Teufel Cinebar 52 THX Streaming: duvel uit een doosje?


Menno Bonnema | 03 februari 2015 | Teufel

De introductie van het product soundbar is voor de audiowereld waarschijnlijk een van de succesvolste productlanceringen van de laatste tien jaar geweest. Ieder gerenommeerd televisie- of audiomerk heeft ze inmiddels in haar productengamma, zelfs vaak in meerdere soorten en smaken.

Teufel timmert ook al een tijdje flink aan de weg met soundbar systemen. De Duitse producent van audioapparatuur komt nu met de duurste variant ervan uit. Wij waren benieuwd hoe dit paradepaardje van Teufel presteert.

Hoe onderscheid je je nog in een productsegment dat al aardig ‘overbevolkt’ lijkt te zijn? De laatste jaren kwamen zo’n beetje alle gerenommeerde merken uit de betreffende branche met soundbars, soundprojectoren, soundboxes of hoe ze dan ook genoemd moeten worden. Van Yamaha (één van de eersten) tot Philips, van Sony tot Bower & Wilkins, allen zijn ze gekomen met zo’n ‘geluidsreep’, om het maar even plastisch te vertalen.

Surround
Zelden is er zo’n gat in de markt gecreëerd door de branche zelf (!) als in het geval van de soundbars. Ga maar na: eerst ‘moesten’ we met z’n allen het cinemageluid van de bioscoop in huis zien te halen. Wat klonk dat toch altijd mooi in de bioscoop, dat wilden we thuis ook wel eens ervaren. Met een surround systeem van vijf dan wel zeven (dan wel negen?) luidsprekers in de huiskamer moest het toch mogelijk zijn om een heel eind in de beleving van de bioscoop te kunnen komen.

Alleen, klein probleempje: heel veel mensen willen helemaal geen vijf luidsprekerkasten (laat staan zeven) in hun net knus ingerichte woonkamer. En dan moest ook nog ruimte over zijn voor zoiets als een subwoofer (“ach schat, die kan wel in de kast”). Kan dat niet anders? Uhh…

Beter beeld, slechter geluid
Dan was er bovendien nog die andere kwestie: we wilden met z’n allen ook graag veel grotere beeldschermen, juist ja, om diezelfde al eerder genoemde bioscoopervaring in huis te halen. Televisieschermen werden steeds groter, gelukkig ook al snel steeds betaalbaarder. Ook hier werd door de branche zelf een bepaalde keuze gemaakt. Het geluid werd op het tweede plan geschoven. In een plat scherm is simpelweg geen plaats voor een goed klinkende klankkast. De veronderstelling van de branche: mensen sluiten die tv toch wel aan op hun versterker en/of homecinemasysteem, met surround geluid.

Dat bleek in de praktijk nogal tegen te vallen. En dus zitten veel mensen thuis met een weliswaar groot beeldscherm, maar waar vaak abominabel slecht geluid uitkomt. En ik heb het al vaker genoemd bij hifi.nl: een goede film met slecht (verzorgd) geluid is vaak maar voor de helft zo leuk. Voorbeeld? Draai de topfilm Drive het eerste kwartier zonder geluid. Resultaat: er is gewoon niks aan. Doe hetzelfde, maar nu met geluid, bij voorkeur uit goede luidsprekers of soundbar, en je denkt: wat een verpletterende film. Kortom om een lang verhaal niet nog langer te maken: de soundbar kwam voor veel mensen als geroepen.

The making of the soundbar
Yamaha plaveide de weg naar het grote publiek en vele grote merken volgden, wie eigenlijk niet? De laatste tijd heeft Sonos een behoorlijk marktaandeel veroverd met hun Playbar. Succesvol omdat ze wat toevoegden: Spotify Connect, naast de uitzonderlijk goede geluidskwaliteit. Aan het eind van het jaar verscheen zelfs het meer van high end materiaal bekende Naim met een soort soundbar, de Mu-so. Zelf willen ze de Mu-so vooral niet als een soundbar getypeerd zien overigens, op de site noemen ze het een “wireles music system”. Enfin, wat telt is dat er een geweldig goed geluid uit deze speaker komt, waarmee de concurrentie het maar moet zien te doen. En vooral: de lat ligt nu hoog in soundbar-land.

Teufel Cinebar 52 THX Streaming
Om de vraag aan het begin van dit verhaal nog maar eens te herhalen: wat moet je doen om je te onderscheiden in dit productsegment? Ik denk dat daar drie manieren voor zijn: een bijzondere vormgeving, bijzondere mogelijkheden (denk aan Spotify Connect) of een bijzonder goed geluid. Alle drie mag ook natuurlijk, maar de voorkeur van de audioliefhebber en recensent ligt in dit geval gewoon bij goed geluid.

