(Gesponsord artikel)



Mvie en Van Der Wal

Bert Dekker | 03 januari 2008

Home entertainment. Deze twee woorden vormen het belangrijkste fundament van een industrie die zich tot doel stelt de consument te laten genieten van topklasse beeld en geluid in de meest persoonlijke leefomgeving. Twee woorden die kernachtig samenvatten waar het om draait. Nu lukt het de meeste gerenommeerde vakzaken wel om kwalitatief hoogwaardige “entertainment” aan te bieden. Het aanbieden van “home” is daarentegen al een heel stuk moeilijker. Niet in de laatste plaats door het veelal beperkte winkeloppervlak. De concessies in ruimte die dan gedaan moeten worden om toch het brede scala aan AV apparatuur te tonen zorgen ervoor dat een “home” situatie nooit aangeboden kan worden. De consument krijgt hierdoor hoogstens een idee wat het prestatieniveau is van de AV apparatuur die men wilt aanschaffen.

Naar hoe deze apparatuur zal integreren in de eigen leefsfeer moet hij dan noodgedwongen maar gissen. Daar zal hij pas een goed oordeel over kunnen vellen als alles netjes is geïntegreerd in de woonkamer, aangesloten en speelklaar gemaakt maar ja, u begrijpt het al, dan is aanschaf doorgaans al een feit. Nu maar hopen dat alles net zo presteert in de ruime woonkamer als in de kleine luisterruimte bij de dealer ... gelukkig hebben ze hier in Leerdam een goede oplossing voor gevonden waarover in deze HiVisit zodadelijk meer.


Perceptie

Gelukkig geen fileleed onderweg vanuit het zuiden naar Leerdam. Ik arriveer zelfs nog wat vroeger dan het afgesproken tijdstip. Het duurt even voordat ik doorheb waar ik moest zijn. Ik merk heel duidelijk dat mijn perceptie is afgestemd op datgene dat ik doorgaans heb van een betere audio en video vakzaak: aan de rand van het centrum van een (middel)grote stad, doorgaans klein behuisd en een fraaie doch meestal ietwat ingetogen gevel. Ik kan hem dus nu gerust bijstellen, pas na er twee keer pal voorbij gereden te zijn had ik hem door: het fraaie pand van Van der Wal bevindt zich haast uitnodigend, fraai in het oog springend, en zeker niet te missen aan het begin van het industrieterrein waar ik op rij. Een bijzonder fraai en groot gebouw met een zeer aansprekende gevel. En daar moet ik dus zijn! De eerste kennismaking is in ieder geval al goed.

Ik kan niet ontkennen dat ik aardig onder de indruk ben als ik het band betreed. Ruim, zeer ruim … Maar ook: licht, sfeer, overzicht maar goed, ik realiseer me ook dat ik me niet in een AV vakzaak bevind. Ik sta immers in de showroom van Van der Wal interieurs. Schijn bedriegt: naarmate ik de toonzaal beter bekijk merk ik op dat een groot aantal interieurs voorzien is van flatscreens van ondermeer NEC en Panasonic, apparatuur van Rotel, B&W, Classé. Maar … waar is Mvie in hemelsnaam? Hoe steekt dit in elkaar?


Gelukkig helpt mijn gastheer van vanmorgen, Mark Versteegh, adviseur bij Mvie, me uit de brand. We stellen ons aan elkaar voor en Mark legt uit: “Ik kan me voorstellen dat het allemaal een heel stuk anders oogt dan in een reguliere Hifi zaak. Toch is dit niet allemaal toevallig ontstaan. Al reeds meer dan acht jaar verzorgt Mvie professioneel beeld en geluid voor de zakelijke markt. Denk aan het outilleren van grote gebouwen en ruimtes zoals kerken, vergaderzalen, van geluids- of omroepinstallaties. Ook leveren wij oplossingen voor beeld zoals grootbeeldprojectie en informatie displays voor de zakelijke markt. We hadden aanvankelijk niet de intentie om ons te richten om de particuliere markt. We kregen echter steeds meer het verzoek van directie- en stafleden van bedrijven waar we voor werken het verzoek om bij hen thuis een AV installatie in de woonkamer te integreren. Tot voor een paar jaar geleden beperkten dit soort verzoeken zich in aantal tot ongeveer vijf per jaar. Gaandeweg kregen we steeds meer soortgelijke verzoeken, de vraag nam toe. Het is duidelijk dat we dit niet naast ons neer konden leggen, daar moesten en wilden we ook absoluut wat mee doen.

Tijdens een ontmoeting met Mark Timmer van Van de Wal tijdens een netwerkbijeenkomst ontstond het idee een AV show te organiseren in het pand van Van der Wal. Deze show trok meer dan 600 bezoekers. Dit succes bleek de opmaat te zijn tot een samenwerking die gerust uniek in Nederland genoemd kan worden. Temidden van een indrukwekkend assortiment internationaal befaamde meubelmerken kan de bezoeker aan Van der Wal kijken en luisteren naar een scala aan exclusieve hifi- en home entertainmentsystemen. Hier is duidelijk sprake van synergie: degenen die op zoek zijn naar een fraai interieur ervaren dat topklasse beeld en geluid naadloos deel uit kunnen maken van een fraai interieur en er zelfs meer aan toevoegen. Aan de andere kant: geïnteresseerden in beter beeld en geluid hebben nu voor het eerst een mogelijkheid om te ervaren hoe een topklasse hifi- of AV set in een woonkamer kan presteren. In een reguliere hifi-zaak is zoiets nooit mogelijk. De gemiddelde dealer heeft meestal niet de ruimte om één of meerdere woonruimtes op volledige schaalgrootte na te bootsen. Het blijft dan ook doorgaans behelpen. Je zult hoe dan ook nooit een goede indruk krijgen van het prestatieniveau van een AV set als deze niet full-scale speelt in een luisterruimte waarvan de afmetingen kleiner zijn dan een gemiddelde woonkamer. “entertainment” heeft “home” nodig om tot het gewenste prestatieniveau te komen zogezegd.”






EDITORS' CHOICE