Er gebeurde iets unieks in mijn home-theater toen de Meridian DSP5200 luidsprekers en de G91 CD/DVD controller werden gebracht: voor het eerst stond er namelijk een tweekanaals opstelling te spelen in plaats van 5 luidsprekers gecombineerd met één of meerdere subwoofers. Tijdens het uitpakken en neerzetten van de DSP5200 digitale actieve luidsprekers, valt direct op dat de afwerking van alle componenten van een zeer hoog niveau is. De luidsprekers, die in mijn geval een zilveren afwerking hadden, zijn oogverblindend mooi gespoten en de organische lijnen geven de DSP5200 een kleiner aangezicht dan menig andere luidspreker. Het woord ‘design’ is zowel op de luidspreker als op de G91 CD/ DVD controller zonder enige twijfel toepasbaar.
De DSP5200 luidsprekers namen de plaats in van de Boston Acoustics VR975 front en VR920 center luidsprekers. De G91 CD/DVD controller werd met s-video aangesloten op de HTPC met Holo 3D scaler, waarna de Barco 808s CRT projector via een analoge RGBHV verbinding met BNC aansluitingen wordt aangesloten op de scaler.
De DSP5200 luidsprekers worden met digitale coaxiale kabels aan elkaar verbonden, waarna de ‘master’ luidspreker wordt aangesloten op de G91 CD/DVD controller. Het installeren van dit systeem is werkelijk een fluitje van een cent, waarbij de nieuwe MSR+ afstandsbediening het centrale hart is voor het instellen en bedienen van de Meridian componenten. Naast de MSR+ is het tevens mogelijk om de G91 en de luidsprekers in te stellen met een PC en een seriële verbinding via RS-232. Zoals bij alle recensie-componenten het geval is, kies ik ervoor om het complete systeem een viertal dagen te laten inspelen voordat er kritisch geluisterd gaat worden en het laatste schuiven en afstellen begint om de luidsprekers optimaal te laten presteren.
Optimaal in Balans
Tijdens de luisterperiode is er voor de verandering naar heel veel muziek op CD geluisterd, terwijl er normaal in mijn home-theater eigenlijk alleen naar film of een concert op DVD wordt gekeken. Maar wees gerust: er is ook op deze set naar film gekeken, echter daarover later meer. Van alle CD’s die beluisterd zijn, waren er een aantal die eruit sprongen en duidelijk de weergave bestempelen van deze luidsprekers. Er wordt gestart met de cd van de ‘Buena Vista Social Club’ en ik begin met één van mijn favorieten ‘El Cuarto de Tula’. Ik sluit mijn ogen en wordt meegevoerd met de prachtige Cubaanse sfeer, waar de trompet lekker tettert en de verschillende zangers prachtig apart gescheiden worden weergegeven. Het geluidsbeeld komt volledig los, ook op een wat zachter volume, waarbij het totale beeld vooral tussen, naast en net voor de luidsprekers wordt opgebouwd. Dit maakt de weergave erg tastbaar. Opvallend is de prachtige balans in de muzikale weergave: de snelheid, gecombineerd met micro-details en microdynamiek, zorgt voor Cubaans leven in de brouwerij. De weergave van de koperblazers vielen mij al bijzonder op tijdens deze CD en mijn hand grijpt direct naar de CD ‘Ben Webster meets Oscar Peterson’. De tenorsax van Ben Webster klinkt op deze schijf heerlijk zwoel en warm, zeker in het openingsnummer ‘The Touch of Your Lips’, waar je de bolle wangen van Webster als het ware voor je ziet. De DSP5200 luidsprekers verdwijnen volledig wanneer de eerste klanken van deze opname uit 1959 beginnen. De ruimtelijke afbeelding is ook bij deze CD erg tastbaar en wordt voornamelijk weer vóór de luidsprekers opgebouwd. Wederom zijn het de details in het muziekstuk die de performance naar een hoger niveau brengen. Door de microdynamiek wordt ook de luchtigheid in het spel van Ben Webster scherp als een mes weergegeven. Het totale systeem heeft het vemogen om totaal homogeen en muzikaal te klinken en neutraal tegelijkertijd, zonder naar het overanalytische door te slaan.
Wat het meest opvalt bij alle CD’s die in de tussentijd zijn beluisterd, is dat de balans zowel in de tonale weergave als in de weergave van het geluidsbeeld van een constant en zeer hoog niveau is. Ik zou het bijna betrouwbaar willen noemen: een optimale balans. In een wereld van Ying is helaas ook Yang aanwezig om de balans niet te verstoren. Deze Meridian setup met G91 DVD Player Controller en Meridian DSP 5200 luidsprekers weet nergens explosief te verrassen, nergens net even die voet wat meer op het gas om snel vooruit te spurten. Daarentegen is de weergave lekker muzikaal met een los geluid en een ruimtelijke afbeelding die niet alleen in de breedte, maar ook in de hoogte wordt opgebouwd. Hoewel ik het een afgezaagde CD vindt, is de weergave van de MTV Unplugged CD van Eric Clapton erg gedetailleerd met een duidelijke aftekening van de ruimte waarin de opname heeft plaatsgevonden. Ik start met ‘Tears in Heaven’, waarbij het ritmische meetappen van Clapton in sommige systemen los van de muziek als extra laag wordt weergegeven. Deze Meridian-combinatie laat daarentegen werkelijk een holle ruimte horen met een om en om weergave van de linker- en rechterschoen van Clapton. De ruimtelijke afbeelding is wederom zeer precies: Eric Clapton zit niet volledig in het midden, maar juist wat meer naar de linkerkant, met de ‘lead’ guitaar naast hem aan de rechterkant. De ruimtelijke afbeelding openbaart zich verder als het nummer is afgelopen en het publiek applaudiseert. Dit applaus omvouwt zich ter hoogte van mijn luisterplaats. Mede door die ruimtelijkheid ben ik benieuwd hoe deze set presteert met film en concerten.