Ramon Morris - Sweet Sister Funk

Jan de Jeu | 05 mei 2005

Tien tegen een dat de ware jazz funk liefhebber die de naam Ramon Morris hoort, ogenblikkelijk aan dit album denkt. Het is dan ook de enige plaat - met deze, tegenwoordig aan de Carnegie-Mellon universiteit van Pittsburgh docerende tenor saxofonist als leider - die de tand des tijds doorstaan heeft.

Ramon Morris - Sweet Sister FunkEerdere wapenfeiten van Morris zijn te vinden op LP`s waarop hij meespeelde in de schaduw van anderen. Bijvoorbeeld als jazz messenger op Art Blakey`s uit 1972 daterende LP "Child`s Dance" en op Woody Shaw`s uit datzelfde jaar stammende "Song of Songs".

Het label waar de plaat "Sweet Sister Funk" in 1973 op verschijnt - "Groove Merchant"-, is genoemd naar de song die Jerome Richardson schreef voor het Thad Jones-Mel Lewis orkest en is opgericht door Sonny Lester. Deze Lester, die tevens de producer van deze opname is, is aan het eind van de jaren zestig verantwoordelijk voor het produceren van de in die periode meest belangwekkende jazz opnamen met namen als Chick Corea en Duke Ellington. Wanneer het "Solid State" label verdwijnt richt hij "Merchant Groove"op en begint hij aan een reeks van soul/jazz en jazz/fusion opnamen van oa. Jimmy McGriff, Lonnie Smith, Reuben Wilson en Richard Groove Holmes.

Liefhebbers van deze specifieke mid zeventiger jaren mix van jazz/funk/soul/fusion zullen genieten van de heavy jazz funk in het titelnummer en het nummer "Sweat". Tezamen met "First Come"en "Lord Sideways" zijn het de meest indrukwekkende nummers van de LP. Het laatste nummer van kant twee "People Make The World Go Round" is onder beatheads en hiphoppers voornamelijk bekend geworden door DJ Shadow die o.a. deze versie gebruikte bij het maken van de blackalicious classic "Swan Lake". Not my cup of tea overigens. Wat mij aanspreekt op deze LP is de wijze waarop jazz en fusion samen gaat. De fraaie arrangementen refereren aan klassieke jazz en door de jazzfunk grooves heen blijft er een bepaalde mate van rust en soulfullness te onderkennen die heel speciaal is. Opvallend is de wijze waarop de "sweet" toon van de tenor van Morris harmonieert met de elektrische piano van Albert Dailey en ook de heldere trompet van Cecil Bridgewatrer en de stabiele bas van - hoe kan het ook anders met zo`n naam - Mickey Bass zijn het beluisteren meer dan waard.

De originele LP is moeilijk te krijgen en ik denk dat met het heruitbrengen van deze schijf op een 180 gram virgin vinyl persing van befaamde Pallas kwaliteit het label veel muziekliefhebbers een groot plezier doet.

Format: 180 gram virgin vinyl, Groove Merchant Cat. No: GM516
Label:  Pure Pleasure Records Limited
  156 B Waldegrave Road