REVIEW

Jarre Technologies Aerosystem One

Max Delissen | 25 november 2010

Jean Michel Jarre geldt als een van de grootste pioniers op het gebied van elektronische muziek. In 1977 scoorde hij wereldwijd een enorme hit met het nummer Oxygene IV, en hij treedt nog steeds op met spectaculaire shows. Hij ontwikkelde niet alleen een herkenbare eigen muziekstijl, maar bouwde ook een aantal van zijn eigen muziekinstrumenten. Aan technische kennis geen gebrek dus, en toen de inmiddels 62-jarige maestro een door hem ontwikkelde design iPod-dock met ingebouwde versterkers en luidsprekers aankondigde spitste ik letterlijk en figuurlijk mijn oren.

Tot mijn verrassing en grote genoegen werd ik uitgenodigd om op de redactie van HiFi.nl naar een exemplaar van dit Aerosystem One te komen luisteren. Omdat er al een filmpje van de uitpakparty online stond had ik me al een beetje aan het design kunnen vergapen, maar ik kan je verzekeren dat het Aerosystem One er in het echt nog indrukwekkender uitziet. De uitvoering waar ik naar luisterde is voorzien van mooie glanzend chromen accenten.



Techniek

Aan een klein beetje techniek ontkom ik niet, maar ik zal het simpel houden. De Aerosystem One bevat een basluidspreker in de metalen voet, die wordt gevoed door een versterker van 60 watt. De transparante pijp van gehard glas dient als klankkast. Bovenaan de pijp zitten drie roosters. Achter het onderste zit de middentoner voor het rechterkanaal, het middelste herbergt de linker middentoner, en achter het bovenste rooster zitten twee hoogwaardige tweeters die naar opzij afstralen. Een tweede ingebouwde versterker van 2x30 watt voorziet deze luidsprekerunits van voldoende power. Speciale versterkersoftware zorgt voor een zeer geloofwaardige ruimtelijkheid, waarover later meer.


Bovenop de pijp zit de iPod dock en één multifunctionele bedieningsknop. Er is in de voet een mini-jack aanwezig om een externe bron (zelfs een platenspeler!) aan te sluiten, en een USB input zit er ook op. De bijgeleverde afstandsbediening is een prachtig ding, met zijn matte transparante body en de ronde bedieningsknop voor alle functies. Maar goed, het gaat natuurlijk om de klank en het gebruiksgemak, dus snel over naar de luistertest.


EDITORS' CHOICE