Analoge Dagen 2009; Terug in Sneek


Eric de Boer | 26 maart 2009 | Fotografie Eric de Boer

Ieder jaar is het weer uitkijken naar de Analoge Dagen van Audio Selectief in Sneek. Niet alleen omdat het er vaak erg gezellig is en er een soort rust heerst die je zelden tegenkomt op een audioshow, maar ook vanwege de analoge “snoepjes” die met veel plezier aan het bezoekende publiek worden getoond.

De grote publiekstrekker dit jaar was dan ook de aangekondigde primeur van de TW-Acusic Raven Black Night, een door Duitser Thomas Woschnick ontworpen referentiedraaitafel met een kale waarde van maar liefst 29.500 euro. Iets dat je niet dagelijks tegenkomt.

De ontwerper was zelf ook maar meegekomen om de importeur Aspera Audio te ondersteunen en eventuele vragen van bezoekers te kunnen beantwoorden.

Hoewel aangekondigd, waren Jan Allaerts en Rick Paap van Dynamic Solutions helaas niet aanwezig tijdens de Analoge Show in Sneek. Door persoonlijke omstandigheden was Paap verhinderd en omdat één van zijn vaste medewerkers al bij een andere show moest zijn, moesten ze met grote spijt Sneek voor nu aan zich voorbij laten gaan. Wel hing er een nette email op de deur met tekst en uitleg en de belofte om het later ‘goed te maken’.

Ook was importeur Monitor Audio weer aanwezig met nieuws. De nieuwe Leema Tucana II versterker is zeer recentelijk geïntroduceerd in Nederland en stond al te spelen. Ook had Monitor Audio een wereldprimeur voor de show, de eerste spelende Leema Agena phonovoorversterker.

Daarnaast hadden bezoekers de mogelijkheid om op de nieuwe Roksan K2 set en de nieuwe Transrotor DarkStar draaitafel de bij Nutters Audio versgekochte LP’s of cd’s te beluisteren.

En omdat Henk Niemeijer van Audio Selectief en Sneek HiFi nu ook het Duitse luidsprekermerk Isophon importeert die hij tijdens de Analoge Dagen voor het eerst showde en niet in de laatste plaats door de komst van Goldenote/ Blacknote eigenaar en ontwerper Maurizio Aterini en Blue Amp ontwerper Rolf Becker was er ook veel interesse in de voorkant van de winkel, waar twee sets flink de ruimte kregen om te kunnen spelen.

Geen kennis, maar Passie!

Veel lezers van deze website weten het inmiddels wel, Henk Niemeijer staat al jaren, samen met zijn partner Aleida en trouwe medewerker Marten Jan Feenstra, voor een ongekende hoeveelheid passie als het gaat om analoge weergave.

De hoeveelheid kennis die Henk in zijn carrière heeft opgedaan weet hij als geen ander in te zetten om iedere klant of bezoeker zo goed mogelijk van service te voorzien. Dit zorgde dan ook weer dat tijdens de show Henk geen tijd had voor een slok koffie of zelf rustig kon luisteren, de hele dag wordt Henk omringd door belangstellenden met vragen. Die Henk dan ook met veel geduld kan beantwoorden.

Maar goed, we kwamen om te luisteren en te kijken naar al dat moois. Henk`s passie vertaalt zich dus niet alleen in kundigheid, maar ook in zijn winkelbeleid. Hij vertelt me nooit meer een product standaard in zijn assortiment op te willen nemen waar hij zelf geen muzikaliteit in hoort. Natuurlijk moet je aan vragen van klanten voldoen, maar de door Henk zelf geïmporteerde artikelen voldoen dus aan zijn persoonlijke smaak.

Dit maakte dat hij Goldenote en Blacknote (voorheen Bluenote) al enkele jaren importeert, en met succes. Ook een merk als Isophon biedt een uitzonderlijk hoge kwaliteit voor de vraagprijs, aldus een vrolijk ogende Niemeijer. De tijd gaat veel te snel tijdens dit soort evenementen, dus luisteren maar.

