hij met CCC Inc begin jaren zeventig een legendarische commune vormde. In aflevering 29 van onze serie De Muziekbeleving Van… praat de multi-instrumentalist en rasartiest over zijn jeugd in Amsterdam-Zuid, muzikale helden, krontjongmuziek, ‘hippieband’ CCC Inc, de martelgang die elpee heet, slecht geluid, de muziek van zijn kinderen, en onvermijdelijk: Doe Maar.
(Foto: Anja van Wijgerden)
“De omgeving waarin ik opgroeide was muzikaal zeer inspirerend. Mijn vader, van Indische komaf, speelde gitaar, moeder zong en speelde ukelele. Pretentieloos allemaal, een beetje tussen de schuifdeuren. Op zondagen kwamen altijd ooms en tantes op bezoek en werd er gezongen en muziek gespeeld. Een beetje Indische krontjong, maar vooral Amerikaanse hits uit die tijd.
Que Sera, Sera, You Are My Sunshine, Vaya Con Dios en The Tennessee Waltz in de versie van Les Paul en Mary Ford. De stem van mijn moeder leek erg op die van Mary Ford. Prachtige, donkere stem, ik heb er nog opnames van. Ik wou dat ik zo’n stem had. Ze heeft een aantal keer met CCC Inc meegedaan, dan deden we bijvoorbeeld Jambalaya of The Tennessee Waltz, dat we op ons repertoire hadden staan.”