Zanden
Zanden Audio
Wat betreft Zanden Audio streeft Kazutoshi Yamada al heel zijn leven naar de kunst van een realistische-, 3D weergave. Als geluidsadviseur van meer dan 500 klassieke concerten weet hij als geen ander waar hij het over heeft als het aankomt op de weergave van (live) muziek en hij is daarbij minder geïnteresseerd in wetenschappelijke benaderingen van geluid met computermodellen en vergaande metingen.
In het echt hoor je niet alleen de klanken van instrumenten en stemmen, maar kun je ook daadwerkelijk de fysieke aanwezigheid van de muzikanten in de ruimte zien en voelen. Hoewel je de muzikanten in je eigen luisterruimte niet ziet, wil je toch deze beleving hebben en wil je dat je muzikanten en instrumenten duidelijk kunt scheiden en kunt plaatsen; in de ruimte en met tussenruimtes.
Muziekinstrumenten (waaronder de stem) zijn pulserende entiteiten en ze zijn nooit pinpoint en in een heel klein gebied in een ruimte te plaatsen (zoals veel audiosystemen doen), maar zij gedragen zich meer als halos met een 360 graden afstraling. Zij stralen hun geluid niet direct naar je toe in een soort straal, maar meer als een soort stralenkráns rondom een centrale vector, die door kritische luisteraars ook wel "body" wordt genoemd. Het is juist dit samenspel van vector en stralenkrans die de 3D beleving geeft en deze is de essentie van muziekbeleving. Het gevoel dat als je opstaat, dat je rond de instrumenten en de muzikanten kunt lopen. Dit wordt ook wel eens omhulling genoemd. -to-perfect, realistic sound output of each Zanden audio product.