De eerste geïntegreerde versterker van het nieuwe merk Prima Luna is al enkele maanden op de markt wanneer een bekend audio importeur mij attendeert op de klankmatige kwaliteiten van deze met vier EL34 eindbuizen uitgeruste Prologue One. Tijdens de kort daarop gehouden luistersessie realiseer ik me nog niet dat deze kennismaking uiteindelijk de aanleiding zal vormen voor een aflevering uit de serie "Jan in gesprek met ........."
Wat me op dat moment al wel aanspreekt is het muzikale karakter, de fraaie bouwkwaliteit en de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding van deze op dat moment minder dan 1000 euro kostende geïntegreerde buizenversterker. Zelfs in zodanige mate dat ik ter plekke besluit om dit ontwerp tot het hart van mijn tweede set te maken. Terwijl ik gedurende de daaropvolgende maanden geniet van de wijze waarop de Prologue One mijn Sonus Faber Concerto`s aanstuurt, lees ik in diezelfde periode enthousiaste verhalen over deze versterker in Engelstalige bladen als HiFi News, HiFi World, Audio Review en The Absolute Sound.
Steeds keren daarin de namen terug van twee Nederlanders die in de laatste decennia hun sporen in de (inter)nationale HiFi wereld meer dan verdiend hebben; Marcel Croese en Herman van den Dungen. Gezamenlijk zijn zij de stuwende kracht achter de Prima Luna Prologue versterkers en geleidelijk krijgt mijn voornemen vorm om hen te benaderen voor een vraaggesprek. Beiden stemmen toe en zo komt het dat ik op een koude dinsdagavond op weg ga naar Eindhoven waar zich aan de Stratumsedijk één van Herman`s winkels bevindt; Dé Hifiwinkel. Ditmaal dus niet voor een tweegesprek maar een driegesprek.
Ik parkeer mijn auto aan de achterzijde van de winkel en zie na het uitstappen door een ruit een over een versterker gebogen figuur staan. De versterker is onmiskenbaar een Krell eindversterker en in de man herken ik Marcel. De deur wordt echter geopend door Herman met in zijn kielzog Michiel van den Brekel, de technische man van Herman’s bedrijf Durob Audio, die deze avond wat langer blijft zodat hij mijn Prologue One - die afkomstig is uit een vroege serie - van een - inmiddels bij de latere versies standaard ingebouwde - Adaptive Auto Bias Board kan voorzien.
Hij ontfermt zich over de versterker en op zijn uitnodiging vergezel ik hem naar zijn eigen werkruimte. Daar aangekomen legt hij de Prima Luna op zijn rug en begint hij met vaardige hand de massieve, van koelsleuven voorziene bodemplaat van de versterker los te schroeven. Dan zie ik voor het eerst het inwendige van de One. Het ziet er net zo verzorgd uit als op de plaatjes die ik op het internet al eerder tegengekomen ben. Rap maakt Michiel het standaard Bias Board van 14 x 3,7 cm los. In de plaats daarvan komt de 19 x 4,1 cm metende printplaat met het unieke door Marcel Croese ontworpen Adaptive Auto Bias Board waarmee de versterker onderhoudsvrij wordt, het mogelijk wordt om buizen te vervangen zonder dat iedere keer opnieuw de instelling veranderd moet worden en de versterker onder alle stroom- en temperatuurcondities stabiel blijft.
Het is nu zelfs mogelijk om met niet gematchte buizen te spelen, al benadrukt Marcel later dat ook na de modificatie het spelen met gematchte buizen wel degelijk een klankwinst op blijft leveren. Binnen een half uur is het karwei geklaard en wanneer Michiel de Prima Luna kortstondig aansluit op de installatie van de werkplaats klinkt er muziek ten bewijze dat de operatie geslaagd is. Michiel gaat naar huis en ik voeg me bij Marcel en Herman die de reparatie van de grote Krell eindversterker bespreken. Voordat Marcel aanstalten maakt om de topplaat weer vast te schroeven werp ik nog even snel een blik op het interieur. Prachtig opgebouwd waarbij vooral de twee imposante op de bodem geplaatste trafo’s opvallen. Met daarboven; voornamelijk veel lucht....