"We hebben overigens niet de illusie dat de aparte vorm van Vivid Audio een stimulerend effect zal hebben op de acceptatie van hifi, we worden als merk toch beter geaccepteerd binnen de high end scene omdat daar sowieso meer bijzonder design wordt toegepast. Voor een bredere acceptatie heb je ook een lagere prijs nodig, en eigenlijk juist een wat minder uitbundig ontwerp. Hypothetisch gezien zal dat misschien wel kunnen, maar het zou een uitdaging worden. Het is niet zo dat we geen vierkante luidsprekers maken omdat we dat niet wÃllen, we doen dat niet omdat ze niet wérken. En dus zouden we een manier moeten vinden waarop we onze ‘ronde filosofie' ook voor een lager budget zouden kunnen toepassen."
"Een andere beperking is echter dat de geluidskwaliteit van Vivid Audio luidsprekers niet alleen op de kastvorm aankomt. We ontwerpen en bouwen ook al onze eigen luidsprekerunits, en dat is hoe je het ook wendt of keert een dure aangelegenheid. Het inkopen van OEM units is gewoon geen optie, want het zou dan geen Vivid Audio luidspreker opleveren."
Na de slotvraag – hoe hij aankijkt tegen de ontwikkelingen in de hifi – neemt hij uitgebreid de tijd om na te denken. Dan komt hij uiteindelijk met een erg hoopvolle gedachte op de proppen: "Er zijn altijd nieuwe kansen, maar je moet ze herkennen en weten te pakken. We zien dat de jeugd weer elpees koopt en dat daar ook een nieuw stukje kwaliteitsbesef bij groeit. Dat geeft een erg interessant perspectief voor de toekomst, want vinyl kun je nu eenmaal niet afspelen op je mobiele telefoon. Daar heb je een gewone hifi-installatie voor nodig die op zijn minst uit een platenspeler, een versterker en een paar luidsprekers bestaat. Niet elke muziekliefhebber zal uitgroeien tot een audiofiel, dat is nooit zo geweest en dat zal ook nooit zo worden. Maar er is een uitgelezen kans om van onderaf weer eens wat aanwas te kweken in de langzaam vergrijzende hifi-gemeenschap. En daar zitten ongetwijfeld weer een aantal toekomstige Vivid Audio-bezitters bij."
Ga luisteren!
Na die optimistische boodschap druppelen langzaam de eerste gasten voor de presentaties van de avond binnen. Ewald Verkerk en Erik en Martijn van AudioXperience zijn klaar met het fine-tunen van de installatie en het uitzoeken van de muziek. Na een goed glas wijn en een goede maaltijd schuiven we aan in de luisterruimte. Over de klankmatige eigenschappen van de Giya G3's schreef collega-auteur Eric van Spelde eerder een recensie op HiFi.nl, dus naast mijn persoonlijke observatie dat het echt fantastisch klonk kan hier simpelweg worden volstaan met de nadrukkelijke oproep: gaat dat horen! Bijzondere ontwerper = bijzondere luidsprekers...het klopt echt altijd...