We verkopen eigenlijk drie productgroepen: HiFi-stereo, Home Cinema en Custom Installation. Voor het laatste doen we eigenlijk niets anders dan de supervisie. Hoe is de verdeling HiFi vs Home Cinema? vraag ik hem. We verkopen steeds meer Home Cinema (nu toch zo`n 50% van onze omzet), waarbij ik moet opmerken dat we steeds duurdere combinaties verkopen.
De kern van onze dienstverlening is de combinatie van onze deskundigheid en eerlijkheid. Ik heb 30 jaar ervaring, lees meer dan 25 HiFi- en Home Cinema bladen per maand en bezoek vele beurzen en shows wereldwijd. Verstand hebben van HiFi is voor 90% ervaring opbouwen. Mijn twee verkopers hebben samen ook meer dan 48 jaar ervaring. Mijn twee verkopers zijn: Ruud van der Eijnden en Frank Goris. Walter loopt even weg om te vragen hoe lang ze al bij hem werken. Ruud 20 jaar en Frank 14 jaar..
Er zijn twee criteria die we stellen aan onze verkopers: (1) ze moeten passen bij AudioHome en (2) ze moeten aanvullende capaciteiten hebben. Complementair zijn met ons dus. We zijn druk op zoek naar mensen maar het is een moeilijk iemand te vinden die past binnen onze winkel. Of men is gewoon niet geschikt, of de capaciteiten zijn niet aanvullend.
Ik studeerde medicijnen in Duitsland en leerde een Nederlandse vrouw kennen. Ik had altijd al de hobby HiFi en dacht vaak aan het beginnen van een eigen HiFi-speciaalzaak. Door de liefde ben ik naar Nederland gegaan en mijn eigen zaak begonnen, dat is nu 25 jaar geleden. Ik ben gestart met Henk van der Mijn (liefhebber van bloedmooie auto`s en eigenaar van Mijn HiFi in Nijmegen - red). Wel een leuk verhaal hoe Henk en ik elkaar hebben leren kennen: ik kwam in Nederland en plaatste een aantal advertenties in verschillende HiFI-bladen. "Gezocht enthousiaste deelgenoot voor het starten van een Top HiFi-zaak".
Ik kreeg hierop reacties maar niet degene die ik zocht. Op een gegeven moment kreeg ik een handgeschreven brief van Henk van der Mijn. Deze brief begon met: "Geachte aanstaande deelgenoot…". Walter lacht hardop… natuurlijk had het vennoot moeten zijn… Zijn overtuigingskracht in deze brief was dermate dat ik snel een afspraak met hem maakte en hem ontmoette. Niet lang daarna begonnen we onze winkel…
Onze eerste personeelslid was Harry van Dalen (nu eigenaar van wat door velen als de beste HiFi/High-end zaak van Nederland beschouwd wordt, Rhapsody in Hilversum - red.). In de jaren die volgden hebben we de basis gelegd voor AudioHome. Na verloop van een aantal jaren zijn zowel Harry als Henk hun eigen zaak begonnen. We waren echt een heel goed team. Dat blijkt nu wel als je ziet wat we uiteindelijk opgebouwd hebben: AudioHome, Mijn HiFi en Rhapsody. Walter benadrukt: ik heb met alle ex-compagnons een zeer goede relatie!
Om de 10 jaar verhuist Audio Home naar een 2x zo groot pand en dat 50 meter verderop in de straat, grapt Walter.
Wat we van internet denken? Internet is een heel interessant medium en biedt de HiFi-speciaalzaak een andere vorm van adverteren. Wij adverteren normaal eigenlijk niet. Jullie initiatief met hifi.nl vind ik goed. Van de bezoeken zie ik de toegevoegde waarde ook heel duidelijk in. Voornamelijk in de presentatie van onze winkel naar (potentiële) klanten.
Tenslotte vraag ik Walter wat hij verwacht van SACD. SuperAudio CD wordt GEEN succes. Dit heeft te maken met het feit dat men niet nóg een extra apparaat wil aanschaffen. De software heeft voor te weinig mensen een toegevoegde waarde, trouwens er is bijna niets van te krijgen. Jammer, want het is wel het best klinkende medium, maar ja, de markt wil niet het beste, maar het makkelijkste…
We lopen nog een keer door zijn winkel. Walter laat me de ruimte zien die ze aan het verbouwen zijn, zijn zeer strak georganiseerde magazijn en de verschillende luisterruimten die zoals boven al gezegd allemaal thematisch zijn ingericht. Ik maak meer dan 30 foto`s.
Drie uur na binnenkomst sluiten we het gesprek af. Ik ben benieuwd naar het verhaal, zegt Walter nog als ik de winkel verlaat. Ik ook, zeg ik, terwijl ik me afvraag hoe de eigenzinnige filosofie van Audio Home kort maar krachtig te verwoorden in een Hi-Visit…