Met vereende krachten komen de Vivid Audio B1âs op hun plek te staan. De importeur mag ze zelf opstellen zoals hij denkt dat ze goed staan. Mits hij zich realiseert dat we in dezelfde kamer ook wonen. Het blijkt geen probleem. De B1 staat al snel optimaal en zeer aanvaardbaar op enige afstand van de achtermuur. Ingedraaid naar de luisterpositie. Frontaal gezien lijken de Vividâs zelfs kleiner dan de normaal aanwezige Focal 927Be luidsprekers die tijdelijk naar âStudio 2â zijn verhuisd. Als de importeur door zijn verzameling CDâs heen is en vertrekt begint voor mij de periode van genieten met de B1. Genieten bestaat voor mij uit âleven met de speakersâ en pas daarna een schrijfblok pakken om ervaringen te koppelen aan muziekfragmenten.
In de leefperiode speelt de radio vaak, gaan allerhande CDâs en platen voorbij, luister ik op de achtergrond en intensief. Speakers die opvallende eigenschappen vertonen komen op die manier in een goed daglicht te staan als de eigenschappen positief zijn of vallen hard door de mand (luistermoeheid) als ze onder de maat presteren. Het niet altijd intensief luisteren maar ook juist het âhorenâ van muziek als je praat of een boek leest geeft aan hoe leefbaar een systeem is. Ik ken hifi systemen die geweldig klinken maar waar je na twee uur luisteren hard vandaan loopt om uit te rusten. Of waarbij het onmogelijk is iets anders te doen dan te luisteren, omdat ze constant de aandacht trekken. Eureka, de Vivid B1 behoort niet tot de nare categorie maar tot de uitblinkers. Mijn notities bevatten derhalve opmerkingen als: schitterende stemmen, rotsvaste weergave, top systeem, sprankelend, levendig, 100% muziek en doordacht oorspronkelijk ontwerp. Laten we eens inzoomen met wat muziek fragmenten.
Met Juliette GrĂ©co op vinyl is de eerste gedachte de echtheid van het geheel. Haar stem is adembenemend zuiver en goed getroffen. Het zijn de eerder niet gehoorde details die een overtreffende dimensie geven aan het totaal. Ik kan geen kwaad woord bedenken, of het moet zijn dat elk stofje en elk krasje hoorbaar is vanwege het ongekend hoog oplossende vermogen van de Vivid B1. Aanhoudend is er speelsheid, puurheid en betrokkenheid bij en in de muziek. Geen moment is de Vivid âslechts aanwezig in huisâ.
Er zijn momenten geweest dat ik dacht dat de Vivid B1 niet zo heel diep gaat in het laag. Tot het moment dat Sara K. van het zwarte vinyl vrijkomt. Haar âWater fallsâ gaat tot op de bodem, zuiver en zo strak als een 300B het wil toelaten. Dit is zoân moment dat ik een forse transistor versterker node mis. Die zou de Vivid B1 meer kracht geven en nog veel strakker trekken. Het is de stem van Sara die ingrijpt op je ziel. Die je in de muziek trekt en een harmonieus samenspel vormt met aanwezige instrumenten. Je vergeet de tijd om je heen en wordt pas ruw wakker als de plaat in de uitloopgroef raakt. Van de Chieftains heb ik een veelgedraaide CD met vrouwelijks gasten. Op de Vivid is het haast een nieuwe en onbekende CD geworden. Adembenemend van begin tot einde. Instrumenten springen de kamer in. Zang legt haarfijn foutjes in de opname bloot. Dit is zo lekker luisteren. Wat een geweldig systeem.
