De USB ingangen van de DAC 1.5 en S300iU werden op verschillende momenten tijdens de recensieperiode benut door een PC aan te sluiten met een mediabibliotheek vol E.A.C. CD-rips en via de NAD PP3 opgenomen LP`s. De USB poorten van de DAC 1.5 en de S300iU zouden in theorie vergelijkbare resultaten moeten geven, gezien ze op dezelfde 24 bit, 96 Khz technologie zijn gebaseerd. Dat de DAC 1.5 net wat organischer en fijnzinniger met de muziekbestanden omsprong, verbaasde schrijver dezes toch niet; de 1.5 is een dedicated dac met eigen voeding plus behuizing en de resultaten zijn navenant. De USB DAC-kaart van de S300iU zit de USB poort van de DAC 1.5 overigens zeer dicht op de hielen. Net als de analoge ingangen kwam de USB poort van de geïntegreerde versterker aimabel over, met een tonaal rijke, bijna gloedvolle weergave. Dat kwam goed naar voren met de gedigitaliseerde Ellen McIlwaine track Slinding van haar onnavolgbare LP We The People. Dat swingde de pan uit. Het ongebreidelde enthousiasme waarmee deze snaarmeesteres haar instrument te lijf gaat, kwam uitstekend over het voetlicht. Het moet gezegd dat het timbraal een fractie meer nasaal klonk ten opzichte van de DAC 1.5 weergave maar de USB board van de S300iU wist de drive en pit van haar slide-explosies zeker zo goed over te brengen als de discrete DAC.
Hoezo modern?
Klassieke, uitgekristaliseerde technologie kan een verbluffend goede muziekweergave bieden - wat verstokte vinylisten zullen beamen. Nieuwe hightech ontwikkelingen willen nog wel eens onder harnekkige kinderziekten gebukt gaan die pas in latere incarnaties verdwijnen. Deze anachrofiel is daarom zeer verheugd met de vaststelling dat Bel Canto er in is geslaagd om klasse D versterkers te ontwikkelen die even compromisloos als groen zijn. Geen impedantie-afhankelijke anomaliën of hoorbare hoogfrequente instabiliteit bij deze stijlvolle schoenendozen; muziek pur sang. De hier besproken e.One apparaten zijn niet anders om maar anders te zijn, de vooruitstrevende technologie zorgt voor een aangenaam traditioneel klankbeeld.
Foto: ©Kilian Bakker
Niet zelden worden werkelijk innovatieve versterkers in eerste instantie miskend of afgewezen. De QUAD 405 is daar een goed voorbeeld van; een combinatie van op-amp ingang en een brugcircuit als onderdeel van een uitgekiende feedforward/feedback configuratie. Op-amps en brugschakelingen werden tot dantoe hoofdzakelijk in meetapparatuur toegepast. Peter James Walker en Mike Albinson importeerden technologie uit de instrumentatie en rader, waarop een enkele cynicus nog wel eens wilde reageren met "dat is geen audio-schakeling" of iets van dien aard. Uiteindelijk werd de 405 (met name de 405-2 versie) één van de meest gerespecteerde versterkers ooit. De huidige generatie Bel Canto klasse D versterkers met zowel IcePower modules als unieke voedings- en ingangs-circuits hebben het in zich om klassiekers van formaat te worden.