Teufel heeft al een ruime ervaring met soundbars. Een dikke twee jaar geleden heeft collega René Smit hier de Cinebar 51 THX nog besproken. Inmiddels is er dan de Cinebar 52 THX streaming, een 200 euro duurdere soundbar. Daarvoor krijg je in ieder geval extra de mogelijkheid van streaming, middels de bijgeleverde Raumfeld Connector ² en voor de mogelijkheid van Spotify Connect. Dan moet je wel de Raumfeld Connect app installeren op je tablet. Merkwaardig genoeg wordt de mogelijkheid van Spotify Connect nergens expliciet vermeld in de bijgevoegde handleidingen.

Je kan het systeem ook zonder de Raumfeld Connector ² aanschaffen, dan ben je net zoveel als bij de Cinebar 51 kwijt: 799 euro.

De THX toevoeging verdient nog een extra vermelding: Teufel is met haar soundbar de eerste leverancier van soundbars die het THX predikaat in de wacht heeft weten te slepen. Het totaal geleverde vermogen van dit geluidssysteem is indrukwekkend te noemen: 440 Watt. Daarvan levert de subwoofer maximaal 320 Watt, de soundbar zelf maximaal 120 Watt.

Plug en play

Producten krijgen bij mij al snel een plusje als de boel gemakkelijk aan te sluiten valt. Die plus verdient ook deze Cinebar 52 van mij. Het is allemaal heel eenvoudig: spullen uit de doos halen, de elegant uitziende en relatief smalle soundbar koppelen met de tv middels een hdmi-kabel, bron(nen) aansluiten op de soundbar (ook via hdmi) en de subwoofer met het bijgeleverde kabeltje ook koppelen aan de soundbar.

En warempel: er komt meteen muziek uit. Zo zou het altijd moeten zijn natuurlijk, maar ik kan je verklappen dat dat niet zo is. Nu verwacht ik bij Teufel eigenlijk ook niet anders. De Duitse fabrikant verkoopt namelijk rechtsreeks aan de klant, zonder tussenhandel. Diezelfde klant kan dus ook niet even snel naar de winkel (bellen) om te vragen waarom iets eventueel niet werkt. Maar goed: het werkt. Plus.

Uiterlijk
Een argument om zo’n soundbar aan te schaffen zou ook kunnen zijn dat je daarmee ruimte bespaart op de (oude) luidsprekers. Je kan overwegen die oude stereospeakers de deur uit te doen en de soundbar voortaan al het geluid te laten produceren. Nu viel mij bij het uitpakken op dat er toch heel wat volume uit de dozen kwam. De soundbar zelf is weliswaar bescheiden van omvang, de subwoofer is dat bepaald niet.

Ik ben het voor de grap eens nagegaan: ik heb van zowel mijn Neat speakers als van het Teufel systeem de afmetingen bepaald. En warempel: mijn twee Neats nemen in totaal minder volume in dan de soundbar en subwoofer van Teufel. Dus voor de ruimtebesparing hoef je het niet te doen. Tenzij je inderdaad de forse subwoofer (47 bij 30 bij 42 centimeter, gewicht: 17 kilogram!) wegsteekt in een kast. Dat beveel ik niet aan, een subwoofer heeft toch een bepaalde optimale plek nodig om goed tot zijn recht te komen. Bovendien is de subwoofer zoals gezegd niet draadloos.

Aansluitingen
Die beoordeling geef ik gelijk weg: een dubbele plus. Je kunt het niet verzinnen of de aansluiting zit er op. Hdmi (vier keer in, één keer uit), optical, coaxial, analoog, om de belangrijksten maar te noemen. Alles keurig netjes weggewerkt aan de achterkant van de soundbar en ook bij de subwoofer. Verder zijn er handige hulpstukken meegeleverd in de vorm van kabeltjes en dwarskopspelingen voor hdmi. Ook mooi. Dan toch een kleine min: de hdmi-aansluitingen zijn niet geschikt voor 4K beeldaanbod.

De Teufel-test
Alles mooi en aardig, maar ik wil nu wel eens horen hoe deze Teufel klinkt. Ik heb eerst de soundbar op de grond voor de televisie geplaatst, maar dat klonk te dof. Er zitten prima ophangbeugels aan de bar, maar die ga ik nu natuurlijk niet gebruiken om in mijn muur te schroeven. Dan maar op de schoorsteenmantel, vlak boven de televisie. Het geluid dat nu uit de speakers van de soundbar komt klinkt al een stuk sprankelender. Het product van Teufel draagt de naam Cine in zich, dus ik begin maar met filmmateriaal als bronaanbod. De film La Grande Belezza wordt ingeladen in de Blu-ray speler. Deze prachtige Italiaanse film bevat ook veel muziek. Maar ik begin met de dialogen in de film: wat klinkt dat Italiaans toch mooi, het is al bijna muziek. Via de met de afstandsbediening gekozen instelling Reference (naast mogelijkheden als Stereo en Wide) laat ik de spraakwatervallen van de Italiaanse acteurs tot mijn komen. Klinkt goed. Een mooi vet geluid, hoewel je moet oppassen met de subwoofer: die laat het al snel te “vet” klinken en iets vervormd.

