Op de New Music Hifi Show in België was ook importeur Audiac aanwezig. Naast de opstellingen met de Simple Audio Roomplayer en de nieuwe Ferrari by Logic3 hoofdtelefoons, draaide het bij de Nederlandse distributeur van onder meer Mark Levinson, Revel en Wadia vooral om de luisterruimte met die drie laatstgenoemde merken, waarover zij het volgende met ons deelden.
(Ingezonden bericht van Audiac)
Streaming is het sleutelwoord voor veel hedendaagse muziekliefhebbers. Streaming is echter ook een verzamelbegrip voor een groot aantal zeer verschillende oplossingen met één gemeenschappelijk element: de muziek staat digitaal opgeslagen op een harde schijf of server die thuis of op afstand van het muzieksysteem staat. Op de New Music show in Brussel hebben wij een streaming oplossing getoond die ons inziens het beste muzikale resultaat biedt, maar met gebruik van een beperkt aantal componenten en een intuïtieve bediening.
Het hart van ons systeem was een Wadia 121 DA converter (DAC) met vijf digitale inputs, die niet alleen als DAC gebruikt werd, maar ook als voorversterker voor de rest van het muzieksysteem. Dat is mogelijk met een DAC van Wadia omdat deze voorzien zijn van de DigiMasterTM technologie, dat door middel van een uitgekiend digitaal algoritme in staat is om de digitale volumeregeling zonder resolutieverlies uit te voeren. Vanuit de Wadia 121 stuurden we dan ook rechtstreeks de Mark Levinson 531H mono eindversterkers uit de 500H reeks aan, die weer zorgden voor de juiste controle over de Revel Salon2 luidsprekers, alles bekabeld door Transparent Cables uit de Reference series.
Onze muziekbron was een Mac Mini met iTunes als muziekserver en alle CD’s geript in AIFF formaat. Deze Mac Mini was ook nog voorzien van een “plug-in” genaamd Pure Music, waardoor de volumeregeling en Digitale Signaal Processing (DSP) van iTunes werd omzeild en er een direct, “Bit Perfect” audiopad naar de USB poort wordt gecreëerd. Bediening van iTunes op de Mac Mini geschiede met een iPad voorzien van de gratis App “Remote” waardoor we direct in de iTunes bibliotheek konden bladeren en afspeellijsten konden maken.
De sleutel tot high-end muziek streamen zat hem dan ook in de USB kabel tussen de Mac Mini en de asynchrone USB ingang van de Wadia 121. De asynchrone USB-poort van de Wadia 121 is namelijk voorzien van software die de klokfunctie – verantwoordelijk voor de timing van de digitale muziekpakketjes – van de Mac Mini overneemt. De Mac Mini is daardoor “slave” geworden van de Wadia 121 “master”. De computer is zodoende veel minder bepalend voor de geluidskwaliteit, want de klok zit daar waar hij hoort: in de DAC van het muzieksysteem. Gevolg hiervan is veel minder digitale tijdsfouten (jitter) en daardoor betere controle over en detaillering in de gespeelde muziek. Het resultaat was verbluffend, en dat zonder netwerkspeler. In de praktijk werkt deze USB oplossing goed met een kabel tot ongeveer tien meter, en in sommige gevallen zelfs nog langer. Uiteraard stelt dat wel hoge eisen aan die USB-kabel.
(Foto: Audiac)
Met andere woorden, voor high-end streaming is niet noodzakelijkerwijs een netwerkspeler nodig. Een goede USB-kabel, een computer met muziek in de juiste kwaliteit, voorzien van een muziekserver die haar digitale data zo puur als mogelijk naar buiten stuurt, en een goede asynchrone DAC bieden een ongekende muziekkwaliteit en een eenvoudige bediening. Meer muzikaliteit met minder componenten! Ook functioneel brengt deze oplossing een aantal interessante voordelen. Zo was onze opstelling in Brussel gemakkelijk uit te breiden naar een multi-room systeem waarbij de MacMini de bron vormt voor bijvoorbeeld een Simple Audio Roomplayer in een andere kamer, in Brussel buiten onze demoruimte. Daarnaast blijven upgrade mogelijkheden bestaan zoals het inzetten van een kwalitatief nog betere USB-DAC.