Olive 03, 04 en 06HD: drie Olive Audio music servers

Marc Brekelmans | 05 december 2011

Bij streaming audio denk je al snel aan computers die aan moeten staan om muziek te luisteren, draadloze netwerken, NAS drives, ingewikkelde afspeel-software, lawaaierige harde schijven en om de haverklap vastlopende systemen. Voor veel mensen een reden om vast te blijven houden aan de vertrouwde cd-speler.

Schijfje erin, op Play drukken en muziek luisteren, meer hoeft er niet te gebeuren om ontspannen van muziek te genieten. Maar wat nu als er een apparaat bestaat dat de eenvoud van een cd-speler combineert met de mogelijkheden en voordelen van streaming? Olive Audio biedt die oplossing: in drievoud.

De netwerkspelers van Olive Audio kun je als een `normale` cd-speler in je installatie opnemen. Het is zelfs niet noodzakelijk om een computer-netwerk te hebben, al brengt een bedraad of wifi-netwerk wel extra functionaliteit met zich mee. Maar laten we eerst eens kijken naar de meest eenvoudige manier om een Olive speler in je hifi-installatie op te nemen.

De Olive Audio 03 en 04HD, met op de achtergrond de Olive 02M

Bijna alle Olive Audio spelers - er zijn momenteel vier versies beschikbaar, maar daarover later meer - beschikken over een ingebouwde harde schijf en een cd-drive, alleen de hier niet besproken Olive 02 heeft geen ingebouwde harde schijf. Met de cd- drive kun je gewoon cd`tjes afspelen zoals je gewend bent, maar je kunt er ook voor kiezen de muziek die op het schijfje staat te importeren naar de interne harde schijf. Dat kan in meerdere kwaliteiten, maar voor de serieuze muziekliefhebber zijn eigenlijk alleen WAV (het originele cd-formaat) en FLAC (een verliesvrij `gecomprimeerd` formaat dat minder ruimte op de harde schijf inneemt maar wel dezelfde kwaliteit biedt als WAV) echt interessant.

Daarnaast kan iedere Olive Music Server vanaf een in het netwerk aanwezige NAS ook bestanden in het populaire verliesvrij gecomprimeerde ALAC (Apple Lossless) formaat afspelen. Zonder netwerk is van veel populaire cd’s zelfs de metadata op een intern geheugen voorhanden. Als een cd eenmaal geïmporteerd is naar de interne harde schijf kan deze in principe voorgoed in de kast geplaatst worden. Als een soort fysieke back-up van je muziekcollectie. Afspelen vanaf de interne harde schijf gaat net zo eenvoudig als het afspelen van een cd: via het uitgebreide menu dat op het ingebouwde display zichtbaar is kun je zoeken op artiestnaam, albumnaam, genre of zelfs componist. Een paar tikken op het aanraakgevoelige display zijn vervolgens voldoende om de muziek te starten. Handig, nietwaar?

..en de nieuwere 06HD

Stilte
Zoals iedereen weet die in het bezit is van een computer maakt een draaiende harde schijf nogal wat kabaal. Ook daar hebben ze bij Olive een oplossing voor gevonden. Zo worden de harde schijven niet gekoeld met een draaiende ventilator maar worden ze op een passieve manier koel gehouden. Dat scheelt al een hoop herrie. Daarnaast hebben ze bij Olive de interne harde schijf van dempingsmateriaal voorzien. In de praktijk zijn de Olive spelers dan ook doodstil en kunnen ze gewoon een plekje tussen de overige hifi-componenten in het audiorack innemen.

En daarmee zijn de Olive spelers eigenlijk de ideale oplossing voor mensen die een plug-and-play streaming speler als vervanging cq aanvulling overwegen.