The Handsome Family

Bobvos | 09 november 2001

Twilight

Warm ... zeer warm, zo zou je de bariton van Brett Sparks van The Handsome Family kunnen noemen. Als vanouds, het is tenslotte al de vijfde CD van het tegenwoordig in Albuquerque in New Mexico wonende duo, vult Brett met zijn prachtige stem de zangpartijen in bij de liedjes die daar echtgenote Rennie Sparks aan papier zijn toevertrouwd. Een beetje Handsome Family fan weet dat deze teksten de weerslag van Rennie`s nogal bizarre hersenspinsels zijn. Ook nu weer zijn er korte verhalen over duiven in het park, over verlaten parkeerplaatsen en blinden die verschijnselen horen in aardappelen. Liedjes over observaties van mensen en dieren die zich bewegen in de overgang tussen dag en nacht. En natuurlijk is er de traditionele "murder ballad", dit keer in "The Snow White Diner", waarin een vrouw zich met auto en kinderen doodrijdt in een bevroren meer. Je zou de songs van The Handsome Family dus tragisch kunnen noemen, maar er is altijd een humoristische ondertoon in Rennie`s teksten en Brett`s muziek.

Muziek overigens die wat meer voorspelbaar is dan bijvoorbeeld op hun beste tot nu toe "Through the Trees" uit 1998. De meeste nummers zijn in de laagste versnelling ingezet, met een enkele uitzondering in midtempo. Brett geeft toe, dat bij het ouder worden de "gekte" wat afneemt, dus wat minder "noise" uitspattingen e.d. "Twilight", weer in de thuisstudio opgenomen met behulp van Macintosh G3 computer, geeft echter na een aantal luisterbeurten pas zijn geheimen prijs: zoals de rinkelende mandolines in "A Dark Eye" en "All the TVs in Town", de zingende zaag à la Mercury Rev in "Gravity" en de autoharp in het prachtige "I Know You Are There". Het hoogtepunt van deze CD, trouwens de laatste van een drieluik met "Through the Trees" (de natuur) en "In The Air" (de lucht), is: "Cold, Cold, Cold". De in dit nummer geschetste beelden doen me erg denken aan de beklemmende openingsscènes van "Fargo", de bekroonde thriller van de Coen Brothers: een eenzame auto rijdt over een weg omgeven door besneeuwde prairievelden en je weet dat ergens het kwaad op de loer ligt. Zo ook in "Cold, Cold, Cold", alleen bestaat het kwaad hier uit een zwartharige vrouw die mensen laat verdwijnen en niet uit twee losgeslagen amateuristische misdadigers.

Al met al ben ik erg benieuwd wat de zesde Handsome Family plaat ons gaat brengen, nu de Sparks het koude, winderige Chicago hebben ingewisseld voor het hete, bijna Mexicaanse Albuquerque. Liedjes over schorpioenen, bankrovers, skeletten die gedeeltelijk boven het zand uitsteken misschien?

Let op:
Handsome Family is op 24 november in de bovenzaal van Paradiso te A`dam en op 25 november in 013 te Tilburg.