De bekende klassieker Far L’Amore mag mij muzikaal overtuigen. In de film is een flinke discodreun toegevoegd aan het nummer. Als ik het volume opschroef en ook de subwoofer iets meer uit ‘slaapstand’ haal, gaat het behoorlijk te keer in mijn huiskamer. Dat is dan ook snel duidelijk: de Cinebar 52 kan meer dan voldoende power leveren. Wat me wel in negatieve zin opvalt, is dat zodra muziek gecombineerd wordt met dialoog, de dialogen al snel het onderspit delven en ietwat ondergesneeuwd raken. Dat zou beter kunnen, en is iets wat de subwoofer aan te rekenen valt. Dat heb ik ook al vaker meegemaakt: een te overheersende basbox.

Ik heb de soundbar ook zonder subwoofer getest, maar dat werkt niet: dan krijg je al snel het zoutloze geluid dat ook uit je eigen televisie komt. Met alleen wat meer volume wel te verstaan. Het blijft dus een kwestie van de subwoofer heel nauwkeurig afstellen. Dat kan via de afstandsbediening en via een knop achterop de subwoofer.

Verderop in de film kom ik nog de Gregoriaanse gezangen tegen. Wow, hier word ik wel stil van. Nu weet de Teufel echt wel indruk te maken. Mijn luisterruimte lijkt te veranderen in een kleine kathedraal.

Dan mijn referentiefilm wat geluid betreft er maar bijgehaald: the Thomas Crown Affair. Ook in deze film komt muziek in overvloed voor. De soundtrack van Bill Conti kan wat mij betreft niet vaak genoeg geprezen worden. Leidraad in de film vormt het nummer ‘Sinnerman’ van Nina Simone. De Teufel Cinebar 52 THX weet het allemaal bijzonder fraai te laten klinken, maar ook hier weer moet de subwoofer in toom gehouden worden. Het mooiste fragment is de scène met de bolhoedmannen in het museum. Het lied van Simone wordt hier afgewisseld met dialogen van de hoofdrolspelers. Dat komt toch niet goed uit de verf bij de Teufel, jammer.

Hier is nog niet het surround effect van de Teufel besproken. En eigenlijk zou ik dat liever ook niet doen. Ik heb nog nooit een soundbar gehoord die wat surround effecten betreft, mij kon overtuigen. En dat doet de Teufel ook absoluut niet. Zet ik de instelling op Wide, dan neemt alleen de kracht van het geluid van de dialogen af en verandert er verder bijna niets.

Tenslotte heb ik nog de Teufel getest met muziek van Spotify. Gestreamd via de Raumfeld Connector ² heb ik diverse muzieksoorten de revue laten passeren. En dat klinkt best lekker. Niet super, want daarvoor vind ik het geluid een beetje te slissend klinken, een bekend fenomeen bij het streamen van geluid. Maar hier in huis werden de hits uit de Spotify top-100 prima geapprecieerd. En ja: dan klonk de Teufel als een behoorlijke duvel uit een doosje.

Samenvatting en conclusie

De Teufel Cinebar 52 THX Streaming is zeker een soundbar die gehoord mag worden. Hecht je belang aan gemakkelijk gebruik en stel je veel aansluitingen op prijs, dan verdient dit geluidssysteem zeker je aandacht. Vind je design belangrijk dan is de Teufel niet direct bijzonder te noemen. Dan het wat mij betreft belangrijkste aspect: het geluid. Dit geluidssysteem van Teufel kan verdraaid hard uit. Het geluid is in combinatie met de subwoofer behoorlijk ‘vet’ te noemen.

Wat cinema-ervaring betreft weet de Cinebar 52 THX enerzijds te overtuigen als het om muzikale ondersteuning gaat. Als het om gesproken woord gaat, zeker in combinatie met achtergrondmuziek, dan heb ik betere systemen gehoord in deze toch stevige prijsklasse. De surround effecten zijn miniem. Ook de subwoofer vraagt, naast bekabelde aansturing, om een nauwkeurige instelling, wil deze baskast niet te veel de hoofdrol opeisen.

Met behulp van de extra aan te sluiten Raumfeld Connector ² kun je ook muziek streamen en haal je ook Spotify Connect in huis. Wat betreft aansluitingen en streaming mogelijkheden zit je dus ook wel goed met deze Teufel. Als het puur om muziek gaat, kan de Cinebar 52 THX je woonkamer van een indrukwekkende wall-of-sound voorzien. En ja: dan klinkt de Teufel als een behoorlijke duvel uit een doosje.

Plus- en minpunten:

+ Simpel aan te sluiten+ Eenvoudige bediening+ Zeer compleet met aansluitmogelijkheden+ Indrukwekkende wall-of-sound+ Met extra Raumfeld Connector ² voldoende streaming mogelijkheden en Spotify Connect- Geen ingebouwde wifi, Spotify of Airplay- Vrij saai design - Subwoofer vraagt om nauwkeurige instelling- Zeer beperkt surroundgeluid- Gesproken woord in combinatie met muziek niet optimaal

Gebruikte muziek en films:

La Grande Belezza, blu-rayThe Thomas Crown Affair, blu-raySpotify top-100Nina Simone - SinnermanBob Sinclair - Far l’Amore.