(Gesponsord artikel)



Audio-Home.html

Jean-Pierre Joos | 05 juli 2002

Wij hebben NIET gekozen voor een paar merken. Wij hebben meer dan 40 merken staan in onze winkel en van alles hebben we (in alle mogelijke kleuren) de apparatuur op voorraad staan. Hoe dit kan? Dat zal ik je straks laten zien.

(Naar later blijkt is het magazijn van AudioHome werkelijk indrukwekkend. Normaal is een magazijn de ruimte in een winkel die het minste aandacht krijgt. Het magazijn is eigenlijk alleen geschikt is voor de meestal slordige opslag van dozen. Het magazijn van AudioHome is echter het meest efficiënte magazijn wat ik ooit heb gezien, en dit is ondertussen toch de 70e winkel waar ik in mijn leven kom. Walter bemerkt mijn verbazing en vertelt: dit heeft te maken met mijn achtergrond, Duitsers organiseren gewoon heel goed. Walter is zichtbaar trots op zijn voorraadsysteem.)

Audio Home HiFi Studio`s (c) XingoWij hebben werkelijk alles wat we verkopen op voorraad. En dat is veel meer dan 40 merken, alle produkten hebben we ook nog eens in elk leverbare kleur. Het nadeel van deze werkwijze is dat we dus zoveel verschillende producten inkopen dat we niet makkelijk inkoopskorting krijgen. We kopen dus versplinterd in en dit kost ons marge. De administratie is veel omslachtiger en de inkoopsprijzen liggen iets hoger. Maar dit hebben we er graag voor over. Onze maatstaf is best klinkend en hiervoor hebben we gewoon een heel uitgebreid assortiment nodig. Audiohome bepaalt trouwens de garantieperiode. Wij geven standaard 2 jaar op electronica en 5 jaar op de luidsprekers. Ongeacht de kortere garantieperiode die de importeur stelt. Dit kost ons geld, maar levert ons een hele hoge servicegraad op. Tevens hanteren wij een laagste prijsgarantie en dat is uniek voor een zaak op dit niveau. Wat is dit dan?, vraag ik. Dit betekent dat je onze HiFi-apparatuur nergens in Zuid-Nederland voor een lagere prijs kan kopen. Als een klant kan aantonen dat hij een bij ons aangekocht artikel ergens anders voor een lagere prijs had kunnen kopen dan betalen wij dit verschil onmiddelijk terug.

Audio Home HiFi Studio`s (c) XingoEr is wel een uitzondering als het gaat over ons "beeld-gedeelte". Ik werk alleen met Loewe. En we verkopen het ook heel goed.

Wat zijn jouw criteria in de keuze voor het opnemen van een nieuw merk? vraag ik hem. Dat is eenvoudig, stelt Walter, best klinkend voor geld, betrouwbaar (weinig uitval) en de achtergrond moet deugen. Een huiskamerimporteur heeft eenvoudigweg minder mogelijkheden in de dienstverlening naar zijn klanten toe.

We lopen terug naar de luisterruimte. Ik vraag Walter of hij in een paar zinnen hun verkoopsfilosofie kan toelichten. Bij het geven van een advies bouwen we eigenlijk een mozaïek van de meest passende componenten voor de klant, rekening houdend met de specifieke situatie, eisen en wensen. Het interessantste voor een klant is heel veel waar voor het geld aanbieden. We gaan altijd uit van de situatie van de klant, waarbij we de klant adviseren tot de meest verantwoorde keuze te komen. Hierbij is het belang van de klant het belangrijkste. De klant bepaalt wat hij het beste vindt. Hij moet gewoon optimaal genieten van wat gekocht wordt.

Audio Home HiFi Studio`s (c) XingoWalter benadrukt: we doen vaak iets voor de klant wat hij niet merkt, maar wat wel het beste voor hem is… We doen regelmatig dingen "onzichtbaar". Gewoon omdat ik het niet kan laten: ik geniet er echt van om mijn werk goed te doen. Het enthousiasme waarmee Walter dit vertelt komt zeer oprecht over. Een voorbeeld, we verkopen vaak apparatuur waar we gezien de marges minder op verdienen dan andere producten, maar wat voor de klant wel het beste is. Met andere woorden, we sturen de verkoop niet op basis van marges. Dit is een vrijheid die we ons gelukkig kunnen veroorloven. Het resultaat hiervan is dat we hele tevreden, aardige en nette klanten hebben. 99% van onze klanten komt zeer gericht de winkel binnen.






EDITORS' CHOICE