Het verlaten van traditionele vormen voor luidsprekers is altijd een heikel punt. Het schept voor de fabrikant nieuwe mogelijkheden om een behuizing te maken die veel beter in staat is tot hoogwaardige weergave. Zet aan de andere kant potentiele kopers buiten spel die de vorm te extreem vinden en niet kunnen wennen aan het uiterlijk.
De reacties die ik ontving op het uiterlijk van de Vivid Audio B1 luidsprekers liepen uiteen van “wow!” tot “afschuwelijk”. De reacties op de geluidsweergave waren alleen maar van een hoog “wow!” gehalte. Een echte audiofiel als ik let alleen op de weergave in het geval van recensies, al moet ik zeggen dat de vorm en het uiterlijk in mijn omgeving binnen een paar dagen niet alleen werden geaccepteerd maar zelfs hogelijk gewaardeerd.
Vivid Audio B1
Vivid Audio is een bedrijf met als ontwerper Laurence Dickie (zie video-interview met Laurence Dickie op HiFi.nl ) en werd opgericht in Durban Zuid-Afrika door drie professionals uit de audio industrie. Laurence werkt als vierde persoon als een katalystor binnen de onderneming en tekent voor een groot deel van de ontwerpen van Vivid Audio luidsprekers. Zijn sporen had hij al eerder verdiend bij B&W, waar hij dé man was achter het oorspronkelijke Nautilus ontwerp. Met die kennis in zijn bagage, zijn ervaringen opgedaan na de B&W periode binnen professionele audio en met een financieel krachtig bedrijf achter zich, maakte Laurence het bedrijf Vivid Audio tot een speler van formaat.
Een onderneming waarin met ca. 30 werknemers vrijwel alles in huis wordt ontworpen, gemaakt en geassembleerd. Units worden niet ingekocht maar zelf ontwikkeld en gemaakt. De kasten worden door Vivid zelf gegoten. De filters uiteraard geassembleerd. Kortom, niets wordt aan het toeval of aan toeleveranciers overgelaten, waardoor Vivid Audio in staat is luidsprekers te leveren zoals die hen voor ogen stonden. High end in optima forma. Met daarin verwerkt zeer oorspronkelijke ideeen. De B1 is een vloerstaande luidspreker. De behuizing voor de luidsprekers units vormt Ă©Ă©n geheel met de poten en de voet waar hij op rust. De vorm is het beste te omschrijven als een lang gerekte ovaal met een smalle baffle. De kast is veel dieper dan breed. De poten zijn ten opzichte van de behuizing aan de dunne kant, de voet daarentegen is groot om voldoende stabiliteit te garanderen. De Vivid B1 van voren bezien heeft een bescheiden afmeting, van opzij is hij fors aan de maat. Het uiterlijk doet mij sterk denken aan een buitenaardse vorm van leven, nog eens versterkt door de vorm van de basreflex poort. Het uiterlijk versmelt snel met de rest van het interieur, toegegeven, dat is geen klassiek interieur. De kast is gegoten uit koolstofvezel versterkt polyester compound. Door de vorm zijn staande golven in de kast onmogelijk.
Nu maken we eerst even een zijsprong naar de natuurkunde om uit te leggen hoe briljant de gedachten van Laurence Dickie zijn. Het is een natuurwet dat elke actie een reactie opwekt. Als er een stroom vloeit door een luidsprekerspoel (actie) ontstaat er beweging in de spoel en de magneet. De magneetbeweging (reactie) wordt deels via het frame overgedragen aan de kast en zo kan kleuring ontstaan. Dat effect kan voorkomen worden door de unit te ontkoppelen van de kast. Helaas is het zo dat ontkoppeling alleen werkt als de resonantiefrequentie van de ontkoppeling ver onder de laagste weer te geven frequentie van het systeem ligt. Haast onmogelijk, je zou de unit met de hand vast moeten houden.
De oplossing die Laurence heeft bedacht is het koppelen van twee magneten (van de luidsprekerunits), die een tegengestelde kant op wijzen en ze beide te voorzien van dezelfde hoeveelheid energie. De energie in de magneten wordt hierdoor volkomen opgeheven en niet langer doorgegeven aan de behuizing. Dat is noodzakelijk tot ongeveer 100 Hz. Daarboven is het ontkoppelen van de unit met rubber afdoende. Het monteren van de bas units en ontkoppelen boven de 100 Hz heeft Laurence opgelost door achter de flens van de units een rubber O-ring te plaatsen. In de kast trekt hij de twee units naar elkaar toe door stangen aan de magneten te bevestigen en de stangen aan elkaar te verbinden met spanners. Door de O-ring is de mechanische koppeling ten opzichte van de kast nihil, terwijl de units ten opzichte van elkaar onwrikbaar vastzitten.
Verliezen zijn nauwelijks aan de orde. De middentoner en tweeter zijn eveneens op deze wijze gemonteerd. Met dien verstande dat die units alleen aan de voorzijde te vinden zijn. Achter elke unit zit een taps toelopende buis (kennen we van de Nautilus, nietwaar?) die eindigt in een schroefdraad. Een forse schroef, de unit en een paar O-ringen zetten het geheel net zo stevig in de voor en achterkant als de basunits. Wie zijn oor tegen de kast houdt hoort vrijwel niets en trillen doet de kast al helemaal niet.