Enkele dagen later bezoek ik nogmaals Peter`s winkel maar dit keer wel voor een heel andere reden. De complete vakpers en een geselecteerd groepje consumenten zijn namelijk uitgenodigd voor de introductie van een bijzonder en innovatief product. Dit product zou er voor moeten gaan zorgen dat letterlijk iedere bestaande audioset ongeacht prijs, op eenvoudige wijze wezenlijk beter zou gaan klinken. Eenmaal bij de winkel aangekomen is buiten letterlijk de rode loper uitgerold en wordt er onder het genot van een Prosecco welkomstdrankje, druk gespeculeerd wat deze vinding zal kunnen inhouden. Na enige tijd gezellig te hebben gekeuveld gaan de deuren van de grote luisterruimte open en mogen we allemaal plaatsnemen voor de opgestelde audioset bestaande uit Avalon Transcendent luidsprekers, Spectral DMC-30SS voor- en DMA-260 eindversterker, Wadia 381i cd-speler en MIT Oracle MA-X bekabeling. Later zou blijken dat de kwaliteit van de set zelf niet eens zo van belang zou zijn, maar ik loop vooruit.

Eenmaal gezeten komt Peter vervolgens naar voren en verteld over het fenomeen dat muziek `s avonds altijd beter als overdag lijkt te klinken en dat met de ogen dicht luisteren, nog meer verdieping en betrokkenheid aan de muziek weet toe te voegen. De volgende spreker is de man die met dit gegeven aan de slag is gegaan en uiteindelijk een product heeft weten te ontwikkelen wat hier helemaal op inspeelt. Het blijkt om Corly Bedacht te gaan. Een goed verzorgde slanke man van eind veertig met een ietwat bedachtzaam en serieus voorkomen. Op rustige en duidelijke wijze vertelt Corly over het fenomeen wat hem al jaren bezig houd, waarom klinkt muziek `s avonds altijd zo veel beter dan overdag? Het bleek uiteindelijk met het uitschakelen of het verminderen van visuele prikkels te maken te hebben. Een volledig verduisterde meditatiesessie bracht voor hem nog meer duidelijkheid door de andere staat van bewustzijn en de totale uitschakelen van visuele prikkels. Al nadenkend is hij vervolgens informatie in gaan winnen bij de bron, oftewel audiciens. Die vertelden over een uitgebreid Amerikaans onderzoek waarin naar voren kwam dat hoe meer visuele prikkels je elimineert, hoe `beter` je gaat horen.
Je kunt dit vergelijken met de wijze waardoor blinden `meer` en beter kunnen horen dan mensen die wel over hun gezichtsvermogen kunnen beschikken. Meest bijzondere ontdekking van dit onderzoek is het feit dat wanneer niet-blinden 20 minuten lang verstoken blijven van visuele prikkels, hun gehoor dezelfde eigenschappen krijgt als dat van blinden! Uiteindelijk is Corly twee jaar met het onderzoek bezig geweest voordat hij besloot om samen met een industrieel vormgever de Musicmask te ontwikkelen. Oftewel een bril die je volledig van visuele prikkels kan afsluiten maar waarbij je wel je ogen open kunt houden. Niet alleen is dit veel prettiger voor de ooglidspieren die nu niet de hele tijd krampachtig de ogen dicht moeten houden, maar vooral is gebleken dat je met je ogen open, alerter blijft en dus meer geconcentreerd kunt luisteren.
 Luisteren Musicmask
Om  het uitgebreide betoog van Corly Bedacht daadwerkelijk te kunnen  staven  wordt vervolgens aan alle aanwezigen een Musicmask bril  uitgereikt. De  bril zit netjes verpakt in een mooi bedrukte platte  kartonnen doos en  bestaat eigenlijk uit drie verschillende materialen.  De basis wordt  gevormd door een laag van 1 mm hard kunststof in de vorm  van een skibril  waarbij aan beide zijden een smalle gleuf is  aangebracht voor de  draagband. Tegen dit harde kunststof is een enkele  centimeters dikke  foamlaag aangebracht waarbij de oogleden ruimschoots  vrij worden  gelaten, terwijl het schuim tevens een prettig zachte steun  biedt voor  de neusbrug. Als laatste is er een draagband die voorzien  is van  klittenband. Hierdoor kan er voor ieder hoofd een perfect  passende  pasvorm worden gevonden. De feitelijke demo wordt gestart met  het veel  gedraaide maar nog steeds erg mooie Requiem van John Rutter op  Reference  Recordings.
