Het leven van een freelance journalist gaat veel over rozen, soms over de doornen. Toen mijn opdrachtgever zich meldde met de vraag of ik een set van de maand wilde bespreken en daarbij namen liet vallen als Totem, Rega en Chord te beluisteren bij Multifoon, zag ik de bos rozen al in de vaas staan. Want de eerste keer dat deze merken geen muziek uit de conus weten te toveren moet ik nog beleven.
Daarbij kan worden opgeteld dat de medewerkers van importeur Joenit vriendelijke mensen zijn, dat Multifoon in Rotterdam altijd gastvrij is en dat een parkeerprobleem in Alexandrium Woonmall door de week niet bestaat. Het water goot ik bij voorbaat in de vaas, de middag gingen we besteden aan het vullen van de vaas met mooie rozen.
De merken
Totem, Rega, Chord en een beetje vreemde eend in de bijt. Merken die elke rechtgeaarde muziekliefhebber terecht kan bewonderen. Totem kennen we van hun luidsprekers. Vaak bescheiden van afmeting, in fraaie fineersoorten, die een groots geluid kunnen neerzetten. Oprichter Vince Bruzzese is de man achter Totem Acoustic, een bedrijf in Montreal dat in 1987 is opgericht. De eerste Totem zag pas in 1989 het licht en maakte onder de simpele naam “Model One” diepe indruk op bezoekers van een audioshow in Toronto. Met het succes in de zak bouwde Vince zijn modellenreeks uit. Steeds vanuit dezelfde basis: zorg voor de juiste materialen, de beste units voor het model, veelal op specificatie gemaakt, hoogwaardige fineersoorten, filters van de hoogste kwaliteit, tot aan de lak van de kast die mede het eindresultaat hoorbaar bepaalt. Totem is geen bedrijf dat elk jaar een nieuwe reeks neerzet.
Tekenend is dat de Model One nog steeds te koop is. De filosofie van Vince en het bedrijf is sterk geënt op de cultuur van de Indianen, een volk dat houdt van waarden en tradities. Eerst nadenken, dan langzaam maar zeker ontwikkelen, zonder ook maar een enkel aspect uit het oog te verliezen. Luisteren, veel luisteren en daarna een volwaardig eindproduct op de markt zetten. Dat kan als je bewust je bedrijf uitbouwt met meer oog voor continuïteit en kwaliteit dan uit oogpunt van kwantiteit en omzet. Inmiddels is de range leverbare luidsprekers uitgegroeid tot een echte familie die loopt van een kleine monitor, via vloerstaanders, center speakers, subwoofers, on-wall luidsprekers tot aan de Shaman. De Shaman was een haast onmogelijke opgave: het verwezenlijken van een 5-weg systeem dat klinkt als een puntbron. Onze keus valt vandaag op de Totem Sttaf. Op het oog een bescheiden 2-weg systeem, op het “oor” een volwaardige luidspreker.
Joenit en Totem zijn nauw bij elkaar betrokken. Joenit heeft een zelfde relatie met het elektronica merk Rega. Rega bestaat ruim 10 jaar langer dan Totem en is het meest bekend geworden door de Rega Planar 2 en Planar 3 platenspeler met daarop de RB250 of RB300 pickup arm. Jaren na de oprichting kwam Rega voor het eerst op de markt met elektronica, ontwikkeld en gebouwd in eigen huis. In 1992 zag de Brio instap versterker de buitenwereld. Het zou daarna tot 1996 duren voordat Rega een cd-speler op de markt bracht. De Planet die destijds een ware revolutie veroorzaakte. Tenslotte maakt Rega luidsprekers en pickup elementen. Roy Gandy, oprichter en eigenaar van Rega acht zijn producten pas productierijp en goed genoeg als ze in de traditie van Rega te passen. Want Rega is net zo min als Totem een bedrijf dat alsmaar nieuwe types neerzet. Ontwikkelingen gaan langzaam, zeer gedegen en volgen de eigen bedrijfsfilosofie. Het fabriceren van hoogwaardige apparatuur, zonder valse opsmuk, in degelijke behuizingen met een eigen gezicht, volledig ten dienste van muziekliefhebbers.
Om de Totem Sttaf luidsprekers aan te sturen koos Joenit voor een Rega Cursa 3 voorversterker en sloot die aan op een Rega Maia eindversterker. Als bronnen beschikten we over een P3 platenspeler, het laatste type met de Rega RB301 arm, waarin een Sumiko Blue Point Special EVO III gemonteerd is, en als digitale tegenhanger van het vinyl een Rega Saturn cd speler. De Saturn zou je mogen beschouwen als een compromisloze Apollo. Voor de platenspeler konden we beschikken over een losse voeding, voor het versterken van het MC signaal van het element gebruikten we een door Joenit zelf gebouwde phonoversterker met accuvoeding.