De sets in de winkel

De eerste set staat meteen bij binnenkomst, tegenover Nutters Audio, die ook dit jaar weer rijkelijk geassorteerd aanwezig is met ‘zwart goud’ en enkele audiofiele cd’s. Ondanks de drukte bij de platenbakken van Nutters, is het aangenaam luisteren bij de voorste set, die is opgebouwd rond een set Isophon Vescova, die volgens Henk in zeer veel kleuren te bestellen is.

De weergevers hebben een 2 1/2 weg keramische bezetting en komt wel heel erg muzikaal over op mij en vele andere luisteraars. Als voornaamste bron dient een GoldeNote Bellavista Signature met Borromeo éénpuntsgelagerde arm en Tuscany element. Volgens Maurizio Aterini die ik later spreek, is Audio Selectief de enige in de wereld die deze arm kan en mag monteren, omdat er veel kennis en vaardigheid voor nodig is.

Als voorversterker dient een Phono2 mkII die de S3 versterker van signaal voorziet. Af en toe wordt ook even de nieuwe Blacknote CDP-300 tube cd speler op deze set in gebruik genomen, die geheel niet onverdienstelijk speelt. De stroomvoorziening van deze set is ook een primeur, de Oyaide MTS-6 gefilterde verdeeldoos staat op deze set aangesloten. Het geluid dat over deze set werd geproduceerd was zuiver en ruimtelijk, een strak maar drukvol laag dat door de ruimte soms wat vertekend werd (dat krijg je nu eenmaal tijdens shows) en heel erg toegankelijk om lang naar te kunnen luisteren.

De tweede set achterin was opgebouwd vanuit twee paar luidsprekers en versterkers. De eerste set de mij zeer wel bekende Goldenote Reale’s over een S3 Signature versterker van hetzelfde merk, de tweede set betrof een mooie set in zwart pianolak uitgevoerde Isophon Vescova’s, maar dan met een veel luxere diamanten tweeter. Deze werd aangestuurd door een T+A V10 geïntegreerde buizenversterker.

Als bronnen stonden een TW-Acustic Raven One, voorzien van een Goldenote B5 Titanium arm met een Boboli MC element. Deze draaide over een Goldenote Pamphili mkII phonopre, terwijl de volgende bron, een Transrotor Orion met SME arm en Jan Allaerts MC1 mkII element over een Blue Amp Surzur met externe referentievoeding speelde. De luidsprekerkabels kwamen van Kimber, waaronder ook de nieuwe 12TC Clear. Als stroomfiltering stond de bijzondere PS Audio Powerplant in gebruik.

Door de drukte kreeg ik van Henk groen licht om zelf even wat te draaien en zo kon ik een heel goed idee krijgen van de verschillen tussen de sets. De Raven One klonk met het high-output MC element en de Goldenote arm erg muzikaal en soms zelfs een klein beetje grondstoffelijker dan je zou verwachten. Veel muzikaliteit en duidelijk een geslaagde combinatie. De Transrotor klinkt een stuk ruimtelijker en verfijnder en speelt in een meer audiofiele klasse. Niet in de laatste plaats wordt dit bereikt met een veel duurdere bron, maar ook de gebalanceerde Blue Amp phonovoorversterker heeft hierin een groot aandeel. Ook de luidsprekers van Isophon klinken erg goed, hoewel een stukje meer laid-back dan dezelfde weergevers die voor staan. Daar komt bij dat de diamanten tweeter een stuk analytischer overkomt en daarvan moet je als luisteraar houden. Overschakelend op de Goldenote set met de Reale weergevers verandert het geluid naar meer warmte en drive, met een dieper geluidsbeeld, maar in deze opstelling minder breedte. Ook hier dus weer een kwestie van smaak.