 Deze   opname is voor veel mensen dé koor-/orkestreferentie en dat is  volledig  terecht. Prachtig diep laag, een enorm 3D ruimtebeeld, heel  natuurlijk  opgenomen en goed verstaanbare stemmen kenmerken deze  referentieopname.  De gemaakte opstelling bij Peter laat ook zonder  Musicmask al  ruimschoots horen dat de weergave van dit systeem  buitengewoon  natuurlijk en realistisch is met een prachtige gelaagdheid  en muziek die  holografisch en volledig los van de luidsprekers staat.  Daarna mijn  eigen bril af en de Musicmask bril op en nogmaals wordt het  stuk met  zijn allen beluisterd. De bril blijkt uitstekend te zitten en  sluit goed  aan op het gezicht want in mijn geval is nergens nog licht  te zien. In  het begin is het nog even onwennig omdat je met je ogen  open toch wilt  proberen te kijken, maar al na enkele minuten geeft het  brein zich  schijnbaar over en kan ik mij meer ontspannen. Ik moet  zeggen dat ik  zelf relatief weinig verschil waarneem, wat in de  gesprekken met  collega’s na afloop vooral te maken schijnt te hebben  met onze hoge mate  aan getraindheid en niet zozeer met de werking van  de bril. Doordat we  zo regelmatig geconcentreerd moeten luisteren voor  onze testen, kunnen  we schijnbaar als het ware kijken zonder echt iets  te zien en dus  grotendeels de invloed van visuele prikkels  uitschakelen.
Deze   opname is voor veel mensen dé koor-/orkestreferentie en dat is  volledig  terecht. Prachtig diep laag, een enorm 3D ruimtebeeld, heel  natuurlijk  opgenomen en goed verstaanbare stemmen kenmerken deze  referentieopname.  De gemaakte opstelling bij Peter laat ook zonder  Musicmask al  ruimschoots horen dat de weergave van dit systeem  buitengewoon  natuurlijk en realistisch is met een prachtige gelaagdheid  en muziek die  holografisch en volledig los van de luidsprekers staat.  Daarna mijn  eigen bril af en de Musicmask bril op en nogmaals wordt het  stuk met  zijn allen beluisterd. De bril blijkt uitstekend te zitten en  sluit goed  aan op het gezicht want in mijn geval is nergens nog licht  te zien. In  het begin is het nog even onwennig omdat je met je ogen  open toch wilt  proberen te kijken, maar al na enkele minuten geeft het  brein zich  schijnbaar over en kan ik mij meer ontspannen. Ik moet  zeggen dat ik  zelf relatief weinig verschil waarneem, wat in de  gesprekken met  collega’s na afloop vooral te maken schijnt te hebben  met onze hoge mate  aan getraindheid en niet zozeer met de werking van  de bril. Doordat we  zo regelmatig geconcentreerd moeten luisteren voor  onze testen, kunnen  we schijnbaar als het ware kijken zonder echt iets  te zien en dus  grotendeels de invloed van visuele prikkels  uitschakelen.
Bij navraag worden er bij de overige aanwezigen echter wel degelijk duidelijke verschillen waargenomen met en zonder deze bril. Met de bril op verdwijnt de visuele aanwezigheid van de twee luidsprekers waardoor deze groep zich vooral meer op de muziek en uitvoering zelf kan richten. Het tweede nummer is eveneens prachtig en mogelijk zelfs nog beter geschikt dan Rutter. Het gaat hier om het album Cantado van het Bobo Stenson Trio, uitgebracht op het ECM label. De wijd uitgesponnen melodielijnen van dit pure, minimalistische jazz album, de overzichtelijke tempo’s en de kristalheldere en prachtig doortekende percussieaccenten, laten ook zonder bril al iedereen verzuchten wat een prachtige set er toch staat te spelen. Met bril is het verschil bij de aanwezigen nu zelfs nog groter dan bij het eerste nummer. Iets dat waarschijnlijk mede komt door de gewenning aan het dragen van de bril. Wanneer aan het eind van de sessie de balans wordt opgemaakt, is eigenlijk iedereen unaniem positief over het gehoorde effect. De concentratieboog is gewoon hoger en aangezien de audioset visueel niet meer zichtbaar is, is ook de visuele koppeling hiermee verdwenen en blijven vooral de muzikanten zelf met hun muziek over. Wat de prijs van € 32,95 betreft, is dit beslist niet teveel gevraagd voor een product wat je luistergewoonten kan en zal gaan veranderen.
 Conclusie
Twee  volledig verschillende belevenissen bij Chattelin Audio die  aantonen  waar het uiteindelijk werkelijk om gaat, oftewel maximaal  genieten van  muziek met de techniek slechts als noodzakelijk  hulpmiddel. De  combinatie Magnepan/ Audio Research heeft bij mij  daarbij beslist een  snaar geraakt, want nog nooit heb ik deze 1.7  ergens beter en meer  uitgewogen horen spelen! Een gouden huwelijk wat  van beide merken het  maximale aan goede eigenschappen naar boven weet  te halen. De Musicmask  bril is weer van een heel ander pluimage. Hier  gaat het veel meer om het  veranderen van de luistergewoonte met  gebruikmaking van dezelfde  spullen. Dus luisteren in het volslagen  donker, maar wel met de ogen  geopend. Hierdoor kom je in een ander en  hoger bewustzijn omdat de  `processorcapaciteit` van de hersenen door  het niet meer hoeven  verwerken van visuele prikkels, fors toeneemt. Dat  je daarvoor ook je  huis niet hoeft te verbouwen en andere gezinsleden  niet hoeft te storen  met een donkere huiskamer omdat het dan zo goed  klinkt, is ander groot  voordeel, terwijl je met de Musicmask je eigen  donkere omgeving altijd  zo kunt meenemen.


