Om de één of andere reden ben ik slecht in het reviewen van accessoires. Niet omdat ik het niet wil of de verschillen niet onder woorden kan brengen, nee eigenlijk omdat ik ze in dagelijks gebruik neem en simpelweg geen aantekeningen maak.
Met als resultaat dat de importeur mij aan het jasje trekt en ik met schaamrood op de kaken moet bekennen dat ik nog geen letter op papier heb. Zo is het ook gegaan met de onderhanden producten van Harmonix. Wel gebruiken, met plezier, maar niets noteren. Tot het moment daar is dat het toetsenbord onder de vingers schuift.
Harmonix is genoegzaam bekend onder audiofielen voor het leveren van tuning devices voor kamerakoestiek en bestrijding van resonanties. Tegenwoordig produceert het moederbedrijf van Harmonix (Combak) ook elektronica onder de naam Reimyo. Erg kostbaar maar ook erg mooi. Waarin verwerkt de eigen tuning devices en elementen om de netspanning te zuiveren. Wij beperken ons in deze recensie tot twee accessoires voor platenspelers.
De puck, of zoals Harmonix hem noemt: “Tuning record stabilizer clamp”, is zwaar en weegt 750 gram. Een extra belasting voor het lager van uw platenspeler waar u rekening mee moet houden. De puck is gemaakt uit meerdere soorten metaal, waaronder mogelijk lood vanwege het gewicht. Het contact tussen de plaat en de puck maakt Harmonix met twee halfronde houten ringen. Je kunt de puck niet vastzetten aan de spindel, je zet hem gewoon los op de plaat. Wat dat betreft vind ik de naam “clamp” verwarrend, die naam impliceert een klem zoals b.v. Clearaudio die levert, en dat is het niet. De mat is van een papierachtig vezelmateriaal, gevoelig voor vocht, dus dient u die te bewaren tussen uw platencollectie als hij niet in gebruik is.
De mat is 1 mm dik, wat uiteraard gevolgen heeft voor uw VTA instelling. De arm moet dus 1 mm omhoog in de basis als u hem op een kaal plateau legt. De mat weegt maar 65 gram. Harmonix claimt niet met beide hulpmiddelen alle resonanties te dempen, wat veel concurrenten doen, nee Harmonix claimt dat men de resonanties buiten het waarneembare frequentie gebied schuift. Waardoor meer transparantie ontstaat, meer diepte in het geluid komt, meer informatie vrijkomt en instrumenten natuurlijker gaan klinken. Harmonix zegt: “Het gebruik van een normale mat of clamp/puck drukt de plaat vaster tegen het plateau in een poging resonanties te dempen, met als gevolg dat nieuwe resonanties ontstaan. Vooral in de lagere frequenties.”
Hoe
Zowel de puck als de mat vindt een plekje op mijn Garrard 301 loopwerk, welke in een DIY plint is vastgezet, waarbij het geheel rust op een Target muurbeugel. De Garrard is gecombineerd met een Pro-ject 9” carbon arm en een Benz-Micro Glider L2 MC element. Vanaf daar Crystal Cable Connect Piccolo kabels naar een Van Medevoort PHM3 phono versterker en verder een zelfde kabel naar een Ayon Audio 300B geïntegreerde buizenversterker. Luidsprekers zijn Focal-JMLab Electra 927 Be met een Electra SW900 subwoofer aan Crystal Cable Speak Reference kabels.
Vergelijkbare matten heb ik voor handen van Garrrad (rubber), Loricraft (twee lagen kurk) en Funk Achromat (kunststof). Een puck ligt voor het grijpen van Transrotor. Om te voorkomen dat ik telkens de hoogte van de arm moet veranderen gebruik ik de onderste helft van de Loricraft kurk mat als ondergrond voor de Harmonix. Dat deel plus de Harmonix mat is exact 3 mm dik, net als de andere matten.