“Weet je,” zegt Thijs. “Kef is een merk met een lange historie en een goede reputatie. Ze hebben altijd onderzoek gedaan naar betere manieren om geluid weer te geven. Veel van mijn klanten die goede muziekweergave aan het herontdekken zijn kennen het merk nog van vroeger, en ze zijn dan blij verrast dat het nog bestaat en dat het ook nog steeds zo goed klinkt. Dat is een belangrijk pluspunt. Bovendien heb ik een uitstekende relatie met de vertegenwoordiger. Dat is iets dat ik bij elk merk van groot belang acht. Je moet elkaar kunnen vertrouwen. Als er wat mis is moet het snel en geruisloos opgelost worden. De klant mag daar geen hinder van ondervinden. Dat klinkt als een cliché, en je hebt het vast al vaker gehoord, maar het is dan ook essentieel voor een goede manier van zaken doen.”
“Ook het internetbeleid van importeurs vind ik belangrijk. Welke informatie geven ze op hun website? Is die eenvoudig te vinden? Bieden ze meerwaarde in de vorm van tips en handleidingen? Dat soort zaken. Om die reden heb ik mijn website zelf gebouwd, ik wil volledige controle over hoe het er uit ziet en wat er op staat. Over alles is goed nagedacht, ik heb er bijvoorbeeld een lijst van veelgestelde vragen mét antwoorden in opgenomen. Mensen bellen vrij vaak over hetzelfde probleem, en als ze merken dat je dat al voor ze hebt uitgezocht en de moeite hebt genomen om dat in duidelijke taal op je website te zetten heb je weer een slag geslagen in de strijd om de klant. Betrouwbaarheid eindigt voor de consument niet bij de winkelier. Die is weliswaar zijn eerste aanspreekpunt, maar zit nog een hele keten achter en die moet wel soepel werken. Dat hoeft een klant niet te weten, maar ze merken het wel.”
Het is veel later dan ik me had voorgenomen als ik nog een rondje foto’s maak alvorens naar huis te rijden. Bij het afscheid krijg ik van Thijs een ferme handdruk en een uitnodiging. “Als je een keer in de buurt bent moet je een kop koffie komen halen hoor!” zegt hij. Het typeert zijn stijl van werken. Eerlijk en open, betrokken en uitnodigend. Hij behoort tot een jongere generatie specialisten in de hifi die het vertrouwen van de consument verschrikkelijk goed weet te verdienen, met vooruitstrevende producten en kennis van zaken.
En dat is misschien wel de belangrijkste conclusie van deze Visit. Het verdient nog steeds de voorkeur om naar de vakhandel te gaan. Zeker nu we aan de vooravond staan van machtig interessante maar stiekem ook best wel ingewikkelde veranderingen in de manier waarop we naar muziek luisteren. Mensen als Thijs Staffhorst en zijn personeel spelen daar een niet mis te verstane rol in. En dat is een prettige gedachte.