Maurizio Aterini van Goldenote/ Blacknote laat ook vol trots de DSS30 Tube horen, een netwerkspeler die zeer veel mogelijkheden biedt. Het valt vele analoogliefhebbers niet eens op dat ze naar een digitaal 24bit signaal luisteren, totdat Maurizio een ‘gewone’ 16bit opname laat horen. Man, wat een verschil!!! Luchtig, ruimtelijk en door de buisjes in de voortrap toch heel ‘analoog’. En dan ken ik erg veel cd spelers die dit 16bit niveau niet eens kunnen evenaren. De vooruitgang van techniek is Sneek in ieder geval niet voorbij gegaan…

Aspera Audio en 1–2 Hear Music

De grote luisterruimte was door de afwezigheid van Dynamic Solutions dit jaar geheel in gebruik genomen door Aspera Audio en 1 -2 Hear Music. Importeur Aspera Audio had een zeer imposant meubel geplaatst met enkel analoge aansturing.

De twee Klipschen (AK-60) die de weegave verzorgden zijn al imposant om te zien (en om te horen), laat staan de twee TW-Acustic draaitafels die prominent hun kunsten aan het vertonen waren. De versterking was van Tri, met twee TRV-M300SE eindversterkers. U raadt het al, deze hebben een 300B buizenbezetting. Als voorversterker diende de immer mooie Lyra Connaisseur, die met twee bronnen was verbonden.

Als eerste de wereldprimeur van de show, de Raven Black Night, met een aparte voeding om de snaar aan te drijven. Wetende dat het draaiplateau zelf al goed is voor 20 kilo, is het dus verstandig geweest van ontwerper Thomas Woschnick om deze van 3 pulleys te voorzien om de massa in constante beweging te houden. De arm die Thomas prefereert is een bloedmooie Breuer, een van Zwitserse makelij afkomstig stukje handwerk met meer dan 120 onderdelen. Hierin was dus door Thomas zelf het JA Formula1 mkII element gemonteerd, die dus eigenlijk nog stond in te spelen. De andere platenspeler was een driemotorige Raven AC, twee Graham Phantom B44 toonarmen waarmee vrijwel de hele tijd met een Lyra element werd gespeeld.

Het andere element was een Miyajima Shilabe MC. Dit merk is sinds kort in handen van Aspera Audio en gebruikt een geheel nieuwe manier van ophanging voor het cantilever. Als voorversterker dienden om en om de met buizen bezette Tri TRV-EQ3SE en de 7000 euro kostende Raven Phono die van maar liefst drie inputs voorzien is. De bezetting in deze trap is een vrij unieke 2x12SN7 en 1x PCC88, waarbij de gain ook nog eens in zes trappen instelbaar is. De stroomvoorziening en bekabeling kwamen voor rekening van PS Audio en Acoustic System.

Hoewel Thomas Woschnick natuurlijk zeer graag praatte over ‘zijn’ Ravens en niet te vergeten zijn liefde voor hoornluidsprekers, ging het om de klank. Helaas was deze tijdens de Analoge Dagen niet echt prettig voor sommige luisteraars. De hoorns hadden een iets te hard midden voor de ruimte waarin ze stonden te spelen en dat werd door de volumestand weinig beter. Het laag was na plaatsing van het JA element wel degelijk aanwezig en redelijk gedefinieerd. Zonder kleuring, zoals Klipschhorns dat horen de doen. De stabiliteit van beide loopwerken is zeer goed, en het materiaal van het draaiplateau is zo doods dat er gerust een puck op hardere wijze op de plaat ‘gelegd’ kon worden. Tijdens het draaien, wel te verstaan.

