“Ik heb alles van saxofonisten als John Coltrane, Sonny Rollins, Charlie Parker, Jackie McLean. Veel van hun solo’s heb ik als studie zelf uitgeschreven en vaak speel ik hun composities. Oude jazz heeft vaak meer rock ’n roll. Junkies waren het, alcoholisten en rokkenjagers. En toevallig ook nog muzikale genieën. Kregen ze een paar dollar om een plaatje op te nemen, gingen ze gauw de studio in en daarna meteen een shotje halen. Dan weer een plaatje opnemen, en zo ging het door. Mooie platen zijn dat. Van de nieuwe jazz volg ik wel Roy Hargrove en de downtown New York-scene met mensen als Marc Ribot, Joey Baron en John Zorn, die de meeste weirde platen maakt.”
Charlie Parker & 16 toeren
“Een audiofiel ben ik nooit geweest, maar echt slechte spullen heb ik nooit gehad. Mijn eerste set bestond uit een buizenversterker van National met ingebouwde radio, en een pick-up van Dual. We kregen ook vaak oude spullen van mijn vader, die was helemaal into Marantz. Rond mijn twintigste heb ik hele goede Translator-speakers gekocht, die heb ik nog. En laatst heb ik een ouderwetse versterker/pickup van Braun gekocht. Een wijnhandel op het Amsterdamse Frederiksplein verkoopt die oude Braun-installaties, mooi spul. Daarnaast heb ik een Onkyo-versterker en op mijn slaapkamer gewoon een gettoblaster. De Dual heb ik nog steeds, ik kan daar ook 78 toeren op draaien en 16: erg handig. Op deze manier heb ik veel solo’s van Charlie Parker kunnen uitpluizen. Ook heb ik een usb-pick-up. Om analoge dingen te digitaliseren.”
Mp3 & weirde mengtafels
“Op het gebied van muziekopnames ben ik veel meer een purist. Het is compleet belachelijk dat musici daarop bezuinigen en van die goedkoop opgenomen troep uitbrengen. Vanwege de ingezakte verkoop is er veel druk om goedkoop te produceren. Hele cd’s worden op een laptop met plug-ins bij elkaar gemixt, het klinkt nergens naar. Maar ja, iedereen luistert tegenwoordig toch op mp3-formaat, is de redenering. Maar dat is onzin; een plaat moet de tand des tijds kunnen doorstaan. Over twintig jaar wil ik op een waardige manier naar mijn platen terug kunnen luisteren. Daarvoor moet je de computer zo veel mogelijk mijden. Na een paar slechte ervaringen produceer ik sinds 2005 zelf. Sommigen van mijn platen werden daarvoor in een dag gemixt, erg zonde. Nu nemen ze daar in Studio 150 ruim de tijd voor, gebruiken veel analoog spul, zelfs de meest weirde Duitse randapparatuur, maar het klinkt fantastisch.”
Borrelen & chillen
“Maar ondanks alle techniek gaat het bij het luisteren naar muziek toch vooral om de juiste state of mind. Muziek klinkt namelijk veel beter als je niet nuchter bent. Als ik lekker gespeeld heb, in Amsterdam of Rotterdam, en een paar borrels op heb, is er niets fijners dan op mijn iPod naar muziek te luisteren terwijl ik naar huis fiets. [lachend:] Dus als je straks naar de kroeg gaat, vergeet je iPod niet voor de terugweg! En als je niet weet wat je moet luisteren: Campert, de Tijd Duurt een Mens Lang van ene Benjamin Herman, de ultieme chillplaat!”
Benjamin Herman heeft sinds kort zijn eigen show op Radio 6. Elke maandag van 19u tot 21u draait hij zijn favoriete soul- en jazzplaten. Tune in via deze link. Of luister hier naar oude shows.
Benjamin Hermans laatste album Hypochristmastreefuzz Special Edition is nu gratis te beluisteren op de Radio 6 Luisterpaal.