Grote orkesten, big bands en keiharde rock is niet de muziek waar u een 502 bij zult kiezen. Wel voor de meer intieme pop zoals die van Sting. Dan is de sfeertekening goed aanwezig, al gaan we nog een stapje met de kastjes naar de muur om body in de stem te zetten. Alle kleine geluidjes die muziek spannend maken, veelal afkomstig van percussie, laten zich fraai aftekenen. De 502 zet echt alle zeilen bij om zich te scharen onder de grote en vaak kostbare concurrenten. Als ik teruglees wat ik schreef over een breed uitgespreide stereoweergave, over voldoende informatie in de diepte en over een hoogte-afbeelding die op één lijn staat en niet zweeft, of over verstaanbaarheid en detailweergave, dan laten die zelfde aantekeningen zien dat de 502 ver boven zijn prijs presteert. Wat hij laat liggen in uiterlijke presentatie, omdat DeVos nu eenmaal niet beschikt over CNC machines voor massa fabricage, maakt de kleine 502 goed met het geluid. Luister zelf maar eens naar het uitgekauwde “An Englishman in New York”. De 502 gaat daar bovengemiddeld mee om (uiteraard in verhouding tot de prijs). Zo ook met “Don’t get sassy” een live opname van Ray Brown. Zelfs de bas klopt hier. Gedrevenheid en muzikaliteit van Brown vindt zijn weg via de conus naar de huiskamer. Het regelmatig klappende publiek staat los van het combo. Aan dynamiek geen gebrek als Brown en consorten er even stevig tegenaan gaan. En geen krimp van de 502 die alles volgt. Het mag ook rustig hard. Dankzij de ongekunstelde laagweergave, die nimmer neiging heeft tot boemen, draai ik harder dan normaal. Wat pas opvalt als blijkt dat de voordeurbel volledig is overstemd.
Bestaansrecht
Het valt volgens mij niet mee je te handhaven als fabrikant tussen alle grote merken. Gery Vos heeft mij bewezen dat het toch nog altijd kan. Hij is in 1998 begonnen met de HiFi-Serie (al in 1988 met de Pro-Serie) en dus is hij het stadium van ééndagsvlieg al lang voorbij. Zijn beperking, het met bescheiden middelen samenstellen van luidsprekers, is gelijk zijn winst want het houdt de prijs laag. Het direct leveren aan de consument draagt bovendien bij aan de hoge prijs/kwaliteit verhouding die DeVos 502 neerzet. De 502 deed mijn (ex-)collega Werner Ero denken aan de BBC LS3/5a en ik kan daar wel inkomen. De stemweergave en die van instrumenten als gitaar, is heel erg goed en behoorlijk prijsoverstijgend. Het middengebied is prachtig open en doortekent. Het uiterlijk van de kast met de naar voren stekende zijwanden en de niet ingefreesde units zet je eveneens op het LS3/5a spoor. De 502 is geen speaker voor zwaar orkestwerk of grof geweld. Daar heeft Gery andere kasten voor. De 502 is een monitor die met verve een geluidje neerzet dat menig liefhebber van kamermuziek, rustige pop, Ierse muziek en jazz combo’s jaren mateloos zal kunnen boeien. Detailrijk, neutraal en open. In Oss geven ze wederom blijk te snappen hoe je een luidsprekersysteem componeert. Grijp uw kans voor Gery doorheeft dat hij veel meer mag vragen voor deze geluidskwaliteit. En kies uw eigen afwerking, waarbij sommige lakken en fineersoorten tegen een kleine meerprijs komen.
Fabrikant:
DeVos Loudspeakers - Oss
Tel. 0412-630226 of 06-27512834 (vragen naar Gery).
Web: www.devosloudspeakers.nl
E-mail geryvos@devosloudspeakers.nl
Prijs:
 De Vos 502
299 euro per stukÂ
Gebruikte apparatuur |