Doorkijkje (de basreflex-poort dus)
Na een paar CDâs meer keer ik terug naar de LP. Vaak mijn favoriete medium. Oscar Peterson, al honderden keren gedraaid, bewijst dat ik goed zit met een geproportioneerd laag dat stuwend de geplukte bas doet klinken. Of net zo aanwezig is als Ray Brown zijn bas strijkt. Ritme is super in orde, slagwerk vult aan. Peterson zelfs speelt de vonken uit de vleugel die machtig is neergezet. Nooit te helder, nimmer te soft. Een collega High End importeur die zakelijk niets met Vivid Audio van doen heeft maar het systeem goed kent omschreef het mij als: âHet maximaal haalbare gezien de kastafmeting en de fysieke beperking daarvan. Ik ken niets beters, zeker niet voor de prijsâ. Ik denk dat hij goed omschrijft wat ik voel als ik een stuk van Mozart, afkomstig van een Tacet opname, draai. Levendig en zuivere schoonheid. Violen heerlijk aangezet. Hun spel is meeslepend. Een goede scheiding bestaat tussen de orkestleden, maar vervalt niet in analytisch gezwalk over de muziek heen. Het is en blijft een eenheid die de kamer vult met klanken. Hetzelfde met Claudio Arrau op piano. Het intro door een groot orkest is geen probleem voor de B1. Hoogstens voor de Ayon op dit systeem. De luidspreker smeekt om energie en wil verder dan ik kan of de buren aanvaardbaar vinden. Als de vleugel invalt en zijn solo speelt, blijft de aandacht getrokken vanaf de meest zachte en subtiele toetsaanslagen tot aan de grootste krachtexplosies. De Vivid volgt moeiteloos. Ik zit in gedachten op de 5e of 6e rij van het podium. Heel dicht bij de pianist zelf. Mocht ik kritiek kunnen verzinnen dan is het misschien de dat Vivid erg eerlijk is en geen valse romantiek of roze randje toevoegt. Hij vormt zich als een onzichtbare transducer naar de bron van de muziek zelf.
Rauw en geil kan het ook als u dat liever hebt. Een oude opname van Donna Summer laat de kamer kreunen. Het âLove to love youâ zwelgt van sensuele spanning. De opname is niet bijster goed op plaat gezet en de B1 rekent daar genadeloos mee af. Toch veel speelsheid op de plaat, rake klappen komen met een vaart uit de Vivid. Met alle onvolkomenheden van de oude popdiva. Ook hier zou een zware transistor meer kunnen met popmuziek. Het blijft ondanks alles een genot Donna bezig te horen in een periode voordat zij bedacht dat het commercieel beter zou zijn minder te kreunen. Liever van aard en meer politiek correct is Diana Krall. Afhankelijk van de track: stoer, opwindend, spannend of romantisch. Elk onderdeel heeft zijn eigen charme op de Vivid. Hoe je het wendt of keert, de Vivid lust alles en iedereen rauw. Maakt luisteren tot een genot en een langdurig feest.
Natuurlijk
Natuurlijk is 13.000 euro heel veel geld voor luidsprekers. Je koopt er een aardige auto voor. Maar is dat relevant voor een weergave die ontstijgt aan de grenzen van een traditionele behuizing zoals wij luidsprekers kennen? Ik denk het niet. Duidelijk is dat Vivid Audio met de onderhavige B1 een statement neerzet waar anderen zich aan moeten meten. Voor mij was de Vivid een ontdekking die ik niet licht zal vergeten. Qua geluid, qua uiterlijk, qua presentatie. Ik vind hem ronduit geweldig. Wat ik ook draaide aan vinyl, aan cd of uit de ether trok, het boeide, verveelde nooit, irriteerde nooit. Met een tot voor kort onmogelijk gehouden aantal details die je met beide benen even op de grond zetten. Je laten beseffen dat audio groeit en groeit als je ontwerpers de kans geeft zich te bewijzen. Bedenk dat de Vivid B1 niet ieders vriend zal zijn. Daarmee doel ik niet op het uiterlijk - dat acht ik ondergeschikt aan het resultaat â nee, ik doel op de eerlijkheid van het systeem en de eigenschap alles, maar dan ook alles te laten horen van de componenten voor de luidsprekers zelf. Ongenadig is een B1 zeker. Niets verbloemend. Een groot compliment aan Laurence Dickie en compagnons is op zijn plaats voor het resultaat dat ze met de B1 halen. De luidsprekers doen de betekenis van het Engelse woord âvividâ eer aan: Levendig, helder, beeldend. Om in het Engels te besluiten: âThese out of space aliens are still vivid in my mindâ. Ik had het niet gek gevonden als ze per vliegende schotel waren opgehaald.
Prijs:
Vivid Audio B1 luidsprekers zijn 12.990 euro per set
Importeur:
Terrason Audio BV
Herenstraat 71A
3431 CX Nieuwegein
Telefoon 06 26776787
Fax 030 2340716
Email: info@terrason-audio.nl
Â
Gebruikte Hardware:Â Analoog:
Digitaal:
Radio:
Versterking:
Luidsprekers:
Stroomvoorziening:
Kabels en accessoires:
|