(Gesponsord artikel)



HI-VISITConcerto Audio

De merken van Concerto

Bart Nijman | 13 december 2010

Maar welke merken voert Concerto eigenlijk? “Ik wil eigenlijk maar één ding over mijn merken zeggen: Het zijn de beste merken die je kunt kopen. Daar moet je verder niet te veel over praten.” Om er toch een uitgebreide toelichting op te laten volgen: “Momenteel hebben we cd-spelers en andere apparatuur van zo’n zeven, acht merken in huis. Maar dat wil ik terugbrengen naar vijf. Op die manier kun je de complete lijn van een merk voeren, zo’n merk écht uitdragen en ook je eigen kennis en specialisatie vergroten. Geen verbreding, maar verdieping, zogezegd. Als een klant van ver komt voor een bepaald merk en dan vervolgens in de winkel ontdekt dat hij of zij maar uit twee modellen kan kiezen, doe je iets niet goed. Ik wil per merk in principe de gehele lijn aan kunnen bieden.” Hij vergelijkt het met een autodealer: “Als je bij BMW binnen loopt, heb je in principe de keuze voor een merk al gemaakt. Zo’n dealer geeft je dan alleen nog de keus tussen kleine of grote modellen, een sedan of een stationwagen, een cabrio of een SUV. Maar hij heeft ze allemaal in huis. Zo willen wij dat ook doen.

Bij de geplande schaalverkleining zullen Naim, Nagra en Meridian de belangrijkste merken zijn. Vooral over Naim, is Alex enthousiast. “Dat is gewoon een geweldig merk. Superieur geluid, eenduidige vormgeving, altijd te upgraden en uit te breiden, en een oneindige fabrieksgarantie. Bij Naim heb je bovendien geen gezeur over kabels: die leveren gewoon hun eigen kabels er bij.” Maar ook Meridian heeft een speciaal plekje bij Concerto. “We gaan één ruimte helemaal met Meridian inrichten, want ook dat merk doet het heel goed bij ons. Zo goed zelfs, dat we regelmatig bezoek krijgen uit Engeland om van ideeën te wisselen. Meridian luistert echt naar ons”, zegt Alex niet zonder trots.

De niet al te technische aanpak van Concerto en de ingrepen in het assortiment zijn dus een bewuste keuze, met de bedoeling om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Door zelf niet te verdwalen in een veelheid aan merken, al te technisch ‘gedoe’ en een te gevarieerd assortiment, kan persoonlijk klantcontact op een voetstuk blijven staan aan de Utrechtestraat. “Klanten lopen hier regelmatig binnen als ze in de buurt zijn. De ene keer drink ik een kop koffie met ze, de andere keer doen we een biertje. Als ik geholpen heb bij de muzikale inrichting van een nieuw huis, stuur ik wel eens bloemen of een kaartje als de woning klaar is. Onlangs hebben wij ook onze eerste Naim-borrel georganiseerd. Daar kwam een man of vijfentwintig op af, heel gezellig.

De merken die we voeren, staan voor onze keuzes. Het zijn merken waar we dan ook alles van weten. En is onze keus de jouwe niet, dan verwijzen we je van harte door naar iemand die je wel kan helpen.” Deze weloverwogen zelfverzekerdheid is kenmerkend voor Concerto Audio, waar de doelstelling van absolute klanttevredenheid voortkomt uit vertrouwen in de eigen kennis en kunde. “Concerto Audio is het merk”, besluit Alex Esser. “Bij een Rolls-Royce vraag je ook niet wat voor motor er onder de kap zit. Je weet dat die gewoon goed is.






EDITORS' CHOICE