ARTIKEL

Introductie Yamaha Soavo

Gastauteur | 21 februari 2007 | Fotografie Gastauteur

Introductie Yamaha luidsprekers ‘Soavo’

Marrakech, 16 februari 2007 – Toen oprichter Torakuse Yamaha in 1887 het eerste instrument – een orgel – bouwde, kon hij niet bevroeden dat uit zijn passie voor muziek zijn fabriek tot een marktleider uit zou groeien op het gebied van muziekinstrumenten. Kijk maar in je omgeving en je ziet of kent er wel een, of iemand die er op speelt.

Wellicht zijn het meest bekend de piano’s en vleugels, waarop beroemde artiesten als Sviatoslav Richter en Maria João Pires gespeeld hebben of nog spelen, maar de dwarsfluit, saxofoon, trompet en ach, noem het hele scala aan instrumenten maar, Yamaha heeft ze.

Naast deze belangrijke tak, heeft deze fabrikant een al meer dan dertig jaar lange ervaring in het vervaardigen van audio-apparatuur, waaronder de in vele studio’s ter wereld in gebruik zijnde mengtafels, afluistermonitoren (menig audiofiel zal het type NS-1000M uit 1974 – toen (al) met beryllium-tweeter, en voor het eerst door Yamaha toegepast in luidsprekers – nog als muziek in de oren klinken, in menig studio te vinden en jarenlang in productie) en tal van andere producten. Ook menig beroemd designer werd door Yamaha ingeschakeld om producten vorm te geven. Wie kent nog het prachtige cassettedeck uit 1975, de TC-800GL en ontworpen door M. Bellini? Of uit hetzelfde jaar de YHL-003/006 serie hoofdtelefoons waarover Posche design zich had gebogen? Over ontwerpers kom ik later terug.
De consumentenelektronica en de muziekinstrumenten vallen samen in de divisie ‘Sound and Music’. In dit kader ga ik niet in op de golfclubs, noch buitenboordmotoren of motorfietsen… maar wel op de introductie van een nieuwe serie luidsprekers.


Introductie

In Marrakech werd op 16 februari een introductie belegd voor een gedeelte van de Europese pers. Audio-journalisten uit het Verenigd Koninkrijk, Polen, Oekraïne, Duitsland, Frankrijk, de Scandinavische landen en ik. Toegegeven: er zijn ergere plekken ter wereld te bedenken om zoiets te organiseren. Yamaha stelde er echter prijs op het in een omgeving te houden waar recht zou worden gedaan aan het belang van de nieuwe serie luidsprekers.



Zoals zo vaak in presentaties van Japanse fabrikanten krijg je met een PP-presentatie als eerste een ‘missie’ of statement voorgeschoteld. Bij deze serie was dat: ‘het maken van een luidspreker welke muziek zo transparant weergeeft als mogelijk met gebruikmaking van de know-how van Yamaha’s afdeling muziekinstrumenten’.
Het spreekt voor zich dat een en ander natuurlijk gebaseerd moet zijn op techniek. Hoe krijg je een breed en recht frequentiebereik, hoe wordt het geluidsbeeld transparant met een goede stereodefinitie, hoe voorkom je kleuring en bereik je dat de ruimte thuis wordt ‘gevuld’ met muziek, met alle dynamiek welke in de muziek zit?
Na een introductie van de heer Masahido Tobise – chief engineer van deze serie – werd de technische uitleg overgelaten aan Volker Düssing, product manager van het Europese hoofdkantoor in Hamburg.


Algemene kenmerken

De luidsprekerkasten hebben niet-parallele wanden, ter voorkoming van staande golven in de kast, horizontale en verticale verstevigingen intern, zogenaamde ‘Solen’ – polypropyleen – condensators (Soavo 1), de conus van de midrange en woofer gemaakt van een mix van mica en polymeren, 30 mm aluminium dome-tweeters en er wordt gebruik gemaakt van neodymium magneten. Uitvoeringen zijn verkrijgbaar in donker en blank berken en zwart houtfineer. De wisselfilters – voor laag/midden – zijn een compromis tussen hard-wire en pcb: gemonteerd op een basis van hout, om zodoende de signaalweg kort te houden en beïnvloeding op het geluid te elimineren.


EDITORS' CHOICE