C. Bakker en L. van Dijk

Dr. Longbeard & Marja | 16 september 2002

Cor Bakker en Louis van Dijk2Ter ondersteuning van de theatertournee die Cor Bakker en Louis van Dijk in september 2002 beginnen is deze CD tot stand gekomen. In elf stukken geeft het een overzicht van wat er in het theater gebeurt. En dat is een homage aan componisten die van invloed zijn geweest, en nog zijn, van Cor Bakker.

Cor’s eerste muzikale liefde was Louis van Dijk. In een tijd dat iedere ‘normale’ jongen posters van pop-idolen aan de wand had hangen, had Cor een poster van Louis van Dijk. Of dit slechts een anecdote is of niet, is niet bekend, maar het eerste stuk op de CD is ‘Song for Louis’. Een up-tempo met zeer herkenbare ‘riedeltjes’ die in de speelstijl van Van Dijk zo kenmerkend zijn. De opname is Cor links en Louis rechts. De ondersteuning in de vorm van Frits Landesbergen op drums, Edwin Corzilius op bas en percussionist Jeroen de Rijk zit fraai in het geluidsbeeld verwerkt. Drums achterin het beeld, percussie rechts en bas iets links. Het tweede stuk is een George Shearing medley met ‘Lullaby of Birdland’, ‘Dancing on the Ceiling’ en ‘East of the Sun’. Hier missen we wat dynamiek, zeker waar de vibrafoon  en de piano’s samen spelen.

Die dynamiek is er wel weer in de Quincy Jones medley waar twee zeer bekende stukken aan elkaar zijn geplakt; ‘TV tune Sanford & Son’ en ‘Chump Change’. Twee heel up-tempo stukken in een prima uitvoering. Stukken rustiger is ‘The Island’  net als ‘Windmills of your Mind’ dat door de twee-piano opzet een beetje op een canon gaat lijken. Hier is duidelijk het Yamaha geluid te horen en dat de stemmer goed werk heeft gedaan. En dan weer een lastige. Nummer zes op de CD is het ‘Wilhelmus’. De uitvoering is niet de standaard maar het blijft een verschrikkelijk nummer. Gelukkig is er de afstandsbediening…

‘Forgotten Dreams’, ‘ Pennywhistlesong’ en ‘The Typewriter’ vormen de ingredienten van de Leroy Anderson medley. De volgorde is heel leuk gekozen, er is sprake van een opbouw naar het vingerbrekende einde. Jeroen en Frits hebben de hoofden bijeengestoken en de compositie ‘2.4.3’ ingebracht. Een vrolijk stuk voor vibrafoon en twee(?) piano’s dat gevolgd wordt door ‘Het lachen dat we samen deden’, het gedicht van Friso Wiegersma naar aanleiding van de dood van Wim Sonneveld en waar Ruud Bos de muziek voor schreef.

De tijd dat Louis van Dijk doorbracht in de begeleiding van Ramses Shaffy wordt opgehaald in de medley met ‘Het is stil in Amsterdam’, ‘Sammy’, Sneeuw voor Wendela’ en ‘We zullen doorgaan’. Dit zijn en blijven klassiekers. Clare Fisher’s ‘Minor Sights’ mag de CD afsluiten en doet dat swingend en krachtig.

Conclusie? Een zeer gevarieerde en muzikale combinatie van composities en uitvoering. Aan de andere kant, het aparte van twee klasse pianisten had misschien wat meer uitgebuit kunnen worden door wat ‘duels’. Maar misschien moeten we dat in het theater zien en horen.

Over de CD
Windmills of your Mind
Baileo BMP 120