Richard Strauss – Ein Heldenleben

Jan Luijsterburg | 26 mei 2005

Mariss Jansons debuteerde op 4 september 2004 als de zesde chef-dirigent van het Concertgebouworkest. Met het toen gespeelde laatste grote symfonische gedicht van Richard Strauss, Ein Heldenleben, bevestigt Jansons wat hem zo aantrekkelijk maakt voor het orkest en haar publiek: hij sluit aan bij de laat-romantische traditie die het orkest groot maakte.

Richard Strauss - Ein HeldenlebenHet orkest had vanaf de oprichting in 1888 een sterke band met Strauss. Hij kwam zijn werken vaak zelf dirigeren en was bevriend met de toenmalige chef, Willem Mengelberg. Niet voor niets staat de naam van de Duitse componist in gouden letters naast Liszt en Wagner op de rand van het balkon van het Concertgebouw. Ein Heldenleben werd speciaal voor het orkest geschreven en werd nu opnieuw ovationeel ontvangen.

Van dat publieke enthousiasme, een applaus van recordlengte, is gelukkig niets te horen op deze live-opname, na Dvořák’s Nieuwe Wereld de tweede in een reeks eigen beheer uitgaven onder de titel RCO-live. Wederom fraai vastgelegd door AVRO klassiek.

Het stuk, bestaand uit zes in elkaar overlopende delen, is van een enorme proportie. Qua ambitie, bezetting (met acht hoorns, vijf trompetten enzovoorts), maar ook wat betreft de grootse climaxen en opgeroepen vervoering. Jansons houdt het echter transparant, heeft veel oog voor details en gaat niet te erg zwelgen. Dat geldt ook voor concertmeester Alex Kerr, die met de lange vioolsolo’s de ster van het stuk is.

Naast deze SACD is er ook een versie uitgebracht op DVD, met naast de beeldregistratie van het stuk ook de eerder op tv uitgezonden documentaire The sixth maestro, over Jansons en zijn plaats in het illustere rijtje voorgangers: Kes, Mengelberg, van Beinum, Haitink, Chailly.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de vernieuwingen in het repertoire van die laatste onder Jansons niet in de mate van afgelopen periode voortgezet zullen worden. Anderzijds heeft hij zich met zijn concerten wel met verve gepresenteerd, en is de traditie bij hem in goede handen. Dit schijfje laat goed horen waarom de Let hier zo geliefd is: hij brengt het orkest tot groots en meeslepend spel.

Speelduur 45:27
Hybride SACD: 5.0 surround en stereo CD
Label: RCO Live, RCO04005