Het armboard van de Raven AC Black Knight heeft een unieke VTA instelling, die zelfs tijdens het spelen in stapjes van 0,005 mm kan worden aangepast. Uniek en erg gemakkelijk. In ieder geval was de match er niet helemaal tijdens de show, waardoor sommigen dachten dat de speakers uit fase stonden, hetgeen we natuurlijk meteen hebben geverifieerd. Dit bleek niet zo, laten we het dan maar op een mismatch houden tussen eindversterkers en weergevers. In ieder geval hebben de Raven draaitafels een unieke en memorabele entree gemaakt in de Benelux. De gastvrijheid van de importeurs was ook erg Bourgondisch, de dames kregen een lekkere Leonidas bonbon aangeboden, terwijl de heren een ‘luisterbierke’ in de vorm van een koude Westmalle aangeboden kregen. Zeer attent.

Rust bij Monitor Audio

Nick Spier van importeur Monitor Audio Nederland had het in de kleinste luisterruimte weer goed voor elkaar. Hier konden bezoekers namelijk meer rust vinden en van een leuke set genieten, met alweer een wereldprimeur! Koud voor de show had Nick namelijk de nieuwe Leema Agena phonopre in laten vliegen die zijn kunsten voor het eerst mocht vertonen tijdens de show in Sneek. Gekoppeld aan dezelfde mooie bron als vorig jaar, de Roksan TMS-3 referentiedraaitafel met Artemiz R7 arm en Shiraz MC element een fijne combinatie. De nieuwe Tucana II versterker stond ook in gebruik, met ter ondersteuning een Antila cd speler en middels TaraLabs Air serie bekabeling doorverbonden aan Monitor Audio PL100 speakers. De versterker heeft enkele unieke wijzigingen ondergaan, er zitten nieuwe eindtransistoren in, een gabalanceerde input is toegevoegd, de afstandsbediening is gewijzigd en de Tucana II heeft een bias regeling.

Ook wist Nick me te melden dat Transrotor tegenwoordig geen Rega armen meer gebruikt, maar Jelco. Dit vanwege tegenvallende prestaties van de Rega armen in het afgelopen jaar. Geheel nieuw en voorzien van zo’n arm is ook de van composietmateriaal gemaakte kleine Transrotor DarkStar, die in de kleine ruimte naast Aspera Audio stond opgesteld. Nog meer nieuws, binnenkort komt ook de Leema Antila II cd speler uit met onder andere een nieuw filter. En Monitor Audio Nederland heeft haar website vernieuwd!

De set stond bij Monitor Audio op aangenaam niveau te spelen en het was duidelijk dat ook Nick het erg naar zijn zin had met de muziek. De speakers pasten dit jaar veel beter bij de ruimte dan vorig jaar en leverden een zeer fris en open klinkende sound die veel bezoekers zeker aansprak. Hier werd van muziek genoten! De phonovoorversterker is een apparaat dat zeker nader bekeken en beluisterd moet worden en is te koop voor net geen 4000 euro.

Tot slot

De indrukken tijdens een dergelijke show zijn overweldigend en heel erg leuk om te ervaren. Duidelijk is dat vinyl –gelukkig- nog steeds leeft en zelfs opleeft. Dan mogen we in hifiminnend Nederland in onze handen knijpen met een man als Henk Niemeijer en de zijnen, ik moet er niet aan denken dat al die kennis ooit teloor zal gaan als Henk met pensioen zou willen gaan… Plezier levert het hem en Aleida in ieder geval nog meer dan genoeg op, dat is weer erg duidelijk geworden en brengt mij hoop voor de toekomst.

Ook leuk was het om te zien dat er toch wel meer vrouwen de weg naar Sneek wisten te vinden voor dit jaarlijkse evenement. Het mooiste is nog wel de persoonlijkheid en de rust die de intieme sfeer tijdens de Analoge Dagen met zich mee brengt, informeler kan het niet en zou het ook niet mogen. Iedere bezoeker kreeg aandacht en zelfs een leuk aandenken mee naar huis. Mijn grootste aandenken aan de show van dit jaar zal toch wel de hunkering naar hetzelfde evenement volgend jaar zijn. Hopelijk met even mooi weer en even vrolijke en gedreven liefhebbers, importeurs en niet te vergeten het team van Audio Selectief.